21.5.2016

Yamaha XV950 Speed Iron – Yamahalta jälleen uusi Yard Built -malli

Yamaha XV950 Speed Iron

Yamaha Yard Built -sarjan uusin tulokas on tracker-tyyliseksi rakennettu XV950 Speed Iron.

XV950 Speed Ironin pääsuunnittelijana on italialainen Marco Lugato, joka on aikanaan kilpaillut ammattilaisena road racingissa. Speed Iron -konseptin taustalla onkin Lugaton intohimo nopeisiin moottoripyöriin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luvassa Speed Iron -konsepti

Pikkupojasta lähtien moottoripyörillä ajanut Lugato työskenteli kilpauransa jälkeen monissa moottoripyöräliikkeissä, kunnes perusti oman Moto di Ferro -yrityksensä vuonna 2009. Moto di Ferro tulee valmistamaan Speed Iron XV950 -osia, joilla on helppo muokata vakiota XV950 -moottoripyörää. Siten Speed Iron poikkeaa aikaisemmista Yard Built -versioista, jotka ovat pääasiassa olleet yksittäin rakennettuja erikoismalleja.

Yamaha XV950 Speed Iron

Yamahan tuotepäällikkö Shun Miyazawa ja markkinointikoordinaattori Cristian Barelli näkivät Wheels&Waves -näyttelyssä Lugaton rakentamat custompyörät, ja päättivät ottaa yhteyttä mieheen. Tapaamisten tuloksena päätettiin toteuttaa yhteinen XV950 -projekti.

Yhteistyön tavoitteena ei ollut vain yksittäinen rakenneltu pyörä.
– Halusimme yhteistyöhön Marco Lugaton kanssa, koska hän ei halunnut tehdä vain yhtä ainutlaatuista luomusta, vaan konseptin Yard Built -rakennussarjalle. Sen avulla kuka tahansa voi varustella oman XV950:n joukosta erottuvaksi.

Suorituskykyä ja pelkistetty olemus

Yamaha XV950 Speed Ironissa on selkeä Moto di Ferro -design, mutta samalla siinä on onnistuttu säilyttämään XV950:n pelkistetty olemus. Hyvän suorituskyvyn ansiosta sillä ajaminen on hauskaa ja palkitsevaa.

Yamaha XV950 Speed Iron

Marco Lugato kertoo halunneensa suoraviivaisen vauhdikkaan, mutta muodoiltaan miellyttävän, pehmeälinjaisen moottoripyörän. Siksi leveät renkaat ovat olennainen osa kokonaisuutta. Niiden vuoksi ei kuitenkaan ole tingitty ajo-ominaisuuksista. Renkaat on asennettu tyylikkäille Borrani-vanteille ja etuhaarukka on vaihdettu Yamaha VMAX:sta peräisin olevaan tukevampaan malliin.

Käsityöllä persoonallinen leima

Yamaha XV950 Speed Iron

Käsityönä alumiinista valmistettu polttoainesäiliö ja istuimen takaosa keventävät painoa. Kokonaisuuden täydentävät niinikään käsityönä alumiinista valmistetut sivukopat. Alkuperäisten etujarrujen tilalle on vaihdettu isot 320-milliset jarrulevyt ja VMAX-jarrusatulat. Acewell-mittaristo tarjoaa kuljettajalle kaiken tarpeellisen tiedon. Arrow-pakoputkiston sointi tuo ajamiseen juuri sopivan äänimaailman.

Yamaha XV950 Speed Iron
Yamaha XV950 Speed Iron

Laadukkaita yksityiskohtia ovat myös Tarozzivalmisteiset jalkatapit ja LSL-painot ohjaustangon päissä. Käsityönä tehty takarunko tuo piirteisiin suoraviivaisuutta. Samaa linjaa täydentävät erikoismallinen ajovalo ja parkki- ja vilkku-yhdistelmävalot.

Moto di Ferron XV950 Speed Iron -osien saatavuusaikataulu ilmoitetaan myöhemmin.

Yamaha XV950 Speed Iron

Lähde ja kuvat: Yamaha Motor Europe

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat