28.5.2021 Ajoneuvot Sähköautoilun ABC: kotilatauksen perusteet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautojen lataaminen on yksinkertaista, mutta latausaikojen ja kustannusten laskeminen vaatii perusteiden ymmärrystä. Sähköauton peruslatauksessa akun latautumisesta huolehtii auton oma latausjärjestelmä, joka on kätketty korirakenteiden sisään. Laturi kytkeytyy suoraan sähköverkkoon, ja lataa akkua suorituskykynsä mukaan. Näin käy, oli auto kytketty tavalliseen töpseliin (nimeltään suko), kotilatausasemaan tai markettien latausasemiin. Peruslatauksesta käytetään usein termiä Type 2 -lataus, joka johtuu lataukseen käytetyn liittimen nimestä.Pikalatausta emme käsittele nyt, vaan palaamme siihen erillisessä jutussa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMikä on latausasema?Type 2 -latauksessa termi latausasema on sikäli harhaanjohtava, ettei asema sisällä lataustekniikkaa, vaan tarjoaa vain yhteyden sähköverkon ja auton välille.Peruslatauksen tehoon vaikuttaa moni tekijä. Päärajoite on autoon sisäänrakennetun laturin suorituskyky, jossa yleinen tehohaarukka on 7,6–22 kilowattia.Mistä latausteho johtuu?Tehoa rajoittaa myös laturin saama sähkö. Suomessa rakennusten sähköverkko tarjoaa kolmivaiheista vaihtosähköä 230 voltin jännitteellä.Auton mukana tuleva latausjohto käyttää näistä vaiheista vain yhtä, ja tavallisen töpselin sähkövirta on rajoitettu 10 ampeeriin turvallisuussyistä. Tehoksi saadaan yläasteelta opitulla ”jännite kertaa virta” -kaavalla 230V × 10A = 2 300 W eli 2,3 kilowattia.Kotilatausasema tai marketin latausasema tarjoaa autolle kaikki kolme vaihetta. Valtaosa näistä latureista voi tarjota 22 kilowattia, siis 3 × 230V × 32A = 22 080 W. Kaikissa kotilatausasemissa tämä ei kuitenkaan onnistu, sillä suurin käytettävissä oleva virta riippuu kodin sähkösopimuksesta. Esimerkiksi Moottorin toimituksen latausaseman teho jää rakennuksen sähköjen takia 11 kilowattiin, sillä saamme asemalle vain 16 ampeerin virran: 3 × 230V × 16A = 11 040 W.Auton oma laturi vaikuttaaValitettavasti tarina jatkuu. Kaikkien autojen sisäänrakennetut laturit eivät suinkaan kykene hyödyntämään sähköverkon kolmea vaihetta. Esimerkiksi Hyundai Ioniq Electric latautuu 7,6 kilowatin teholla, mutta vain yhdellä vaiheella: 1 × 230V × 32A. Moottorin käytössä ollut auto latautui siis vain 3,7 kilowatin teholla, koska emme voineet antaa autolle kaikkea sen haluamaa virtaa.Sen sijaan Audi e-tronia voimme ladata perusmallin maksimiteholla, 11 kilowatilla, sillä Audi tukee kolmivaihesähköä: 3 × 230V × 16A.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuinka lasken latausajan?Jos haluaa selvittää sähköauton latautumisaikaa omassa kotilatausasemassa, täytyy auton lataustehon lisäksi tietää kuinka montaa sähköverkon vaihetta auto käyttää ja kuinka monta ampeeria kodin sähkösopimus sallii. Kun suurin mahdollinen latausteho on tiedossa, saa latausajalle karkean arvion jakamalla auton akkukapasiteetin (kWh) tällä teholla: esimerkiksi Audi e-tronin kohdalla 86,5 kWh / 11 kW = 7,8 h.Entä latauksen hinta? Kotona se riippuu suoraan ladatusta sähköenergiasta, joskin auton kulutuksen päälle kannattaa laskea noin 10 prosenttia lisää, sillä latauksessa tapahtuu häviötä.Julkisilla latausasemilla maksetaan usein latausajasta. Tällöin automallin Type 2 -latausteho nousee tärkeään rooliin, sillä minimiajassa halutaan maksimienergia.Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvituskuvat: Moottorin arkistoLisää aiheestaSähköauton lataaminen kotona: mitä eri tapoja siihen on? Sähköautoilun ABC: mitä kaikkea sähköautoilu tarkoittaa? Sähköautoilun ABC: sähköautoilun termit eivät ole monimutkaisia Sähköautoilun ABC: sähköautolla ajaminen onnistuu talvellakin, eikä meno ole täysin äänetöntä Lue lisää Kaikki artikkelit 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Sähköautot Polestar lähtee voittamaan – koko mallisto mukana Mille Miglia Greenissä 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Sähköautot Kiinan sähköautot vyöryvät Britanniaan – Tesla jää jalkoihin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella