3.11.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: solidaarisuutta maailmansodan keskellä – Suomen Tukholman-lähettiläs oli ainoa Ruotsissa häkäpöntön autoonsa asennuttanut diplomaatti Teksti Benjamin Helander Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Diplomaateilla oli etuoikeus saada tiukasti säännösteltyä bensiiniä, mutta Suomen Tukholman-lähettiläs luopui siitä. Päätöksellään hän sai paljon positiivista julkisuutta sekä Suomessa että Ruotsissa. Kuten jo aikaisemmin on tullut esiin, viime sotien aikaan Moottori ilmestyi tunnollisesti joka vuosi, mutta paperin säännöstelystä johtuen lehdet eivät olleet kovin paksuja, ja niiden ilmestymistiheyttä oli harvennettu siten, että yksi ja sama lehti sai toimittaa jopa puolen vuoden numeroiden virkaa. Myös bensiini oli tiukasti säänneltyä, ja siispä läpi sotavuosien Moottoreissa kannettiin yhtä selvää ykkösteemaa: puu- ja puuhiilikaasuttimia eli kansanomaisesti häkäpönttöjä. Jos viime vuosina on tuntunut, että autolehdissä on jotenkin tuputettu tietoa sähköautoista ja ylipäätään liikenteen sähköistymisestä, tämä ei ole ollut yh-tään mi-tään verrattuna häkäpöntöistä puhumiseen sota-ajan Moottoreissa. Häkäpönttövalmistajat kilpailivat kovasti mainostilasta sotavuosien Moottoreissa, jonka lähes kaikki autoilijat tuohon aikaan saivat. Häkäpönttöratkaisuja oli erilaisia. Jotkut olivat näkösällä auton takapuskurilla, jotkut piilotettuna tavaratilaan ja jotkut omassa peräkärryssään. Häkäpöntöissä eli puu- ja puuhiilikaasuttimissa poltettiin tietyllä tavalla puuta tai puuhiiltä, jotta siitä saatiin muodostettua hiilimonoksidia - kyllä, sitä häkää, joka vaanii omakotiasujia, kesämökkiläisiä ja kaikkia muita, jotka tulisijaa mahdollisesti väärin käyttävät. Häkä paloi auton moottorissa hyvinkin puhtaasti, mutta sen energiatiheys oli bensiiniä heikompi. Lisäksi ratkaisu vaati lisätoimia auton käyttäjältä sekä tietenkin sen, että häkäpönttö vei autosta melko siivun tilaa, oli kukin ratkaisu sijoitettu miten tahansa. Häkäpöntöt olivat joka tapauksessa ainoa tapa pitää Suomen ja monen muunkin maailmansodasta tavalla tai toisella kärsineen maan pyörät pyörimässä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy J. A. Wasastjerna näytti esimerkkiä Myös toisessa maailmansodassa ainakin näennäisesti puolueettomana pysytellyt Ruotsi kärsi sodan vuoksi polttoainepulasta, ja siksi länsinaapuri otti Suomen tavoin häkäpöntöt laajasti liikenteen palvelukseen. Kuten Suomessa, puolustusvoimien ohella tietyt tahot nauttivat etuoikeutta ostaa bensiiniä. Ruotsin tapauksessa etuoikeutettuihin lukeutuivat muiden muassa ulkovaltojen diplomaatit. Ainoa vain, että Suomen korkein edustaja Ruotsissa, jota silloin kutsuttiin lähettilääksi, tunsi veljiensä tuskan, ja asennutti omaan autoonsa Tukholmassa häkäpöntön. Asiasta uutisoitiin Moottorissa 7-12/1941. Jo viime kesänä herätti Suomen Tukholman-ministeri Wasastjerna mairittelevaa huomiota Ruotsissa olemalla ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa ulkovallan diplomaatti, joka ei käyttänyt hyväkseen diplomaattien etuoikeutta saada bensiiniä. Hän oli ulkovaltain lähettiläistä ensimmäinen, joka antoi asentaa puu- ja puuhiilikaasuttimen autoonsa. Laite on suomalainen Monorator, ja ministerin auto on tämännäköinen: Jarl Axel Wasastjerna (1896 - 1972) oli tunnettu ennen kaikkea fyysikkona, mutta hän toimi vuodesta 1940 lähtien kolmen vuoden ajan Suomen Tukholman-lähettiläänä. Kuten kuvasta näkyy, lähettiläs Wasastjernan autoonsa asennuttama Monorator-häkäpönttö oli astetta tyylikkäämmän näköinen, ja se oli peräkärrymallinen. Harmiksi kuvan perusteella on hyvin vaikea tunnistaa lähettiläs Wasastjernan auton merkkiä ja mallia, eikä myöskään aikalaisteksti sitä mainitse. Lähde: Moottorin arkisto Juttua muokattu 3.11.2025 kello 15.30: korjattu diplomaatin titteli. Lue lisää Kaikki artikkelit 27.10.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: näin hurjasti kehittyi autojen nopeusennätys vuosina 1898 – 1947, ennen suihkumoottoristen ennätysautojen aikakautta 26.10.2025 Koeajo Moottori 100 vuotta: koelensimme DC-3:n Malmilla vuonna 2017 25.10.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: Moottorin aikalaisuutinen ensimmäisestä Suomeen tuodusta Hyundaista ei varsinaisesti tihku odotuksia menestyksestä – 6/1987 19.10.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: Suomen poliisin Porsche 1600 Superit olisivat nyt keräilyharvinaisuuksia – Moottori hyppäsi partion kyytiin tuoreeltaan vuonna 1961 18.10.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: täällä syntyvät Aeron Super-Caravellet – tutustuminen Sud Aviationin tehtaaseen Toulousessa vuonna 1964 18.10.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: Ysärin vauhtivuodet – kun lehti luotiin uudelleen 17.10.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: tältä tilaston mukaan näytti Suomen moottoriajoneuvokanta talvisodan alkamisvuonna 1939 17.10.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: Moottori on Suomen ensimmäinen autolehti 16.10.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: sähkövene, viimeisin uutuus moottorivenealalla vuonna 1927 Kommentit (2) Suomen Tukholman-lähettiläs, ei Suomen-lähettiläs Ruotsissa. Kyllä työkseen kirjoittavan pitäisi perusasiat hallita. Terve. Kiitos palautteesta. Korjasimme tämän juttuun. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta - luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan