21.5.2016 Ajoneuvot Yamaha XV950 Speed Iron – Yamahalta jälleen uusi Yard Built -malli Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Yamaha Yard Built -sarjan uusin tulokas on tracker-tyyliseksi rakennettu XV950 Speed Iron. XV950 Speed Ironin pääsuunnittelijana on italialainen Marco Lugato, joka on aikanaan kilpaillut ammattilaisena road racingissa. Speed Iron -konseptin taustalla onkin Lugaton intohimo nopeisiin moottoripyöriin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Luvassa Speed Iron -konsepti Pikkupojasta lähtien moottoripyörillä ajanut Lugato työskenteli kilpauransa jälkeen monissa moottoripyöräliikkeissä, kunnes perusti oman Moto di Ferro -yrityksensä vuonna 2009. Moto di Ferro tulee valmistamaan Speed Iron XV950 -osia, joilla on helppo muokata vakiota XV950 -moottoripyörää. Siten Speed Iron poikkeaa aikaisemmista Yard Built -versioista, jotka ovat pääasiassa olleet yksittäin rakennettuja erikoismalleja. Yamahan tuotepäällikkö Shun Miyazawa ja markkinointikoordinaattori Cristian Barelli näkivät Wheels&Waves -näyttelyssä Lugaton rakentamat custompyörät, ja päättivät ottaa yhteyttä mieheen. Tapaamisten tuloksena päätettiin toteuttaa yhteinen XV950 -projekti. Yhteistyön tavoitteena ei ollut vain yksittäinen rakenneltu pyörä. – Halusimme yhteistyöhön Marco Lugaton kanssa, koska hän ei halunnut tehdä vain yhtä ainutlaatuista luomusta, vaan konseptin Yard Built -rakennussarjalle. Sen avulla kuka tahansa voi varustella oman XV950:n joukosta erottuvaksi. Suorituskykyä ja pelkistetty olemus Yamaha XV950 Speed Ironissa on selkeä Moto di Ferro -design, mutta samalla siinä on onnistuttu säilyttämään XV950:n pelkistetty olemus. Hyvän suorituskyvyn ansiosta sillä ajaminen on hauskaa ja palkitsevaa. Marco Lugato kertoo halunneensa suoraviivaisen vauhdikkaan, mutta muodoiltaan miellyttävän, pehmeälinjaisen moottoripyörän. Siksi leveät renkaat ovat olennainen osa kokonaisuutta. Niiden vuoksi ei kuitenkaan ole tingitty ajo-ominaisuuksista. Renkaat on asennettu tyylikkäille Borrani-vanteille ja etuhaarukka on vaihdettu Yamaha VMAX:sta peräisin olevaan tukevampaan malliin. Käsityöllä persoonallinen leima Käsityönä alumiinista valmistettu polttoainesäiliö ja istuimen takaosa keventävät painoa. Kokonaisuuden täydentävät niinikään käsityönä alumiinista valmistetut sivukopat. Alkuperäisten etujarrujen tilalle on vaihdettu isot 320-milliset jarrulevyt ja VMAX-jarrusatulat. Acewell-mittaristo tarjoaa kuljettajalle kaiken tarpeellisen tiedon. Arrow-pakoputkiston sointi tuo ajamiseen juuri sopivan äänimaailman. Laadukkaita yksityiskohtia ovat myös Tarozzivalmisteiset jalkatapit ja LSL-painot ohjaustangon päissä. Käsityönä tehty takarunko tuo piirteisiin suoraviivaisuutta. Samaa linjaa täydentävät erikoismallinen ajovalo ja parkki- ja vilkku-yhdistelmävalot. Moto di Ferron XV950 Speed Iron -osien saatavuusaikataulu ilmoitetaan myöhemmin. Lähde ja kuvat: Yamaha Motor Europe Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 12.11.2025 Autokauppa Haussa leijonan osa – Peugeotin sähkökatumaastureihin neliveto 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 10.11.2025 Uutinen Renault raivaa tilaa museoon – harvinaisuudet huutokaupassa 10.11.2025 Uutinen Teekkarien Autokerho – 75 vuotta tekniikkaa, tarinoita ja tekemisen meininkiä 10.11.2025 Uutinen Suomessa kuolee vuosittain liki 200 ihmistä tieliikenteessä – Pohjoismaat yhä sitkeästi edellä turvallisuudessa 8.11.2025 Yleinen Kawasaki Ninja ZX-10R – siivekkeiden verran paremmaksi 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Moottoripyörät Brabus 1400 R Signature Edition – äärimmäinen mörkönaku Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 11.11.2025 Autoilu Yksityisen taukopaikan valtteina oma leipomo, laaja aukiolo ja sijainti 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 12.11.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ford esitteli maailmalle ydinkäyttöisen henkilöauton mahdollisuuden 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Å kodaan tulleista korjauskustannuksista