21.5.2016 Ajoneuvot Yamaha XV950 Speed Iron – Yamahalta jälleen uusi Yard Built -malli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yamaha Yard Built -sarjan uusin tulokas on tracker-tyyliseksi rakennettu XV950 Speed Iron. XV950 Speed Ironin pääsuunnittelijana on italialainen Marco Lugato, joka on aikanaan kilpaillut ammattilaisena road racingissa. Speed Iron -konseptin taustalla onkin Lugaton intohimo nopeisiin moottoripyöriin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLuvassa Speed Iron -konseptiPikkupojasta lähtien moottoripyörillä ajanut Lugato työskenteli kilpauransa jälkeen monissa moottoripyöräliikkeissä, kunnes perusti oman Moto di Ferro -yrityksensä vuonna 2009. Moto di Ferro tulee valmistamaan Speed Iron XV950 -osia, joilla on helppo muokata vakiota XV950 -moottoripyörää. Siten Speed Iron poikkeaa aikaisemmista Yard Built -versioista, jotka ovat pääasiassa olleet yksittäin rakennettuja erikoismalleja.Yamahan tuotepäällikkö Shun Miyazawa ja markkinointikoordinaattori Cristian Barelli näkivät Wheels&Waves -näyttelyssä Lugaton rakentamat custompyörät, ja päättivät ottaa yhteyttä mieheen. Tapaamisten tuloksena päätettiin toteuttaa yhteinen XV950 -projekti.Yhteistyön tavoitteena ei ollut vain yksittäinen rakenneltu pyörä. – Halusimme yhteistyöhön Marco Lugaton kanssa, koska hän ei halunnut tehdä vain yhtä ainutlaatuista luomusta, vaan konseptin Yard Built -rakennussarjalle. Sen avulla kuka tahansa voi varustella oman XV950:n joukosta erottuvaksi.Suorituskykyä ja pelkistetty olemusYamaha XV950 Speed Ironissa on selkeä Moto di Ferro -design, mutta samalla siinä on onnistuttu säilyttämään XV950:n pelkistetty olemus. Hyvän suorituskyvyn ansiosta sillä ajaminen on hauskaa ja palkitsevaa.Marco Lugato kertoo halunneensa suoraviivaisen vauhdikkaan, mutta muodoiltaan miellyttävän, pehmeälinjaisen moottoripyörän. Siksi leveät renkaat ovat olennainen osa kokonaisuutta. Niiden vuoksi ei kuitenkaan ole tingitty ajo-ominaisuuksista. Renkaat on asennettu tyylikkäille Borrani-vanteille ja etuhaarukka on vaihdettu Yamaha VMAX:sta peräisin olevaan tukevampaan malliin.Käsityöllä persoonallinen leimaKäsityönä alumiinista valmistettu polttoainesäiliö ja istuimen takaosa keventävät painoa. Kokonaisuuden täydentävät niinikään käsityönä alumiinista valmistetut sivukopat. Alkuperäisten etujarrujen tilalle on vaihdettu isot 320-milliset jarrulevyt ja VMAX-jarrusatulat. Acewell-mittaristo tarjoaa kuljettajalle kaiken tarpeellisen tiedon. Arrow-pakoputkiston sointi tuo ajamiseen juuri sopivan äänimaailman.Laadukkaita yksityiskohtia ovat myös Tarozzivalmisteiset jalkatapit ja LSL-painot ohjaustangon päissä. Käsityönä tehty takarunko tuo piirteisiin suoraviivaisuutta. Samaa linjaa täydentävät erikoismallinen ajovalo ja parkki- ja vilkku-yhdistelmävalot.Moto di Ferron XV950 Speed Iron -osien saatavuusaikataulu ilmoitetaan myöhemmin.Lähde ja kuvat: Yamaha Motor EuropeMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen