13.9.2023

Nimi muutettu: vastaus kysymykseen mitä jos – tältä Opel Corsa näyttäisi, jos Opel ei olisi jättänyt General Motorsia

Maailmassa ja elämässä on jatkuvasti tilanteita, joissa täytyy mennä johonkin suuntaan, eikä saa koskaan tietää mitä siellä toisessa suunnassa olisi ollut. Historia kuljetti Opelin vuonna 2017 General Motorsin leiristä silloiseen PSA-konserniin. Kiitos Buick Excellen, tiedämme  todellakin, miltä Opel Corsa näyttäisi nyt, jos GM olisi pitänyt Opelin itsellään.

Opel on ollut osa General Motors -konsernia ylivoimaisesti suurimman osan olemassaolostaan, tarkemmin sanottuna vuosina 1929 - 2017. Nykyisin se on osa Stellantis-konsernia, joka tunnetusti muodostettiin vuonna 2021 PSA:n ja FCA:n yhteenliittymänä, eivätkä sen uudet tuotteet ole enää olleet mitään sukua GM-autoille.

General Motors -aikoinaan Opelilla oli suhteellisen suuri vastuu konsernin pienten ja keskikokoisten mallien kehitystyössä. Vuosikymmenien ajan sen suunnittelemia malleja jaettiin GM:n eri toiminnoille ympäri maailmaa ja käytettiin myös joidenkin konsernin pohjoisamerikkalaisten premium-mallien pohjana. Opelin viimeinen linkki GM:ään oli viime vuoden lopussa tuotannosta poistunut Insignia B, jota valmistetaan edelleen Kiinassa mielenkiintoisesti faceliftattuna Buick Regalina.

Vaihtoehtoisen tulevaisuuden Opel Corsa - Buick Excelle - on edustaa aina sedan-korimallia.

Ennen siirtoaan silloiselle PSA:lle, Opelilla oli jo käytännössä valmis seuraaja Corsa E:lle, josta se kuitenkin joutui viime hetkellä luopumaan, ja odottamaan vielä pari vuotta sitä hetkeä, jolloin Corsa F päästiin esittelemään EMP1 -alustalle yhdessä toisen polven Peugeot 208:n kanssa. Toteutunut Corsa F oli Opelin ensimmäinen PSA-yhteistyössä suunniteltu malli. Mutta ei se alkuperäinenkään suunnitelma harakoille mennyt.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Buick Excelle - Opel Corsa vaihtoehtoisesta tulevaisuudesta

Kuten lukuisat Opel-mallit, myös Corsa on ollut varsinaista logonvaihtojen juhlaa. Buickinakin sitä on joskus myyty, olihan vuosina 2001 - 2005 Kiinassa myynnissä Buick Sail, omaa sukua Corsa B. Buick Excelle on kuitenkin erilainen tarina.

Eli nyt on siis aika selvittää, millainen Opel Corsa F olisi ollut General Motorsin tuotteena. Jos lähdetään liikkeelle ulkonäöstä, se on erilainen kuin nykyään, mutta hyvin tunnistettava. Voisiko sanoa, että auto on välimuoto Corsa E:stä ja toteutuneesta Corsa F:stä. Keulassa on kohtia, jotka ovat selvästi siirtyneet PSA-Corsaan.

Vaikka vuonna 2018 Buickina Kiinassa esiin pompannut auto onkin aina sedan, osuu se kooltaan ihan vastaavaan autoluokkaan. Onhan monilla markkinoilla saatavilla sedan-malliset versiot miltei kaikista meillä myytävistä B-segmentin pikkuautoista, ja niin on ollut aikanaan myös Corsasta. Täten esimerkiksi akseliväli, korkeus ja leveys ovat suoraan vertailukelpoisia hatchback- ja sedan-korimallien välillä, samoin kuin keulailme, ohjaamo ja käytännössä kaikki tekniikka.

Buick Excellen perusteella vaihtoehtoisen tulevaisuuden Opel Corsan akseliväli olisi 7,3 senttimetriä toteutunutta pidempi. Kokonaisleveyttä vaihtoehtoinen tulevaisuus ei olisi muuttanut millimetriäkään, eikä korkeuttakaan juurikaan.

Sisätilat eivät ole Kiinassa valmistettavassa Excellessä juurikaan viidessä vuodessa muuttuneet, mutta voi sanoa, että toteutuneen Corsan sisusta oli jo vuonna 2019 merkittävästi erilainen kuin "entistä Opelia" ilmentävän Excellen.

Siinä missä toteutuneen Opel Corsa F:n voimalinjatarjonta liikkuu 1,2-litraisesta rivikolmosesta ahdettuna tai ahtamattomana 1,5-litraisen dieselin kautta Corsa Electricin täyssähkövoimalinjaan, on Buick Excellen konepellin alainen tarjonta hyvin helppo oppia ulkoa. Auton GM E-Turbo eli 8. sukupolven Ecotec -moottori 1,3-litraisen rivikolmosen muodossa olisi varmasti nähty myös vaihtoehtoisen tulevaisuuden Corsassa.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet ja kuvat: Buick, Opel

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat