20.4.2023 Ajoneuvot Vuoden erikoisin Lexus-uutuus tulee myös Eurooppaan! – autoa ja olohuonetta yhdistelevä luksustila-auto LM uudistui Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luxury Mover on itäaasialaisen maun mukainen neli- tai seitsenpaikkainen luksustila-auto, joka lainaa nyt keulailmettä ja moottoreita uusimmasta RX:stä. Erikoiselle mallille avautuvat myyntikanavat ensimmäistä kertaa myös joissain Euroopan maissa. Lexus LM on ollut koko kolmivuotisen olemassaolonsa ajan mielenkiintoinen konsepti, mutta nyt saatu tieto Eurooppaan rantautumisesta tekee siitä vielä paljon mielenkiintoisemman. LM tulee olemaan Euroopassa paraatiesimerkki vastavirtaan uimisesta, mutta se tässä tapauksessa on vain ja ainoastaan hyvä asia.LM on aina ollut JDM-tila-auto Toyota Alphardin luksusversio, ja kasvattanut matkan varrella omaa persoonaansa. Ihan viimeistään nyt on persoonaa löytynyt.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi puolta kätkettynäEuroopassa Lexus LM:ää tullaan arvostamaan todennäköisesti eniten siinä muodossaan, jossa sen joka suuntaan tarjoamat senttimetrit käytetään kaikkein tehokkaimmin - tila-autona. Seitsenpaikkaisena LM tulee toimimaan loistavasti perheautona tai vaikkapa taksina.Tasan kolmen metrin akselivälin, 1,89 metrin leveyden, 1,945 metrin korkeuden ja 5,13 metrin kokonaispituuden suomana LM:n voi laskea suoraksi kilpailijaksi Volkswagen Multivanille. Myös V-sarjan Mercedes on LM:lle kilpailija luksustila-autogenressä.Kolmirivisessäkään versiossa ei ole ollenkaan hassummat oltavat.Seitsenpaikkaisena tila-autona Lexus LM:n istuimet ulottuvat kolmelle riville niin, että kahdella ensimmäisellä rivillä on täyteläiset erillisistuimet. Kolmannen rivin istuimet ovat niin ikään varsin tilavat kahdelle, mutta väliin on mahdollista istuttaa vielä kolmas henkilö. LM on siis kuudelle hengelle erittäin väljä ja mukava pitkällekin matkalle, mutta seitsemäs paikka on tarkoitettu ehkä lähinnä lyhyemmille siirtymille.Lexus LM:n alter ego on sen sijaan täysipainoinen luksusauto, luksushotellien lentokenttäkuljetuksiin ynnä muihin autonkuljettajaa hyödyntäviin tarkoituksiin. Nelipaikkaisena LM:stä tulee olohuone, matkustajan kehon lämpötilan tuntevine lie-flat -nojatuoleineen ja 48-tuumaisine taulutelevisioineen.Nelipaikkaisen LM:n takapenkillä saa sulkeutua täyteen yksityisyyteensä, sillä matkustamo on suljettu ohjaamosta väliseinällä, jonka ikkunan saa himmennettyä. Ulkomaailmalta ja auringolta suojaavat tietysti lisäksi tummennetut lasit.Sisällä matkustajat nauttivat lisäksi kehittyneestä ilmanpuhdistusjärjestelmästä, onhan puhdas hengitysilma eräs tärkeimmistä avaimista virkistäytymiseen.LM:n matkustusmukavuussuunnittelussa Lexus kertoo konsultoineensa jopa liikesuihkukonevalmistajia. Kori eriskummallinen, tekniikka tuttuaLexus LM:n rohkean, itsevarman ja erilaisen ulkokuoren alta löytyy Toyotan TNGA-K -perusrakenne eli auto jakaa perustansa muiden muassa Toyota Camryn ja RAV4:n sekä Lexus ES:n ja RX:n kanssa. LM ei siis perustu pakettiautoon, vaan henkilöautoon, aivan kuten nykyinen VW Multivan.Mikäli keulan tuimasta ilmeestä löytyi jotain yhtäläisyyksiä tuoreimpaan RX:ään, jatkuu sama trendi myös konepellin alla. Lexus tarjoaa LM:ään uutta 2,4-litraista turbobensiinimoottoria sähkömoottorilla toteutetulla nelivedolla (LM 500h) sekä meille monien mallien kautta tutumpaa 2,5-litraista täyshybridivoimalinjaa.Niistä jälkimmäinen on ainoa Eurooppaan tuleva vaihtoehto, mallimerkinnältään LM 350h. Se on aina nelivetoinen, kehittää 184 kilowatin eli 250 hevosvoiman tehot, ja voi jakaa 239 newtonmetrin huippuvääntönsä tilanteen mukaan joko tasaisesti, 100-prosenttisesti etupyörille tai suhteessa 20:80 takapyörille.Toisessa sukupolvessaan LM:n matkustusmukavuuteen on kiinnitetty entistä enemmän huomiota nimenomaan korin, voimalinjan sekä alustan suunnittelussa. Esimerkiksi kori on aiempaa 50 prosenttia jäykempi ja taaimmaisen rivin oloja on mietitty muun muassa taka-akselin osalta siten, että perän heilahtelut ja kiihdytykset tuntuisivat siellä minimaalisen vähän.Ajon aikaisiin meluihin ja värinöihin on voitu puuttua myös tuulen suhinoita vaimentavalla korimuotoilulla sekä erilaisilla materiaalivalinnoilla. Lexuksen tavoitteena on ollut tehdä LM:stä rauhoittumisen ja rentoutumisen tyyssija erityisesti nelipaikkaisena, mutta myös kuusi- ja seitsenpaikkaisena.Täytynee järjestää itse maahanLexus LM:n Eurooppaan tulo tarkoittaa, että autot valmistetaan kaikkien EU-säädösten mukaisiksi, ja että maahantuonti alkaa ainakin Euroopan suurimmissa maissa. Se ei siis ainakaan tällä tietoa tarkoita maahantuonnin aloittamista Suomeen.Mikään ei kuitenkaan estä tuomasta autoa maahan muita reittejä pitkin. Esimerkiksi Saksasta tuodaan tunnetusti suuria määriä autoja vuosittain. Mikäli siis erään maailman fiineimmistä tila-autoista omaan talliinsa haluaa, on se nyt helpompaa kuin koskaan.Lähde ja kuvat: Lexus Teksti: Benjamin HelanderJuttua päivitetty 20.4.2023: Inhimillisen erehdyksen vuoksi artikkelista puuttuivat julkaisuhetkellä kuvat. Moottori pahoittelee virhettä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?