10.7.2023

Volkswagen T-Cross pesi mallivuodelle 2024 kasvonsa, peränsä ja kojelautansa

Uudistuksen myötä T-Cross siirtää historiaan muun muassa sellaiset perinteiset asiat kuin halogeenivalot sekä analoginen mittaristo. Myös sähköpyöräilijöille on hyviä uutisia.

T-Cross on toinen ja iäkkäämpi Poloon perustuva crossover, jota Volkswagen tarjoaa Euroopassa. Polo-johdannaisista Brasiliassa suunniteltu ja Espanjassa valmistettava viistokattoinen Taigo ei ole vielä facelift-iässä, mutta vuodesta 2018 lähtien valmistettu pystyperäinen ja pitkäkattoinen T-Cross sen sijaan on.

T-Crossin faceliftissä on keskitytty määritelmän mukaisesti puskureihin ja valoihin kummassakin päässä, mutta valmistajansa viime aikojen tapojen ja tarpeiden sanelemana myös näyttöruutuja on mietitty osittain uudelleen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Näkymispuolen muutoksia

Led-matriisiajovalot tekevät uudistuksen myötä tulonsa T-Crossiin. Vakiona ne ovat tasokkaammissa Stylessä ja R-Linessa, mutta lisävarusteena ne on saatavilla Lifesta asti. Lifessakaan perusajovalot eivät kuitenkaan ole enää halogeenit, vaan ledit ilman matriisitoimintoja.

Kuvissa esiintyvä R-Line näyttää myös, kuinka etupuskurin aukot on muotoiltu eri tavalla.

Niin on myös takapuskuri ja takavalot, joista jälkimmäisen päivitys on ehkä koko faceliftin tunnistettavin piirre. Takavalojen led-kuvioinnissa on siirrytty X-muotiin. Sekä keulassa että perässä valot on yhdistetty led-nauhalla visuaalisesti VW-logoon.

Kuvien pirteän ja kesäisen Grape Yellow'n lisäksi palettiin liittyy kaksi muutakin uutta ulkoväriä, Kings Red sekä Clear Blue.

Uudistetut puskurit saavat muuten aikaan sen, että T-Cross on pidentynyt noin kahdella ja puolella senttimetrillä eli kokonaispituudeksi voi laskea nyt 4,135 metriä.

Digivakiot

Sisätiloissa maltillisia uudistuksia on tehty kojelaudan alueella. Suurimmat niistä koskevat näyttöruutuja. Digitaalimittaristo tulee olemaan jatkossa vakiovaruste kaikissa T-Cross -malliversioissa, mutta toki rahalla saa isomman. Malliston lähtöpäässä mittaritaulu on 8-tuumainen, kun taas ylöspäin mentäessä se kasvaa 10-tuumaiseksi.

Keskellä kelluva tietoviihdenäyttö on niin ikään uutta tavaraa. Vähän aiemmista Volkswagenin harharetkistä oppinut uusi softa pitää kotinaan malliversiosta riippuen 8- tai 9,2-tuumaista näyttöä, jolle ei siis ole keskitetty aivan kaikkia toimintoja.

Volkswagen kertoo päivittäneensä myös esimerkiksi T-Crossin kojelaudan materiaaleja matkallaan kohti entistäkin parempaa laatuvaikutelmaa.

Hyviä uutisia sähköpyöräilijöille ja etenkin niiden telinekuljettajille! T-Crossin vetokoukku kestää nyt aiemman 55 kilon sijaan 75 kiloa vääntöä.

Voimalinjapuolelle T-Crossin mallivuoden 2024 uudistukset eivät ulotu, vaan keulalla jatkavat edelleen 1,0-litraiset kolmisylinteriset sekä 1,5-litrainen nelisylinterinen bensiinimoottori. Aina etuvetoinen T-Cross kulkee joko viisi- tai kuusivaihteisen manuaalin tai vaihtoehtoisesti seitsenlovisen DSG:n välityksillä.

Lähde ja kuvat: Volkswagen Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat