31.12.2020 Ajoneuvot Kysy autoista: millä perustein taloyhtiö voi kieltää sähköauton lataamisen sähkötolpasta? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautoilun parhaita puolia on akun täyttyminen kotipihassa sinä aikana, kun autoa ei tarvita. Taloyhtiöissä tämä ei kuitenkaan aina onnistu. Sähköautoilu on parhaimmillaan silloin, kun autoa voi ladata kotona. Tällöin akussa on aina ajoon lähtiessä virtaa, eikä ulkoisen palveluntarjoajan latausasemilla tarvitse käydä välttämättä lainkaan, jossa säästää ajan lisäksi usein myös mukavan summan rahaa. Ei siis ihme, että lukijoitamme on kiinnostanut taloyhtiöiden perusteet sähköauton lataamisen kieltämiselle.Käytännössä taloyhtiö ei tarvitse edes syytä lataamisen kieltämiselle, sillä oletuksena asukkaalla ei ole lupaa käyttää kiinteistösähköä tällaisiin tarpeisiin. Eli asukkaan täytyy aina saada lupa taloyhtiöltä lataamiseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySyinä muun muassa veloittamisen vaikeus ja sähköverkon kestävyysSähköauton lataamisessa lämmitystolpasta voi taloyhtiöstä riippuen ilmentyä erilaisia ongelmia, joista naapureille tärkein on usein huoli siitä, että he joutuvat maksamaan naapurin autoilemisen. Tämän voisi kuitenkin ratkaista esimerkiksi erillisellä energiavirtamittarilla, jonka mukaan sähköautoa lataava asukas maksaisi omat lataamisensa taloyhtiölle.Toinen yleinen huolenaihe on sähköjärjestelmän riittävyys – eli pelätään sähköauton lataamisen kuormittavan sähköverkkoa niin raskaasti, että sulakkeet laukeavat. Usean sähköauton kotilatauslaitteen ottama virta on kuitenkin samaa luokkaa kuin esimerkiksi auton sisätilanlämmitin ja moottorinlämmitin voivat yhdessä hetkellisesti ottaa. Lisäksi joissain autoissa voi säätää sen enimmillään käyttämää latausvirtaa alemmaksi. On kuitenkin muistettava, että sähköauto saattaa latautua yhtäjaksoisesti jopa yli vuorokauden ajan, eikä esimerkiksi pistokkeita ole välttämättä suunniteltu kestämään suurta kuormaa niin pitkiä aikoja.Näiden seikkojen lisäksi kerroimme aiemmin saamamme kysymyksen vastauksessa, että sähköauton mukana tuleva kotilatauslaite on tarkoitettu väliaikaiseen-, ei päivittäiseen käyttöön.Selvitä taloyhtiön kanta ennakkoonLähtökohtaisesti sähkö- ja hybridiautojen lataamiseen liittyvissä asioissa kannattaa kääntyä taloyhtiön puoleen jo ennen ladattavan auton hankkimista ikävien tilanteiden välttämiseksi, etenkin jos lataaminen on tarkoitus painottaa kotilataukseen.Jos lämmitystolpasta lataaminen ei taloyhtiössä onnistu, kannattaa yrittää myös keskustella kiinteiden latausasemien asentamisesta, joihin voi saada raha-avustusta ARA:lta.Teksti: Eetu Kokkonen Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*EmailKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako halvan polttoaineen perässä ajella? 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi autostani kuuluu outoa ääntä? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster