3.11.2017

Volkswagen sukeltaa virtuaalitodellisuuteen – tarjolla vähintäänkin erikoinen työympäristö

Volkswagen-konserni kertoo kehittävänsä virtuaalitodellisuuden ratkaisuja interaktiiviseen tuotanto- ja logistiikkayhteistyöhön.

Oman näkemyksensä mukaan Volkswagen-konserni on on ensimmäinen autonvalmistaja, joka kehittää virtuaalitodellisuusteknologiaa koko konsernin tasolla.

Moderni työskentely tapahtuu HTC VIVE –virtuaalitodellisuusjärjestelmän avulla. Volkswagenin mukaan Digital Reality Hub -konsernifoorumi luo ihanteelliset olosuhteet merkistä ja paikasta riippumattomalle yhteistyölle virtuaalimaailmassa. Työskentely-ympräistö on kehitetty yhdessä Innoactive start-upin kanssa ja sen kerrotaan yhdistävän kaikki konsernin käyttämät VR-sovellukset, käyttäjät ja työkalut yhdelle alustalle.

Tuoreesta työskentelytavasta on tehty myös oheinen esittelyvideo.

https://vimeo.com/223785208/bb3bb4f8a5

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yhteistyöllä ideat jakoon

– Virtuaalitodellisuus luo ihanteelliset olosuhteet merkistä ja paikasta riippumattomalle yhteistyölle, vakuuttaa Jasmin Müller Audi Brand Logisticsilta.

Müller kehittää konsernikollegoidensa kanssa VR-ratkaisuja tuotantoon ja logistiikkaan osana merkkirajat ylittävää digitaalisen todellisuuden tiimiä.

Dennis Abmeier konsernin IT:sta on myös digitaalisen todellisuuden tiimin jäsen.

Volkswagenin tarjoama havainnekuva on esimerkki modernista työympäristöstä autoteollisuudessa.

– Tietojen vaihto on yhtä tärkeää kuin tiedon kerääminen. Kaikilla työntekijöillä on pääsy kaikkiin olemassa oleviin VR-elementteihin sekä olemassa oleva tieto alustan kautta. Näin mahdollistamme sen, että erilliset yksiköt voivat toteuttaa nopeasti uusia käyttötapauksia, liikkua yhdessä VR-sovelluksessa ja suunnitella uusia työnkulkuja interaktiivisesti.

Logistiikkaryhmän VR-käyttäjä Mathias Synowski puolestaan kuvaa virtuaalitodellisuusratkaisujen lisäarvoa:

– Jatkossa voimme olla virtuaalisia osallistujia työryhmissä tai saada virtuaalisesti tukea toisen brändin asiantuntijoilta. Tämä tekee päivittäisestä tiimityöstämme paljon helpompaa ja säästää myös paljon aikaa.

Volkswagenin kertoman mukaan konsernilogistiikan ja “digitaalisen tehtaan” sateenvarjon alla toimiva digitaalisen todellisuuden tiimi kehittää parhaillaan virtuaalitodellisuussovelluksia erityisesti Audi-, SEAT- ja Volkswagen-brändeille.

Lähde ja kuvat: Volkswagen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat