20.1.2017 Liikenne Nämä tiehankkeet odottavat liikenneverkkorahaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden liikenneverkkoyhtiön myötä tienpitoon luvataan entistä parempia resursseja. Niitä todella tarvitaan: kymmenet valtatiehankkeet kaipaavat kipeästi korjaamista. Liikenne- ja viestintäministeriön esittämässä uudessa toimintamallissa siirryttäisiin tienpidon perinteisestä budjettirahoituksesta valtion erityistehtäväyhtiöön, joka ottaisi huolehtiakseen liikenneverkon ”hoidon, kunnossapidon ja riittävän parantamisen”.Yhtiö rahoittaisi toimintansa tienkäyttäjiltä kerättävillä käyttömaksuilla. Vastineeksi raha menisi aiempaa suoremmin liikenneverkon, siis myös tiestön, ylläpitoon. Ministeriön mukaan yhtiön investoinnit kohdistettaisiin pääosin taajamien ulkopuolelle haja-asutusalueille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTyösarkaa riittääJo nykyinen budjettimalli on mahdollistanut sen, että käynnissä on tällä hetkellä suhteellisen monia tiehankkeita ympäri maata. Myös liikenneväylien korjausvelan vähentämiseen myönnetyt lisärahoituspaketit ovat kasvattaneet etenkin pienempien parannuskohteiden määrää.Silti tunnettu tosiasia on, että maamme tiestö ikääntyy kiihtyvää tahtia. Autoilijalle tämä näkyy ja tuntuu tien palvelutason heikkenemisenä: pinnan huonon kunnon lisäksi vanhat valtatiet ovat kapeita, mäkisiä, mutkaisia ja myös risteyksiltään turvattomia.Etenkin keskikaiteelliset ohituskaistatiet toisivat monelle osuudelle miltei moottoritiemäistä turvallisuutta ja sujuvuutta, kun itse tien parantamisen yhteydessä liittymät rakennetaan yleensä uusiksi ja kevyt liikenne laitetaan kulkemaan omia polkujaan.Missä pitäisi korjata?Alla olevassa listassa esittelemme kipeimmin korjausta vaativat tiestön kohteet, jotka odottavat valtion rahoitusta eli joiden toteuttaminen ei ole varmaa.Osa näistä suunnitelmista on jo hyvinkin pitkällä ja jopa toteuttamisvalmiina, kuten niin kutsutut valtakunnan ykköshankkeet, joita pyritään edistämään maakuntien yhteistyönä.Ykköshankkeiksi luetaan muun muassa:Tampere–Vaasa (valtatie 3) Jyväskylä–Äänekoski ja Kemi–Sodankylä (vt 4) Leppävirta–Kuopio (vt 5) Turku–Oulu (vt 8) E18 Turun kehätie Lieto–Tampere–Orivesi (vt 9) Lahti–Kouvola (vt 12) Kotka–Kouvola (vt 15) Palojoensuu–Kilpisjärvi (vt 21)Sen sijaan osassa nyt esiteltävistä hankkeista suunnittelu on vasta alkutekijöissään. Aivan turhaan teitä ei aleta suunnittelemaan, sillä sekin maksaa jopa miljoonia euroja, ja toisaalta rahoituksen puutteessa suunnitelmat vanhenevat jo muutamassa vuodessa.Korjaustarve viimeksi mainituissa tapauksissa on silti aivan yhtä ilmeinen. Jäämmekin odottamaan konkreettisia esimerkkejä siitä, mitkä hankkeet nykäistään välittömästi eteenpäin, jos ja kun liikenneverkkoyhtiö ensi vuoden alusta starttaa. Suunnitteilla tai korjaustarpeessa olevat tiehankkeet Suomessa: Etelä-Pohjanmaa, Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa Vt 8 Kokkolan kohta Vt 8 ja mt 724 Vaasan yhdystie Vt 19 Nurmo–Lapua Kaakkois-Suomi Vt 6 Hevossuo–Keltti (Kouvola) Vt 12 Lahti–Kouvola Vt 13 Mikkeli–Lappeenranta Vt 15 Kotka–Kouvola Vt 26 Hamina–Taavetti (osittain tekeillä) Keski-Suomi Vt 4, 9, 13 ja 23 Vaajakoski Vt 4 ja 13 Kirri–Tikkakoski Vt 4 ja 13 Tikkakoski–Äänekoski Vt 4 ja 9 Jyväskylän keskustan kohta Vt 9 Jyväskylä–Jämsä Lappi Vt 4 Keminmaa–Rovaniemi Vt 4 Sodankylä Vt 5 Kemijärvi–Sodankylä Vt 21 Muonio–Kilpisjärvi Kt 82 Rovaniemi–Salla Pirkanmaa Vt 3 Tampere–Vaasa Vt 9 Tampere–Orivesi Vt 12 Tampere–Kangasala Pohjois-Pohjanmaa, Kainuu Vt 4 Iin ohikulkutie Vt 8 Himanka–Liminka 2. vaihe Vt 20 Oulu–Kuusamo Vt 22 Muhos–Paltamo Pohjois-Savo, Etelä-Savo, Pohjois-Karjala Vt 5 Hirvensalmi–Mikkeli Vt 5 Leppävirta–Kuopio Vt 5 Siilinjärvi–Iisalmi Vt 9 Onkamo–Niirala (Niiralan raja-aseman yhteys) Vt 23 Varkaus–Joensuu (osittain tekeillä) Uusimaa, Häme Vt 3 Kehä I–Kaivoksela Vt 4 Kehä I–Koivukylä Vt 10 Hämeenlinna–Tuulos Vt 25 Hanko–Mäntsälä Kt 45 (Tuusulanväylä) Tuomarinkylä–Kehä III Kt 54 Tammela–Hollola Mt 101 (Kehä I) Kalevalantie–Turunväylä ja Myllypuron eritasoliittymä Mt 120 (Vihdintie) Haaga–Kehä III Hyrylän itäinen ohikulkutie Keski-Uudenmaan logistinen poikittaisyhteys Varsinais-Suomi, Satakunta Vt 8 Nousiainen–Eurajoki (osittain tekeillä) Vt 9 Turku–Tampere (osittain tekeillä) E18 Turun kehätie Naantali–Kaarina (osittain tekeillä) Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Moottori seuraa: 100 miljoonaa autokaupan elvyttämiseen – Berner viilaa ehdotustaan Autokauppa autoveron poistosta: uhkia, epäuskoa ja toiveikkuutta Poliitikot Bernerin suunnitelmasta: Aho puoltaa, Orpo ja Soini eivät Yhteenveto Liikenneverkkoyhtiöstä: syyt, seuraukset ja avoimet kysymykset Jos autovero poistuu, miten käy tuontiautojen verotuksen? Nämä tiehankkeet odottavat liikenneverkkorahaa Liiketalous määrää tien käytön hinnan Tieliikenne rahoittaa yhteiskunnan kuluja, mutta valtion raha ei riitä tienpitoon Viranomaisten viestintä kaunistelee autoilun kustannuksia uudessa järjestelmässä Laske, miten verotusmuutos vaikuttaisi – ehkä – sinun autoiluusi Jos autovero poistuisi, paljonko autot halpenisivat? Bernerin lista vuoti Ylelle: ministeri vaihtaisi autoveron ajoaikamaksuihin Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 12.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan venyi moottoritiellä sähköajon yllätykseen 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!