20.4.2023

Vuoden erikoisin Lexus-uutuus tulee myös Eurooppaan! – autoa ja olohuonetta yhdistelevä luksustila-auto LM uudistui

Luxury Mover on itäaasialaisen maun mukainen neli- tai seitsenpaikkainen luksustila-auto, joka lainaa nyt keulailmettä ja moottoreita uusimmasta RX:stä. Erikoiselle mallille avautuvat myyntikanavat ensimmäistä kertaa myös joissain Euroopan maissa.

Lexus LM on ollut koko kolmivuotisen olemassaolonsa ajan mielenkiintoinen konsepti, mutta nyt saatu tieto Eurooppaan rantautumisesta tekee siitä vielä paljon mielenkiintoisemman. LM tulee olemaan Euroopassa paraatiesimerkki vastavirtaan uimisesta, mutta se tässä tapauksessa on vain ja ainoastaan hyvä asia.

LM on aina ollut JDM-tila-auto Toyota Alphardin luksusversio, ja kasvattanut matkan varrella omaa persoonaansa. Ihan viimeistään nyt on persoonaa löytynyt.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaksi puolta kätkettynä

Euroopassa Lexus LM:ää tullaan arvostamaan todennäköisesti eniten siinä muodossaan, jossa sen joka suuntaan tarjoamat senttimetrit käytetään kaikkein tehokkaimmin - tila-autona. Seitsenpaikkaisena LM tulee toimimaan loistavasti perheautona tai vaikkapa taksina.

Tasan kolmen metrin akselivälin, 1,89 metrin leveyden, 1,945 metrin korkeuden ja 5,13 metrin kokonaispituuden suomana LM:n voi laskea suoraksi kilpailijaksi Volkswagen Multivanille. Myös V-sarjan Mercedes on LM:lle kilpailija luksustila-autogenressä.

Kolmirivisessäkään versiossa ei ole ollenkaan hassummat oltavat.

Seitsenpaikkaisena tila-autona Lexus LM:n istuimet ulottuvat kolmelle riville niin, että kahdella ensimmäisellä rivillä on täyteläiset erillisistuimet. Kolmannen rivin istuimet ovat niin ikään varsin tilavat kahdelle, mutta väliin on mahdollista istuttaa vielä kolmas henkilö. LM on siis kuudelle hengelle erittäin väljä ja mukava pitkällekin matkalle, mutta seitsemäs paikka on tarkoitettu ehkä lähinnä lyhyemmille siirtymille.

Lexus LM:n alter ego on sen sijaan täysipainoinen luksusauto, luksushotellien lentokenttäkuljetuksiin ynnä muihin autonkuljettajaa hyödyntäviin tarkoituksiin. Nelipaikkaisena LM:stä tulee olohuone, matkustajan kehon lämpötilan tuntevine lie-flat -nojatuoleineen ja 48-tuumaisine taulutelevisioineen.

Nelipaikkaisen LM:n takapenkillä saa sulkeutua täyteen yksityisyyteensä, sillä matkustamo on suljettu ohjaamosta väliseinällä, jonka ikkunan saa himmennettyä. Ulkomaailmalta ja auringolta suojaavat tietysti lisäksi tummennetut lasit.

Sisällä matkustajat nauttivat lisäksi kehittyneestä ilmanpuhdistusjärjestelmästä, onhan puhdas hengitysilma eräs tärkeimmistä avaimista virkistäytymiseen.

LM:n matkustusmukavuussuunnittelussa Lexus kertoo konsultoineensa jopa liikesuihkukonevalmistajia.

Kori eriskummallinen, tekniikka tuttua

Lexus LM:n rohkean, itsevarman ja erilaisen ulkokuoren alta löytyy Toyotan TNGA-K -perusrakenne eli auto jakaa perustansa muiden muassa Toyota Camryn ja RAV4:n sekä Lexus ES:n ja RX:n kanssa. LM ei siis perustu pakettiautoon, vaan henkilöautoon, aivan kuten nykyinen VW Multivan.

Mikäli keulan tuimasta ilmeestä löytyi jotain yhtäläisyyksiä tuoreimpaan RX:ään, jatkuu sama trendi myös konepellin alla. Lexus tarjoaa LM:ään uutta 2,4-litraista turbobensiinimoottoria sähkömoottorilla toteutetulla nelivedolla (LM 500h) sekä meille monien mallien kautta tutumpaa 2,5-litraista täyshybridivoimalinjaa.

Niistä jälkimmäinen on ainoa Eurooppaan tuleva vaihtoehto, mallimerkinnältään LM 350h. Se on aina nelivetoinen, kehittää 184 kilowatin eli 250 hevosvoiman tehot, ja voi jakaa 239 newtonmetrin huippuvääntönsä tilanteen mukaan joko tasaisesti, 100-prosenttisesti etupyörille tai suhteessa 20:80 takapyörille.

Toisessa sukupolvessaan LM:n matkustusmukavuuteen on kiinnitetty entistä enemmän huomiota nimenomaan korin, voimalinjan sekä alustan suunnittelussa. Esimerkiksi kori on aiempaa 50 prosenttia jäykempi ja taaimmaisen rivin oloja on mietitty muun muassa taka-akselin osalta siten, että perän heilahtelut ja kiihdytykset tuntuisivat siellä minimaalisen vähän.

Ajon aikaisiin meluihin ja värinöihin on voitu puuttua myös tuulen suhinoita vaimentavalla korimuotoilulla sekä erilaisilla materiaalivalinnoilla. Lexuksen tavoitteena on ollut tehdä LM:stä rauhoittumisen ja rentoutumisen tyyssija erityisesti nelipaikkaisena, mutta myös kuusi- ja seitsenpaikkaisena.

Täytynee järjestää itse maahan

Lexus LM:n Eurooppaan tulo tarkoittaa, että autot valmistetaan kaikkien EU-säädösten mukaisiksi, ja että maahantuonti alkaa ainakin Euroopan suurimmissa maissa. Se ei siis ainakaan tällä tietoa tarkoita maahantuonnin aloittamista Suomeen.

Mikään ei kuitenkaan estä tuomasta autoa maahan muita reittejä pitkin. Esimerkiksi Saksasta tuodaan tunnetusti suuria määriä autoja vuosittain. Mikäli siis erään maailman fiineimmistä tila-autoista omaan talliinsa haluaa, on se nyt helpompaa kuin koskaan.

Lähde ja kuvat: Lexus Teksti: Benjamin Helander

Juttua päivitetty 20.4.2023: Inhimillisen erehdyksen vuoksi artikkelista puuttuivat julkaisuhetkellä kuvat. Moottori pahoittelee virhettä. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat