10.1.2024 Ajoneuvot Volkswagen Golfin päivitys on tuomassa muun muassa napit takaisin rattiin ja ChatGPT:n osaksi järjestelmää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Golf VIII:n elinkaaripäivitys nähdään vielä tammikuun 2024 aikana. Chicagon CES-messujen yhteydessä ennakoitu uudistus tulee tietämään muun muassa mielenkiintoisia avauksia (ja palautuksia) auton tietoviihdeteknologian saralla. Parhaillaan käynnissä olevien Las Vegasin Consumer Electronics -messujen autotarjonnan eräs pääuutisista tiivistyy Volkswagenin ympärille. Pitkän linjan saksalaisvalmistaja on tällä hetkellä melkoisten haasteiden keskellä, ja ote perinteisestä asemasta automaailman suurtoimijana uhkaa livetä käsistä ainakin joillain markkinoilla.Nyt on siis korkea aika tehdä jotain, ja merkittävä osa Volkswagenin toimista liittyy tällä hetkellä tietoviihdejärjestelmään, josta iso osa niin sanotusta "loasta" on tullut niskaan.Kahdeksannen polven Golfin mukana Volkswagen tuo muun muassa ison kasan perinteisiä nappuloita takaisin ohjaamoon sekä tekoälypohjaisen puheassistentin ensimmäistä kertaa osaksi mallistoaan, tällä tietoa aivan koko mallistoa.Päivitys osuu samalla yksiin Golfin 50. juhlavuoden kanssa. Toistaiseksi vain harva mallinimi on yltänyt puoleen vuosisataan tuotannossa. Golfilta siihen kului kahdeksan ja puoli sukupolvea.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUudistus pyörii ohjaamon ympärilläGolf VIII tulee tänä vuonna viiden vuoden ikään, joten puhumme elinkaaripäivityksestä. Volkswagenin nykyvillitys on väläyttää tulevia uutuuksiaan vähän ennen virallista ensiesittelyä näyttävien teippien alla. Golf 8.5:n tapauksessa tämä tapahtui oikein kunnolla GTI:n kautta. Samalla muuten varmistui monen mielestä ei-toivottu fakta: Golf GTI:tä tule enää saamaan lainkaan käsivaihteisena.Volkswagen paljasti CES:issä myös hyvät kuvat sekä annoksen tietoja uudistettavan Golfin sisätiloista, joihin koko elinkaaripäivityksessä ennen kaikkea keskitytään.Golf GTI:n ohjaamonäkymä paljastaa ainakin ohjauspyörästä reilusti fyysisiä painikkeita, missä on havaittavissa iso kontrasti siihen monimutkaiseen, muiden muassa hipaisukytkimien kyllästämään järjestelyyn, josta Volkswagen joutui alun perin tekemään täyskäännöksen.Päivitettyyn Golfiin, kuten jo kuluvan vuoden puitteissa kaikkiin uusiin Volkswageneihin, tulee siis IDA:n puheassistentin taakse ChatGPT:n luomaa tekoälyä. Tekoälyohjelmiston nimi on Cerence Chat Pro, ja se tulee mukaan kuvioihin vain tarvittaessa. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että puheassistentti vastailee kuljettajan pyyntöihin kuten aina ennenkin perustilanteissa, eli vaikkapa nyt silloin, kun matkustamon lämpötilaa pitää säätää. Tekoäly puolestaan puuttuu keskusteluun vain siinä tapauksessa, että assistentti ei osaa vastata kuljettajan pyyntöön tai kysymykseen.Mikäli tietosuoja-asiat askarruttavat, Volkswagen vakuuttaa, ettei tekoäly kerää kuljettajan henkilökohtaisia tietoja, ja auto poistaa kysymykset ja vastaukset automaattisesti heti kun ne on käsitelty.Tiedossa on myös ainakin uudet takavalot sekä päivitystä keulan ilmeeseen.Näin jännittävissä tunnelmissa jäämme odottamaan Golfin kahdeksannen sukupolven toisen osan ensiesittelyä, jonka on tällä tietoa määrä koittaa tammikuun viimeisellä viikolla.Lähde ja kuvat: Volkswagen Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle