11.8.2017 Liikenne Vanhemmat huolehtivat: joka 5. koululaisella liikenteessä kännykkäkielto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lapsen päästäminen koulumatkalle pelottaa lähes puolta 6–10-vuotiaiden lasten vanhemmista. Yksi vaaratekijöistä on lapsen huomion siirtyminen liikenteestä puhelimen näytölle. Lapsen koulumatkan turvallisuus mietityttää pienten koululaisten vanhempia. Reilu viidennes kaikista vanhemmista pitää lapsensa koulumatkaa suoranaisesti vaarallisena. Joka seitsemäs kertoo lisäksi tietävänsä, että omalle lapselle on vuoden sisällä sattunut yksi tai useampia läheltä piti -tilanteita liikenteessä. Tiedot käyvät ilmi Ifin kyselytutkimuksesta, jossa haastateltiin 6–10-vuotiaiden lasten vanhempia lasten liikenneturvallisuudesta. Noin joka kymmenes vanhempi pitää vaarallisimpana lapsen uppoutumista kännykkään liikenteen seuraamisen sijaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJoka viidennellä lapsella liikenteessä kännykkäkieltoKaksi kolmasosaa pienistä koululaisista kulkee koulumatkan useimmiten kävellen. Pyöräily yleistyy iän karttumisen myötä, ja neljännelle ja viidennelle luokalle menevistä lapsista jo yli 60 prosenttia pyöräilee usein kouluun. Suurin osa 6–10-vuotiaiden lasten vanhemmista on pyrkinyt etukäteen varmistamaan koulumatkan turvallisuutta. Kaksi kolmesta vanhemmasta kertoo käyneensä lapsensa kanssa läpi liikennesääntöjä ja liikennekäyttäytymistä. Joka toinen on myös käynyt yhdessä koulureittiä läpi. Noin joka kolmas vanhempi aikoo saattaa lapsen usein kouluun.– Joka viides vanhempi kertoi lisäksi kieltäneensä kännykän käytön koulumatkalla, jotta lapsen huomio pysyisi liikenteessä. Kuitenkin monen autoa ajavan tai lastenrattaita työntävän vanhemman näkee näppäilevän samalla kännykkää. Miten voimme olettaa lapsen ymmärtävän ja tottelevan sellaisia sääntöjä, joita itse näkyvästi rikomme, vahingontorjuntapäällikkö Jari Pekka Koskela Ifistä huomauttaa.Vanhemmat itse suhtautuvat oman lapsensa käyttäytymiseen liikenteessä varsin luottavaisesti: ainoastaan 7 prosenttia vanhemmista epäilee, ettei lapsi noudata kovin tunnollisesti oppimiaan liikennesääntöjä ja -ohjeita.– Lapsi ei voi luonnostaan osata asioita, joten pelkkä sanallinen opastus ei riitä. Säännön noudattamisen valvominen on vähintään yhtä tärkeää. Näytä käytännössä, mitä tarkoittaa vaikkapa se, että täytyy muistaa katsoa molempiin suuntiin ennen kadun ylittämistä, Koskela muistuttaa.Top 5 -vaaratekijät lapsen koulumatkalla vanhempien mielestäAutoilijoiden huono käyttäytyminen liikenteessä Lapsen huomion herpaantuminen jutellessa kavereiden kanssa Lapsen leikkiminen tai kilpaileminen kavereiden kanssa Huonot liikennejärjestelyt, kuten vaaralliset risteykset Lapsen kännykkään uppoutuminen.*Sähköiseen kyselytutkimukseen vastasi kesä–heinäkuussa alueellisesti edustavasti 256 vanhempaa, joilla on 6–10-vuotiaita lapsia. Ifin teettämän kyselyn toteutti YouGov FinlandLähde: If Kuva: Nina Mönkkönen / Liikenneturva Lue lisää koulutielle lähtemisestä: Anna lapselle turvallinen koulutie Valppaana kohti suojatietä Mitä lapset toivoisivat aikuisilta liikenteessä? Lapset ovat taas liikenteessä – aikuinen, muista vastuusi Lasten koulumatka pelottaa vanhempia – rehtorit kaipaavat esimerkkejä Lue lisää Kaikki artikkelit 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 8.1.2025 Kuluttajat Käytetyn auton viasta autoliikkeelle reklamoinut ostaja: ”Miten voidaan tehdä näkemättä päätös, jossa pysytään loppuun asti?” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 6.1.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tee-se-itse -nopeusrajoitus 4.1.2025 Uutinen Tutut automerkit pitivät pintansa viime vuonna – kasvattivat jopa markkinaosuuttaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti