23.9.2022

Lahti Caravan 2022: naapurikateus uusiin lukemiin 756 900 euroa maksavalla Concorde Centurion Actross 1165 GSI -matkailuautolla

Concorde Centurion Actross 1165 GSI

Concorde Centurion Actross 1165 GSI on kallein Suomessa koskaan myynnissä ollut matkailuajoneuvo, jonka ostaminen varmasti aiheuttaa naapurikateutta. Se tuskin lienee kuitenkaan ongelma, sillä ”liikkuvalla mökillä” voi karauttaa kateellisten ulottumattomiin!

Lahti Caravan 2022 -messut ovat jo täydessä tohinassa. Moottori julkaisi aiemmin kahdeksan poiminnan listan messutarjonnasta, ja yksi listassa mainituista matkailuautoista oli Concorde Centurion Actross 1165 GSI. Mallinimi on aiempien vuosien messutarjontaa seuranneille varmasti tuttu, sillä auton kaima oli esillä vuonna 2018 Caravan-messuilla. Nyt esillä oleva yksilö nostaa kuitenkin rimaa vielä joitain kymmeniä tuhansia euroja.

Concorde Centurion Actross 1165 GSI

Mercedes-Benz Actross -kuorma-auton pohjalle rakentuva matkailuauto on suurien lukujen matkaunelma. Voimanlähteenä toimii 12,7-litrainen kuusisylinterinen dieselmoottori joka tuottaa 350 kilowatin (476 hevosvoiman) tehon ja jopa 2 300 newtonmetrin väännön. Pituutta linerillä on 11,7 metriä, leveyttä 2,5 m ja korkeutta 3,85 m. Autossa on 500 litran dieseltankki, 470 l puhdasvesisäiliö, 350 l harmaavesisäiliö ja 360 ampeeritunnin akkupaketti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ei käsin tiskaamista

Matkustusmukavuutta tuo muun muassa 2,4 kilowatin tehoiset ilmastointilaitteet olo- ja makuuhuoneissa, kaksi taulutelevisiota, tuplalasitetut olohuoneen ikkunat, koritasapainoassistentti, induktioliesi, monipuolinen audiojärjestelmä useine kaiuttimineen ja subwoofereineen – löytyypä autosta jopa tiskikone!

Omavaraisuutta suurten säiliöiden lisäksi tuo aurinkopaneelijärjestelmä, 24 voltin järjestelmään kytkettyjen kahden paneelin tehoksi ilmoitetaan 190 wattia kappaleelta. Matkakodin lämmitysjärjestelmä on nestekiertoinen.

Vaikka Concorde Centurion Actross 1165 GSI ei ole aivan Centurion-mallisarjan hulppein (edelle menee vielä Centurion 1200) laite, on se varustettu levitysosalla, jolla olohuoneeseen saa vielä puoli metriä lisää tilaa.

Koska lähes 12-metrisellä linerillä kaupungeissa liikkuminen ei ole erityisen näppärää, voi takatallissa kuljettaa halutessaan A-segmentin autoa – messuilla tallin suulle on ajettu Smart esimerkkiä näyttämään.

”Vähän kuin kesämökki”

Kyseessä on siis kaikin puolin vaikuttava laite, eikä siis ihme, että auton sisään jonotettaessa kuulee asiaan kuuluvia letkautuksia. ”Menisikö päikseen minun Soliferiin?”, ”Älä huoli vaimo, en ole tätä ostamassa kun on väärän väriset verhot”, ”Harmi ettei mahdu autotalliin, niin jää tällä kertaa ostamatta”.

Maahantuojan edustajat ovat varmasti vuosien varrella Concorden malleja esitellessään tottuneet tämän tyylisiin letkautuksiin, mutta silti heillä löytyy uskoa siihen, että auto käy kaupaksi. Kyseinen yksilö onkin yksi kolmesta Euroopassa myynnistä olevasta, ja se on täytynyt tilata liikkeelle jo kaksi vuotta sitten.

Maahantuoja vetoaa yltiömäisen hintavan asuntoauton myymistä sillä, että suomalaiset ovat tunnetusti mökkikansaa – ja Concorde toimittaa erinomaisesti pyörillä liikkuvan mökin virkaa. Harvassahan tietysti yli puolen miljoonan euron kesämökit Suomessa ovat, mutta ei kyseistä matkailuautoakaan ole suurten massojen reissaamiseen tarkoitettu.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia