10.9.2015

Tulossa: Leafiin uusi akku- toimintamatka kasvaa

sähköautolla ajaminen

Nissanin sähköautopäivitys kasvattaa Leafin toimintamatkaa 250 kilometriin. Lukujen valossa suoritus on segmentin paras.

Nissan esittelee LEAFin päivitetyn version, jonka 250 kilometrin toimintamatka on valmistajan mukaan segmenttinsä paras.

Uusi 30 kWh:n akku vahvistaa mallivuoden 2016 LEAFin asemaa markkinoiden suorituskykyisimpänä ja käytännöllisimpänä sähköautona. Muotoiluun, tekniikkaan ja suunnitteluun liittyvien päivitysten lisäksi LEAFin vetovoimaisuutta parantaa pidempi toimintamatka. LEAF on nyt entistä varteenotettavampi vaihtoehto polttomoottorikäyttöisille autoille ja valmistaja korostaa sen asemaa maailman parhaimpana sähköautona.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusi akku ja uutta tekniikkaa

LEAFin uusi 30 kWh:n akku mahdollistaa pidemmät ajomatkat. Se on saatavana Acenta- ja Tekna-varustetasoihin. Uudistuksen vuoksi auton muotoilussa ei ole tehty kompromisseja - ulkomitat ovat samat kuin nykyisessä 24 kWh:n mallissa, ja painoa on vain 21 kg enemmän.

Uuden akun parempi suorituskyky perustuu akun suunnitteluun ja kemiallisten ominaisuuksien parannuksiin. Hiilen, typen ja magnesiumin lisääminen elektrodeihin tehostaa suorituskykyä, minkä lisäksi myös kennojen paremmalla sijoittelulla on vaikutusta. Nissan on varma uuden 30 kWH:n akun suorituskyvystä ja luotettavuudesta, joten sille on myönnetty kahdeksan vuoden /160 000 kilometrin takuu.

LEAFin 30 kWh:n akun lataaminen on yhtä helppoa kuin nykyisen 24 kWh:n akunkin. Ladata akkua kotona, julkisissa latauspisteissä tai käyttämällä pikalatureita (3-vaiheiset, 400 V:n laturit), joiden verkosto laajenee ympäri Eurooppaa.

Käytännöllinen etähallinta

Yksi LEAFin arvostetuimmista ja käytännöllisimmistä ominaisuuksista on, että auton omistaja voi hallita autonsa toimintoja etäyhteydellä NissanConnect EV -järjestelmän kautta. Älypuhelimen välityksellä käytettävä telematiikka helpottaa valmistajan mukaan sähköautoilijan elämää. Omistaja voi tarkistaa akun varaustason tai käynnistää sisätilojen lämmityksen kylminä talvipäivinä. Parantuneen käyttömukavuuden lisäksi NissanConnect EV tehostaa myös akun kestoa, kun auton sisätilat voidaan lämmittää tai viilentää ennen ajoa akun varaustasoa kuluttamatta.

Mallivuoden 2016 LEAFissa Carwings-järjestelmä on korvattu uudella NissanConnect EV -järjestelmällä. Kaikki alkuperäisen järjestelmän kiitosta saaneet ominaisuudet ovat tallella. Niiden lisäksi järjestelmässä on uusia ominaisuuksia, muun muassa aktivointiprosessia on yksinkertaistettu.

Uudessa NissanConnect EV -järjestelmässä on latauskartta, joka tarjoaa reaaliaikaista tietoa latureista ja niiden tilasta. NissanConnect EV -järjestelmän kanssa toimiva karttajärjestelmä sisältää myös täysin uudistetun navigointijärjestelmän, huoltotarpeisiin liittyvät muistutukset ja ajoneuvopaikannuksen.

NissanConnect EV -järjestelmässä on uusi käyttöliittymä, digitaalinen radiovastaanotin ja kapasitiivinen 7 tuuman kosketusnäyttö, jonka avulla käyttäjä voi helposti tarkentaa ja loitontaa karttanäkymää ja siirtyä valikosta toiseen.

Pari tonnia lisää hintaa

LEAFin ulkomuotoon on myös tehty useita hienovaraisia muutoksia: mallin katto on uudistettu ja valittavana on uusi värivaihtoehto, Bronze.

Mallivuoden 2016 LEAFia valmistetaan edelleen Nissanin Sunderlandin tehtaalla Isossa-Britanniassa, ja malli tulee myyntiin Euroopassa tammikuussa 2016. Uuden LEAF 30 kWh-mallin hinta tulee olemaan noin 2000 euroa 24kWh-versiota korkeampi. Lopulliset hinnat ja tekniset tiedot eri markkina-alueilla julkistetaan myöhemmin.

Lähde ja kuva: Nissan

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat