10.1.2020

Rolls-Royce ja Bentley nousukiidossa, Aston Martinilla vaikeat paikata

Rolls-Royce Cullinan

Brittiluksuksen menestys on nykyisin katumaasturien varassa.

Iso-Britannian luksusautomarkkinoilla myllertää. Katumaasturit äskettäin julkaisseet Rolls-Royce ja Bentley kasvattavat myyntiään. Katumaasturin markkinoille saapumiseen valmistautuva Aston Martin taas antoi tulosvaroituksen.

Rolls-Roycen uusi Cullinan-maasturi on siivittänyt brittimerkin myynnin 25 prosentin kasvuun vuoteen 2018 verrattuna. Valmistaja myi 5 152 autoa, kun edellisvuonna myynti jäi 4 107 kappaleeseen.

Rolls-Royce Cullinan

–Cullinan on ollut valtava menestys, tilauskirjat syksyyn 2020 asti ovat täynnä, yhtiön toimitusjohtaja Torsten Müller-Ötvös tiivistää.

Pohjois-Amerikka jatkaa Rolls-Roycen vahvimpana markkina-alueena, perässään Kiina ja Eurooppa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Bentley palasi voitolliseksi

Bentley Continental GT Convertible

Bentley, se toinen englantilainen luksusautomerkki, pärjää myös mainiosti. Muutaman vuoden vaikeuksien jälkeen Bentley käänsi tuloksen positiiviseksi, vaikka merkin myynti kasvoikin vain 5 prosenttia edellisvuosista. Yhtiön myynti oli 11 006 autoa, osin kiitos uuden Continental GT -mallin. Bentley ei kerro tulostaan, mutta vuoden ensimmäisen kolmen neljänneksen jälkeen yhtiön voitto oli 65 miljoonaa euroa Volkswagen Groupin ilmoituksen mukaan.

Vertailun vuoksi Bentleyn vuosi 2018 jäi 288 miljoonaa euroa tappiolle Continental GT:n myöhästyneen markkinoilletulon ja Kiinan markkkinan kutistumisen takia.

Aston Martin odottaa uutta katumaasturiaan

Aston Martin Vantage
Aston Martin Vantagen myynti on jäänyt pettymykseksi.

Aston Martinilla sen sijaan on vaikeaa, kuten aiemminkin Moottorin sivulla uutisoimme. Yhtiö varoittaa nyt vuosituloksensa puolittuvan, sillä joulukuunkin myynti jäi heikoksi. Alkaneella vuodella yhtiötä saattaa odottaa kulukuuri. Viime vuonna yhtiö pienensi jälleenmyyijensä varastoja, mutta kokonaismyynti kasvoi 12 prosenttia.

Silti Aston Martin on ollut karvas tappio vuonna 2018 yhtiön osakkeita ostaneille. Osakkeen arvo on tippunut vuoden 2019 kuluessa peräti 57 prosenttia.

Aston Martin DBX

Nyt yhtiön toivo on uudessa Aston Martin DBX -katumaasturissa, joka esiteltiin juuri ennen vuoden vaihtumista. Juuri DBX on kortti, jonka varassa yhtiö aikoo kaksinkertaistaa myyntinsä noin 14 000 autoon vuoteen 2023 mennessä. Aston Martin kertoo jo ennakkomyyneensä 1 800 autoa, mikä on yhtiön toimitusjohtaja Andy Palmerin mukaan paremmin kuin yhdelläkään aiemmalla Aston Martinilla.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Moottorin arkisto lähde: Automotive News Europe

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat