31.1.2024

MP24-messut: Nämäkin kuusi uutuutta mukana

Tässä kauden 2024 kuusi moottoripyöräuutuutta, joihin kannattaa tutustua MP-messuilla helmikuun ensimmäisenä viikonloppuna.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suzuki GSX-S1000GX

Kryptisen kirjain-numero -mallimerkinnän takaa paljastuu otsikkokuvan crossover-luokan täysin uusi malli, joka tarjoilee kuljettajalle väljän ja pystyn ajoasennon sekä hyvän suojan ajoviimaa vastaan. Tekniikka perustuu GSX-S1000 -nakumalliin, eli nelisylinterinen rivimoottori, joka tuottaa 152 hevosvoimaa tehoa ja 106 newtonmetriä vääntöä.  GX on samalla kaikkien aikojen ensimmäinen Suzuki, jossa on semiaktiivinen jousitus. Joustomatkat 150 millimetriä kummassakin päässä. Hinta 22 790 €.

KTM 990 Duke

Duke-malliston 30-vuotisjuhlan kunniaksi 990 Duke palaa mallistoon, joskaan sillä ei ole mitään yhtäläisyyttä aiempiin 990-malleihin. Moottorina on kaksisylinterinen rivimoottori, ja kuljettajaa siivittää eteenpäin 123 hevosvoiman teho. Painoa vain 190 kiloa tankattuna ja suunnittelussa on tähdätty ajamisen hauskuuden maksimointiin. Uudentyyppinen led-ajovalo siirtää Duket uuteen aikakauteen. Erikoisuutena on ”coming home” -toiminto, joka jättää ajovalot palamaan hetkeksi sytytysvirran katkaisun jälkeen. Hinta 20 075 €.

Ducati Hypermotard 698 Mono

Markkinoiden tehokkain yksisylinterinen tuotantomoottoripyörä. Näin tiivistää Ducati paluunsa yksisylinteristen valmistajaksi 30 vuoden tauon jälkeen. Moottorin tarkka iskutilavuus on vain 659 kuutiosenttimetriä, ja se on käytännössä puolikas 1299 Panigalen V2-moottorista. 9750 kierroksella tehoa saadaan 77,5 hevosvoimaa, ja jos vaihtaa Termignonin pakoputkiston ja säätää moottorin sille sopivaksi, nousee lukema peräti 84,5 hevosvoimaan. Kun pyörän paino ilman polttoainetta on vain 151 kiloa, tietää se kevyttä käsiteltävyyttä ja hauskaa ajettavuutta. Hinta 16 990 €.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Honda CBR650R E-Clutch

Honda on ainoa moottoripyörävalmistaja, jolla on markkinoilla DCT-kaksoiskytkinvaihteistolla varustellut mallit. Nyt japanilaismerkki menee askeleen pidemmälle ja esittelee sähköisen E-Clutch -kytkimen, joka ei vaadi muutoksia muuhun voimansiirtoon, eli se voidaan jatkossa nähdä useissakin nykyisissä Honda-malleissa. Järjestelmässä kuljettaja vaihtaa vaihteita normaalisti, mutta kytkinkahvaan ei tarvitse koskea lainkaan, ei edes liikkeelle lähdettäessä. Järjestelmässä on kolme kuljettajan valittavaa vaihtoehtoa - Hard, Medium ja Soft - joilla kuljettaja voi valita tuntuman miten vaihteita vaihdetaan. E-Clutch tuo Hondan mukaan vain kaksi kiloa lisäpainoa verrattuna perinteiseen kytkinjärjestelmään. Hinta 13 890 €

MV Agusta Turismo Veloce SCS

Italialaisvalmistajan crossover-pyörä on tyylikkäästi muotoiltu ja kolmisylinterisen moottorin sointi on raaka mutta kaunis. Varsinainen erikoisuus piilee kuitenkin mallimerkinnän loppuosan kirjainyhdistelmässä SCS. Lyhenne tulee sanoista Special Clutch System, eli siinä on kurapyöräpuolelta tuttu automaattikytkin. Yleisimmin järjestelmä tunnetaan sen valmistajan nimellä, eli puhutaan Reklusesta. Mitkä ovat sen edut ja miten sillä ajaminen poikkeaa normaalin vaihteiston käytöstä? MV:n osastolta saa vastauksia näihin kysymyksiin. Hinta 26 170 €.

Royal Enfield Himalayan 450

Kevyiden seikkailupyörien luokassa Royal Enfield esittelee täyden uuden, tehokkaamman version yksisylinterisestä Himalayasta. Teho on kasvanut 24:stä 40.een hevosvoimaan. Joustomatkaa on 200 millimetriä ja maavaraa mukavat 230 millimetriä. Tankin koko on kasvatettu 17 litraan ja mittaristona on TFT-värinäyttö navigoinnilla ja älypuhelinliitännällä. Hinta 7 500 €.

Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: valmistajat ja Moottori

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia