10.11.2022

Yamaha Ténéré 700 saa kaivattuja uudistuksia

Yamaha Ténéré 700

Kaudelle 2023 Yamaha on päivittänyt Ténéré-mallien mittaristoja ja ABS-järjestelmää sekä lisänä on nyt älypuhelinliitettävyys. Lisäksi Ténéré 700 tulee useamman kuljettajan ulottuville A2-ajokortilla ajettavan 35 kW:n version ansiosta.

Ténéré 700 tuli markkinoille vuonna 2019, ja se on siitä asti menestynyt mainiosti kaikkialla Euroopassa. Suomessa se nousi koko moottoripyörämarkkinoiden myydyimmäksi malliksi. Mallistoa vahvisti erityisesti haastaviin maastoihin suunniteltu Ténéré 700 Rally Edition. Uusimman tulokkaan, viime vuonna esitellyn Ténéré 700 World Raidin kaksiosainen 23 litran polttoainesäiliö mahdollistaa jopa 500 kilometrin ajomatkan. Näiden kolmen version voimin Ténéré 700 tarjoaa sopivan vaihtoehdon niin matkailuun, sorateille kuin rajumpaankin adventureen.

Kaudelle 2023 Ténéré 700:ssä ja Ténéré 700 Rally Editionissa on uusi viiden tuuman TFT-näyttö, joka korvaa aiemman lcd-mittariston. Sama TFT-mittaristo nähtiin jo viime kaudella World Raid -versiossa. Siinä on kaksi eri näyttöteemaa, jotka sopivat erilaisiin ajotilanteisiin: Explorer-näyttötila on suunniteltu maastoajoon ja painopiste on kierroslukuasteikossa. Perinteisemmässä Street-näytössä on analogiset pyöreät kellotaulut.

2023 Ténéré-malleissa on älypuhelinyhteyden mahdollistava tiedonsiirtoyksikkö (CCU). Yhteyden aktivointia varten kuljettajan älypuhelin yhdistetään pyörään Bluetooth-yhteydellä ja Yamahan ilmaisen MyRide-sovelluksen avulla.

Edellisen mallin ABS-järjestelmässä voitiin valita vain ON- tai OFF-tila, mutta vuonna 2023 sekä Ténéré 700:ssa että Ténéré 700 Rally Editionissa on parannettu kolmitilainen ABS-järjestelmä. World Raid -mallista tutun järjestelmän avulla kuljettaja voi valita tiloista Full ON (täysin päällä), Front wheel ON rear wheel OFF (etupyörä päällä takapyörä pois päältä) ja Full OFF (täysin pois päältä).

Full ON on pakollinen asetus tieliikenteessä, Front wheel ON rear wheel OFF on tarkoitettu keskivaikeaan maastoajoon ja epätasaisiin pito-olosuhteisiin, kun taas Full OFF sopii parhaiten äärimmäiseen maastoajoon ja kokeneelle kuljettajalle.

Muita päivityksiä ovat aiemman 12 V:n pistokkeen korvaava uusi USB-pistoke ja LED-vilkut. 2023  Ténéré 700- ja Ténéré 700 Rally Edition -mallit saavat myös uudet värit ja grafiikat: Icon Blue ja Tech Kamo.

Lisäksi Ténéré 700:n ja Ténéré 700 Rally Editioniin saa nyt vaihdeavustimen lisävarusteena, jonka asennus sujuu nopeasti ja kätevästi esiasennetun johdotuksen ansiosta.

Moottorina kaikissa Ténéré 700 -malleissa on kaksisylinterinen, 689-kuutioinen rivimoottori, jonka huipputeho on 73 hevosvoimaa. Moottori on tunnettu tasaisesta koko kierrosalueen läpi jatkuvasta vahvasta väännöstä, hyvästä polttoainetaloudesta ja värinättömyydestään.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat ja lähde: Yamaha

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat