31.12.2020 Ajoneuvot Kysy autoista: millä perustein taloyhtiö voi kieltää sähköauton lataamisen sähkötolpasta? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautoilun parhaita puolia on akun täyttyminen kotipihassa sinä aikana, kun autoa ei tarvita. Taloyhtiöissä tämä ei kuitenkaan aina onnistu. Sähköautoilu on parhaimmillaan silloin, kun autoa voi ladata kotona. Tällöin akussa on aina ajoon lähtiessä virtaa, eikä ulkoisen palveluntarjoajan latausasemilla tarvitse käydä välttämättä lainkaan, jossa säästää ajan lisäksi usein myös mukavan summan rahaa. Ei siis ihme, että lukijoitamme on kiinnostanut taloyhtiöiden perusteet sähköauton lataamisen kieltämiselle. Käytännössä taloyhtiö ei tarvitse edes syytä lataamisen kieltämiselle, sillä oletuksena asukkaalla ei ole lupaa käyttää kiinteistösähköä tällaisiin tarpeisiin. Eli asukkaan täytyy aina saada lupa taloyhtiöltä lataamiseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Syinä muun muassa veloittamisen vaikeus ja sähköverkon kestävyys Sähköauton lataamisessa lämmitystolpasta voi taloyhtiöstä riippuen ilmentyä erilaisia ongelmia, joista naapureille tärkein on usein huoli siitä, että he joutuvat maksamaan naapurin autoilemisen. Tämän voisi kuitenkin ratkaista esimerkiksi erillisellä energiavirtamittarilla, jonka mukaan sähköautoa lataava asukas maksaisi omat lataamisensa taloyhtiölle. Toinen yleinen huolenaihe on sähköjärjestelmän riittävyys – eli pelätään sähköauton lataamisen kuormittavan sähköverkkoa niin raskaasti, että sulakkeet laukeavat. Usean sähköauton kotilatauslaitteen ottama virta on kuitenkin samaa luokkaa kuin esimerkiksi auton sisätilanlämmitin ja moottorinlämmitin voivat yhdessä hetkellisesti ottaa. Lisäksi joissain autoissa voi säätää sen enimmillään käyttämää latausvirtaa alemmaksi. On kuitenkin muistettava, että sähköauto saattaa latautua yhtäjaksoisesti jopa yli vuorokauden ajan, eikä esimerkiksi pistokkeita ole välttämättä suunniteltu kestämään suurta kuormaa niin pitkiä aikoja. Näiden seikkojen lisäksi kerroimme aiemmin saamamme kysymyksen vastauksessa, että sähköauton mukana tuleva kotilatauslaite on tarkoitettu väliaikaiseen-, ei päivittäiseen käyttöön. Selvitä taloyhtiön kanta ennakkoon Lähtökohtaisesti sähkö- ja hybridiautojen lataamiseen liittyvissä asioissa kannattaa kääntyä taloyhtiön puoleen jo ennen ladattavan auton hankkimista ikävien tilanteiden välttämiseksi, etenkin jos lataaminen on tarkoitus painottaa kotilataukseen. Jos lämmitystolpasta lataaminen ei taloyhtiössä onnistu, kannattaa yrittää myös keskustella kiinteiden latausasemien asentamisesta, joihin voi saada raha-avustusta ARA:lta. Teksti: Eetu Kokkonen Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki* Jätä kysymyksesi autoista alle*NameKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe