5.1.2020

TOGG vie Turkin sähköautokisaan – oma automerkki osana ulkopolitiikkaa

Aivan vuosikymmenen loppumetreillä automaailma sai uuden tulokkaan. Mahdollisesti jo parin vuoden päästä TOGG valmistaa Turkissa suorituskykyisiä sähköautoja. Samalla 60-vuotinen unelma on toteutumassa.

Euroopan ja Lähi-idän rajaseudulle niin maantieteellisesti kuin kulttuurillisestikin sijoittuva Turkki tunnetaan Suomessa ehkä monimuotoisesta luonnostaan ja rantalomakohteistaan sekä ajoittain kuohuvasta politiikastaan. Turkissa myös valmistetaan autoja. Esimerkiksi Fiatilla on maassa ollut tuotantolinja jo yli 50 vuotta. Toyotat Auris, CH-R, Corolla ja Verso ovat niin ikään Turkin tehtaan tuotteita. Mutta omaa automerkkiä maasta ei ole tullut, ennen kuin nyt.

Yksinkertaiselta kuulostava nimi TOGG kätkee sisäänsä melkoisen turkinkielisen sanayhdistelmän Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu, jolla hyvin yksinkertaisesti käännettynä tarkoitetaan ”Turkin autonvalmistajaa.” Merkin ensimmäiset mallit, sähköiset sedan ja suv, esiteltiin prototyyppeinä teknillisen yliopiston kotikaupungissa Gebzessä, maan länsirannikolla.

TOGG
TOGG:in toimitusjohtaja Gürcan Karakas.

Puhujana näyttävässä esittelytilaisuudessa oli myös Turkin presidentti Recep Tayyip Erdoğan, joka ei sanoissaan säästellyt ylistäessään maansa uutta saavutusta. Hän luonnehti päivää historialliseksi ja 60-vuotisen unelman täyttymykseksi. TOGG:in kerrotaankin olevan sataprosenttisesti turkkilaisomisteinen ja sen autojen turkkilaisten insinöörien aikaansaannosta.

Turkin oma automerkki on olennainen osa Erdoğanin hallinnon pitkän linjan tavoitteita. Presidentti on pyrkinyt kasvattamaan kansallista identiteettiä monenlaisilla investoinneilla teknologian kehitykseen. Erdoğanin aikakaudella Turkin suhteet Eurooppaan ovat huomattavasti viilentyneet ja maa on lähentynyt muuta islamilaista maailmaa. Viimeaikaisissa tapaamisissa esimerkiksi iranilaisten kanssa on korostunut halu yhdentyä ja samalla päästä eroon riippuvuudesta suhteessa länsimaihin ja öljyyn. Oma sähköauto on näissä tavoitteissa melko välttämätön askel. Näin ollen syvätasolla kyse on todella paljon muustakin kuin pelkästä uudesta automerkistä.

Nyt politiikan kiemurat sikseen, tässä on uusi mielenkiintoinen auto esiteltävänä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kovaan seuraan

Ei ole vaikea arvata ketä tai keitä vastaan TOGG lähtee automarkkinoilla kilpailemaan. Nimittäin vaikka aivan tuoretta merkkiä on vielä vaikea lähteä tarkasti profiloimaan, on kyseessä selvästi premium-hintaluokan sähköauto.
Suv-prototyyppi on nimeltään C-SUV. Auton tarkkoja mittoja emme vielä tiedä, mutta esimerkiksi Mercedeksen GLC-sarjan edustama kompaktien premium-katumaasturien luokka vaikuttaa valistuneelta arvaukselta. Näin ollen markkinoilla sitä vastaan asettuvat kutakuinkin Audi E-tron, Jaguar I-Pace ja Mercedes-Benz EQC. Teslan paletissa auto voisi sijoittua Model X:n ja tulevan -Y:n välimaastoon. Tulevaisuutta ajatellen TOGG:lla riittää laajentumismahdollisuuksia C-SUV:ista parikin luokkaa ylöspäin sekä alas. Perää viistämällä saadaan E-tron Sportbackille suora kilpailija.

Ulkonäkö on aina makuasia, mutta TOGG C-SUV pärjää linjoillaan varmasti monen mielestä mille tahansa kilpailijalleen. Muotojen taustalla on suunnittelukilpailun voittajana italialainen Pininfarina, joka tunnetaan erityisesti Ferrarin luottotoimistona. Toisin kuin monet kilpailijansa, C-SUV ei pyri näyttämään mitenkään korostetusti sähköautolta. Keulaa hallitsee suuri maski, jonka kerrotaan vanteiden tavoin saaneen inspiraationsa Turkin kansalliskukasta eli tulppaanista. Valot on sijoitettu korkealle, samoin vyötärölinja. Muutoin muotoilu noudattelee varsin sopusuhtaista, ryhdikkään maasturimaista kieltä.

Sähköauto jo syntyessään

Voimalinjan yksityiskohdista ei tässä vaiheessa ole kovin paljon kerrottavaa. Native electric modular vehicle platform on nimitys, jota valmistaja käyttää pohjaratkaisustaan. Sitä voidaan joustavasti hyödyntää monentyyppisissä ja -kokoisissa malleissa. ”Native electric” viittaa tietysti siihen, että pohja on luotu yksinomaan sähköautoille. Alustan ratkaisuja avataan sen verran, että pyöräntuenta on toteutettu perinteisesti joustintuilla.

C-SUV:in suunnittelussa on valmistajan mukaan panostettu paljon turvallisuuteen. Akut pultataan alustaan, mikä lisää sen jäykkyyttä ja korin suunnittelussa on mietitty jollakin uudella tavalla kolariturvallisuutta. Aktiivisia ja passiivisia turvajärjestelmiä kuuluu varustukseen runsaasti ja TOGG vakuuttaa auton saavuttavan EuroNCAP -testissä aikanaan 5 tähden tuloksen.

Perusmallinen C-SUV kulkee 147 kilowattisella eli 200 hevosvoimaisella taka-akselille sijoitetulla moottorilla. Mikäli tämä ei riitä, voi tehomäärän tuplata 294 kilowattiin etuakselille sijoitettavalla toisella moottorilla. Näin autosta saadaan nelivetoinen. Teholuvuillaan turkkilainen ei siis ainakaan näillä tiedoilla ole häviämässä eurooppalaiskilpailijoilleen E-tron 55 quattrolle, EQC 400 4Maticille ja I-Pacelle. Suorituskykypuolelta tiedämme sen verran, että paperilla takavetoversio kiihtyy nollasta sataan 7,6 sekunnissa ja nelivetoinen 4,8:ssa. Näin ollen kaksimoottorisen suoritusarvot ovat lähes identtiset Jaguarin kanssa ja peittoavat painavat saksalaiset.

Sähköautosta puhuttaessa esiin nousee väistämättä kysymys toimintamatkasta. Kuten moottoreidenkin kohdalla, myös auton litiumakuista on saatavilla kahta eri kapasiteettiversiota. Kevyemmälle setille luvataan noin 300 kilometrin toimintamatkaa, lisäkennot vievät jo yli 500 kilometriä. Mittaustapaa lienee NEDC-syklin mukainen. Pikalatauksella akut täyttyvät 80-prosenttisesti puolessa tunnissa. Akuille annetaan 8 vuoden takuu ilman kilometrirajaa, kun esimerkiksi EQC:ssä se on 8 vuotta tai 160 000 kilometriä.

Runsaasti älyä

Ohjaamonäkymä on kuin lentokoneesta. Erilaisia tietoviihdenäyttöruutuja löytyy koko kojelaudan leveydeltä ja a-pilareissakin on sivu(peili)kameroiden näytöt. Prototyypin viisipaikkainen sisusta näyttää kuvien perusteella tyylikkäältä ja laadukkaalta. Materiaaleja on käytetty runsaasti, mutta mitään epämääräistä ”viidakkoa” ne eivät muodosta. Montaakaan fyysistä nappia ei löydy, vaan toimintoja hallitaan näyttöruutujen kautta. Näytöissä nähdään valmistajan mukaan ”aivan uudenlaista” 3D-teknologiaa.

TOGG pääsee autonomisen ajamisen SAE-luokituksessa tasolle ”2+” eli pystyy pitämään itsensä kaistalla ja seuraamaan muuta liikennettä. Auto on yhdistettynä internetiin. Valmiudet autonomiatason nostamiseen tasolle 3 ja sen yli ovat valmistajan mukaan järjestelmässä valmiina.

TOGG C-Suv

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Myöhemmin tulossa: sedan ja Eurooppa

Esittelytilaisuuteen rullasi myös sulavalinjainen sedan-konsepti, jonka mallinimi on tässä vaiheessa yksinkertaisesti Sedan. Tässä vaiheessa mallista ei tiedetä paljoakaan, mutta oletettavasti kuoren alla on C-SUV:ia vastaava ratkaisu. Sedan nähdään tuotannossa vasta myöhemmin, mahdollisesti 2024.

Eurooppaan TOGG-autojen tuotannon on määrä alkaa C-SUV-mallilla vuonna 2022. Myynnin on määrä lähteä käyntiin Turkin lisäksi Euroopassa sekä varmasti joissakin Lähi-idän maissa, ei kuitenkaan näillä näkymin esimerkiksi Yhdysvalloissa. Aika näyttää, nouseeko Suomeen TOGG-liikkeitä.

TOGG sedan

Kaikesta päätellen TOGG C-SUV on varsin valmis prototyyppi. Ainoa iso asia, joka erottaa sen kilpailijoistaan, on tuotantoon pääsy. Tätä täytyy malttaa odottaa vielä tovi. Ilmaan jääkin tässä vaiheessa yksi kysymys: minkälainen se on ajaa?

Teksti: Benjamin Helander Kuvat: TOGG

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat