20.1.2017 Liikenne Nämä tiehankkeet odottavat liikenneverkkorahaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden liikenneverkkoyhtiön myötä tienpitoon luvataan entistä parempia resursseja. Niitä todella tarvitaan: kymmenet valtatiehankkeet kaipaavat kipeästi korjaamista. Liikenne- ja viestintäministeriön esittämässä uudessa toimintamallissa siirryttäisiin tienpidon perinteisestä budjettirahoituksesta valtion erityistehtäväyhtiöön, joka ottaisi huolehtiakseen liikenneverkon ”hoidon, kunnossapidon ja riittävän parantamisen”.Yhtiö rahoittaisi toimintansa tienkäyttäjiltä kerättävillä käyttömaksuilla. Vastineeksi raha menisi aiempaa suoremmin liikenneverkon, siis myös tiestön, ylläpitoon. Ministeriön mukaan yhtiön investoinnit kohdistettaisiin pääosin taajamien ulkopuolelle haja-asutusalueille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTyösarkaa riittääJo nykyinen budjettimalli on mahdollistanut sen, että käynnissä on tällä hetkellä suhteellisen monia tiehankkeita ympäri maata. Myös liikenneväylien korjausvelan vähentämiseen myönnetyt lisärahoituspaketit ovat kasvattaneet etenkin pienempien parannuskohteiden määrää.Silti tunnettu tosiasia on, että maamme tiestö ikääntyy kiihtyvää tahtia. Autoilijalle tämä näkyy ja tuntuu tien palvelutason heikkenemisenä: pinnan huonon kunnon lisäksi vanhat valtatiet ovat kapeita, mäkisiä, mutkaisia ja myös risteyksiltään turvattomia.Etenkin keskikaiteelliset ohituskaistatiet toisivat monelle osuudelle miltei moottoritiemäistä turvallisuutta ja sujuvuutta, kun itse tien parantamisen yhteydessä liittymät rakennetaan yleensä uusiksi ja kevyt liikenne laitetaan kulkemaan omia polkujaan.Missä pitäisi korjata?Alla olevassa listassa esittelemme kipeimmin korjausta vaativat tiestön kohteet, jotka odottavat valtion rahoitusta eli joiden toteuttaminen ei ole varmaa.Osa näistä suunnitelmista on jo hyvinkin pitkällä ja jopa toteuttamisvalmiina, kuten niin kutsutut valtakunnan ykköshankkeet, joita pyritään edistämään maakuntien yhteistyönä.Ykköshankkeiksi luetaan muun muassa:Tampere–Vaasa (valtatie 3) Jyväskylä–Äänekoski ja Kemi–Sodankylä (vt 4) Leppävirta–Kuopio (vt 5) Turku–Oulu (vt 8) E18 Turun kehätie Lieto–Tampere–Orivesi (vt 9) Lahti–Kouvola (vt 12) Kotka–Kouvola (vt 15) Palojoensuu–Kilpisjärvi (vt 21)Sen sijaan osassa nyt esiteltävistä hankkeista suunnittelu on vasta alkutekijöissään. Aivan turhaan teitä ei aleta suunnittelemaan, sillä sekin maksaa jopa miljoonia euroja, ja toisaalta rahoituksen puutteessa suunnitelmat vanhenevat jo muutamassa vuodessa.Korjaustarve viimeksi mainituissa tapauksissa on silti aivan yhtä ilmeinen. Jäämmekin odottamaan konkreettisia esimerkkejä siitä, mitkä hankkeet nykäistään välittömästi eteenpäin, jos ja kun liikenneverkkoyhtiö ensi vuoden alusta starttaa. Suunnitteilla tai korjaustarpeessa olevat tiehankkeet Suomessa: Etelä-Pohjanmaa, Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa Vt 8 Kokkolan kohta Vt 8 ja mt 724 Vaasan yhdystie Vt 19 Nurmo–Lapua Kaakkois-Suomi Vt 6 Hevossuo–Keltti (Kouvola) Vt 12 Lahti–Kouvola Vt 13 Mikkeli–Lappeenranta Vt 15 Kotka–Kouvola Vt 26 Hamina–Taavetti (osittain tekeillä) Keski-Suomi Vt 4, 9, 13 ja 23 Vaajakoski Vt 4 ja 13 Kirri–Tikkakoski Vt 4 ja 13 Tikkakoski–Äänekoski Vt 4 ja 9 Jyväskylän keskustan kohta Vt 9 Jyväskylä–Jämsä Lappi Vt 4 Keminmaa–Rovaniemi Vt 4 Sodankylä Vt 5 Kemijärvi–Sodankylä Vt 21 Muonio–Kilpisjärvi Kt 82 Rovaniemi–Salla Pirkanmaa Vt 3 Tampere–Vaasa Vt 9 Tampere–Orivesi Vt 12 Tampere–Kangasala Pohjois-Pohjanmaa, Kainuu Vt 4 Iin ohikulkutie Vt 8 Himanka–Liminka 2. vaihe Vt 20 Oulu–Kuusamo Vt 22 Muhos–Paltamo Pohjois-Savo, Etelä-Savo, Pohjois-Karjala Vt 5 Hirvensalmi–Mikkeli Vt 5 Leppävirta–Kuopio Vt 5 Siilinjärvi–Iisalmi Vt 9 Onkamo–Niirala (Niiralan raja-aseman yhteys) Vt 23 Varkaus–Joensuu (osittain tekeillä) Uusimaa, Häme Vt 3 Kehä I–Kaivoksela Vt 4 Kehä I–Koivukylä Vt 10 Hämeenlinna–Tuulos Vt 25 Hanko–Mäntsälä Kt 45 (Tuusulanväylä) Tuomarinkylä–Kehä III Kt 54 Tammela–Hollola Mt 101 (Kehä I) Kalevalantie–Turunväylä ja Myllypuron eritasoliittymä Mt 120 (Vihdintie) Haaga–Kehä III Hyrylän itäinen ohikulkutie Keski-Uudenmaan logistinen poikittaisyhteys Varsinais-Suomi, Satakunta Vt 8 Nousiainen–Eurajoki (osittain tekeillä) Vt 9 Turku–Tampere (osittain tekeillä) E18 Turun kehätie Naantali–Kaarina (osittain tekeillä) Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Moottori seuraa: 100 miljoonaa autokaupan elvyttämiseen – Berner viilaa ehdotustaan Autokauppa autoveron poistosta: uhkia, epäuskoa ja toiveikkuutta Poliitikot Bernerin suunnitelmasta: Aho puoltaa, Orpo ja Soini eivät Yhteenveto Liikenneverkkoyhtiöstä: syyt, seuraukset ja avoimet kysymykset Jos autovero poistuu, miten käy tuontiautojen verotuksen? Nämä tiehankkeet odottavat liikenneverkkorahaa Liiketalous määrää tien käytön hinnan Tieliikenne rahoittaa yhteiskunnan kuluja, mutta valtion raha ei riitä tienpitoon Viranomaisten viestintä kaunistelee autoilun kustannuksia uudessa järjestelmässä Laske, miten verotusmuutos vaikuttaisi – ehkä – sinun autoiluusi Jos autovero poistuisi, paljonko autot halpenisivat? Bernerin lista vuoti Ylelle: ministeri vaihtaisi autoveron ajoaikamaksuihin Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti