9.8.2017 Liikenne Lasten koulumatka pelottaa vanhempia – rehtorit kaipaavat esimerkkejä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lapsen päästäminen koulumatkalle pelottaa lähes puolta 6–10-vuotiaiden lasten vanhemmista. Suurin vaara liikenteessä on vanhempien mielestä autoilijoiden huono käytös, käy ilmi vakuutusyhtiö Ifin tuoreesta kyselytutkimuksesta. Lapsen koulumatkan turvallisuus mietityttää pienten koululaisten vanhempia. Reilu viidennes kaikista vanhemmista pitää lapsensa koulumatkaa suoranaisesti vaarallisena. Joka seitsemäs kertoo lisäksi tietävänsä, että omalle lapselle on vuoden sisällä sattunut yksi tai useampia läheltä piti -tilanteita liikenteessä. Tiedot käyvät ilmi Ifin kyselytutkimuksesta, jossa haastateltiin 6–10-vuotiaiden lasten vanhempia lasten liikenneturvallisuudesta.Ylivoimaisesti suurimpana vaarana vanhemmat pitävät autoilijoiden huonoa käytöstä liikenteessä. Seuraaviksi merkittävimmiksi vaaratekijöiksi vanhemmat arvioivat lapsen huomion herpaantumisen kavereiden kanssa jutellessa sekä leikkimisen tai kilpailemisen esimerkiksi pyörällä tai juosten. Noin joka kymmenes vanhempi pitää vaarallisimpana lapsen uppoutumista kännykkään liikenteen seuraamisen sijaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRehtorit ja vanhemmat eri mieltä keinoista lisätä turvallisuuttaVanhemmat parantaisivat lasten liikenneturvallisuutta ennen kaikkea koventamalla autoilijoiden rangaistuksia suojatierikkeistä, kuten punaisia päin ajamisesta suojatien edessä. Seuraavaksi yleisimmin mainittiin kevyen liikenteen väylien ja alikulkujen lisääminen sekä autoilijoiden valistaminen esimerkiksi koulujen alkaessa.Alakoulujen rehtorit ovat vanhempien kanssa jonkin verran eri mieltä: Yli 60 prosenttia rehtoreista vastasi Ifin kaksi vuotta sitten tekemässä kyselyssä, että vastuu liikenneturvallisuudesta on ensisijaisesti koululaisten vanhemmilla ja vasta toissijaisesti muilla autoilijoilla.– Rehtorit peräänkuuluttivat kyselyssä nimenomaan vanhemmilta parempaa esimerkkiä. Jos toivomme, että lapset oppivat olemaan liikenteessä tarkkaavaisia, meidän aikuisten on näytettävä heille mallia, liikuimmepa sitten autolla, pyörällä tai kävellen, kommentoi Ifin vahingontorjuntapäällikkö Jari Pekka Koskela.Top 5 -vaaratekijät lapsen koulumatkalla vanhempien mielestäAutoilijoiden huono käyttäytyminen liikenteessä. Lapsen huomion herpaantuminen jutellessa kavereiden kanssa. Lapsen leikkiminen tai kilpaileminen kavereiden kanssa. Huonot liikennejärjestelyt, kuten vaaralliset risteykset Lapsen kännykkään uppoutuminen.Huomioi keltanokka liikenteessäIf jakaa elokuussa jo kahdennettatoista kertaa ekaluokkalaisille keltaiset huomiolippalakit, joiden avulla pienet koululaiset näkyvät liikenteessä paremmin. Tänä vuonna Keltanokka-lippiksen saa yli 55 000 koulutiensä aloittavaa. Lippalakkien tavoitteena on kiinnittää aikuisten huomio ekaluokkalaisiin ja kannustaa autoilijoita varovaisuuteen, jotta liikenteeseen tottumattomien keltanokkien koulutie olisi turvallinen.*Sähköiseen kyselytutkimukseen vastasi kesä–heinäkuussa alueellisesti edustavasti 256 vanhempaa, joilla on 6–10-vuotiaita lapsia. Ifin teettämän kyselyn toteutti YouGov FinlandLähde: If Kuva: Nina Mönkkönen / LiikenneturvaLue lisää koulutielle lähtemisestä:Anna lapselle turvallinen koulutie Valppaana kohti suojatietä Mitä lapset toivoisivat aikuisilta liikenteessä? Lapset ovat taas liikenteessä – aikuinen, muista vastuusiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 6.2.2025 Laivat Tallinkin Star palasi Itämerelle puolentoista vuoden jälkeen - korvaa kaksi laivaa Viron ja Ruotsin välisellä oikoreitillä 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 6.2.2025 Kuluttajat Käytettyjen autojen kaupasta eniten yhteydenottoja kuluttajaneuvontaan – kaksi autoliikettä on ylitse muiden: ”Tietenkään se ei hyvältä tunnu” 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla