18.11.2015

Neljä kertaa uusi roadster – Mersu lyö ässät pöytään!

Yksi Mercedes-Benzin legendaarisimmista automalleista, kaksipaikkainen SL-roadster uudistui perusteellisesti. Luvassa on neljä versiota, joista kaksi AMG-malleja. Asiakastoimitukset käynnistyvät huhtikuussa 2016.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yksi Mercedes-Benzin legendaarisista automalleista, kaksipaikkainen SL-roadster, on uudistunut perusteellisesti ja tekee näyttävän paluun entistä suorituskykyisempänä. Uutuus esiteltiin Los Angelesin autonäyttelyssä kahdella AMG-versiolla täydennettynä. Kiinnostava sporttiroadster tulee myyntiin heti kättelyssä neljänä eri versiona. Asiakastoimitukset käynnistyvät huhtikuussa 2016.

https://youtube.com/watch?v=vDMZyCqTxQA

Pitkä kelula lupaa menohaluja

Uudistuneen SL:n erittäin dynaaminen ulkonäkö perustuu pitkään keulaan, kahdella powerdome-taitteella korostettuun konepeltiin, alaspäin levenevään timanttikoristeiseen etusäleikköön sekä pitkään urheilulliseen sivusiluettiin.

SL:n vakiovarusteisiin kuuluvat kokonaan led-teknologialla toteutetut älykkäät ILS-ajovalot. Matkustamon kohokohtia ovat magnesiumista valmistettu 3-puolainen ohjauspyörä vaihteenvalitsimilla sekä kojelaudan kaksi pyöreää mittaristoa, joiden keskelle jää erittäin erottelukykyinen TFT-monitoiminäyttö.

– SL sopii jokapäiväiseen käyttöön ympäri vuoden, mutta ennen kaikkea se on unelma-auto pariskuntien erityisiin hetkiin. SL täyttää odotukset teknisellä täydellisyydellään, mitä tahansa omistaja siltä odottaakin”, Mercedes-Benzin myynti- ja markkinointijohtaja Ola Källenius kuvaa.

Pariskuntien autoiluhenkisistä erityishetkistä voi olla montaa mieltä, mutta koeajoa odotellessa on luotettava maahantuojan arvioon.

Katto auki vauhdissa

SL:n vario-katto voidaan avata vielä 40 km/h nopeudessa. Toinen uutuus on tavaratilan automaattinen, sähkötoiminen tilanjakaja, joka liukuu pois tieltä kattoa avattaessa. Tavaratilaan koottua kattopakettia voidaan napin painalluksella myös taivuttaa eteenpäin 25 asteen kulmaan lisätilan saamiseksi.

Mercedes-Benz SL vastaa kirjaimellisesti tunnuskirjaintensa luomia ennakko-odotuksia. SL ­– Super Light eli ultrakeveys – perustuu systemaattiseen auton omapainon rajoittamiseen.

Lähes koko kori on valmistettu alumiinista, mikä on pudottanut painoa 110 kiloa vastaavaan teräsrakenteeseen verrattuna. Samalla rungon lujuus, käyttömukavuus ja turvallisuus ovat parantuneet. A-pilarien vahvistamisessa on käytetty lisäksi suurlujuusterästä.

Neljä moottorivaihtoehtoa, kaksi AMG-tasolla

Mercedes-Benzin uusi SL on tarjolla neljänä vaihtoehtona. V6-moottorinen SL 400 tuottaa 270 kW (367 hv) tehon ja 500 Nm väännön eli 25 kW/35 hv ja 20 Nm edelliseen malliin verrattuna. SL 500 on varustettu V8-moottorilla, jonka suoritusarvot ovat 335 kW (455 hv) ja 700 Nm. Yhdistetty polttoaineen kulutus on vastaavasti 7,7 ja 9 litraa/100 km.

SL:sta on tarjolla myös kaksi AMG-vaihtoehtoa. Mercedes-AMG SL 63:ssa on V8-kaksoisturbomoottori 430 kW (585 hv) teholla ja 900 Nm väännöllä. Vielä korkeammalle yltää Mercedes-AMG SL 65, jonka V12-kaksoisturbo tuottaa 463 kW (630 hv) tehon ja peräti 1000 Nm väännön. AMG-mallien keskikulutukset ovat 9,8 ja 11,9 l/100 km.

SL 400 ja SL 500 –malleissa käytetään 9G-Tronic-automaattivaihteistoa. AMG-malleissa vaihteistona on AMG Speedshift MCT 7 (SL 63) ja AMG Speedshift Plus 7G-Tronic (SL 65). Dynamic Select –valitsin tarjoaa kuljettajalle viisi vaihteisto-ohjelmaa: Eco, Comfort, Sport, Sport Plus sekä Individual. AMG-malleissa Eco-vaihtoehto on korvattu Race-valinnalla. Ohjelmat vaikuttavat vaihteiston toiminnan lisäksi moottorin ja jousituksen asetuksiin sekä ohjaustuntumaan.

Hinnat Suomessa vahvistetaan myöhemmin.

Luetuimmat