BMW, Lexus Renault ja VW uutuudet tasaisessa Euro NCAP -testiryhmässä
Euro NCAP:in uusimmassa testierässä nähtiin kuusi automallia neljältä eri merkiltä, mutta tulokset olivat kokoon ja käyttövoimaan katsomatta melko tasaisia.
Maaliskuun Euro NCAP -testijoukossa paljastettiin BMW 2-sarjan coupén, Lexus NX:n, Renault Megane E-Tech Electricin, Volkswagen ID.5:n, Volkswagen Polon sekä Volkswagen Taigon tulokset. Tällä kertaa kompakti testijoukko asettui tiukasti asteikon parempaan päähän, eivätkä tulokset olleet yhtä ääripäissä kuin esimerkiksi loppuvuoden ryhmässä.
BMW 2-sarjan coupé – 4 tähteä
BMW:n pikkucoupén uusi mallipolvi selvitti testit hyvin arvosanoin. Aikuismatkustajien osalta suoja arvioitiin 82% ja lasten osalta 81% kokonaispisteillä. Hyvän törmäyssuojan suurin huomautus tuli sivutörmäyksen retkahdussuojasta, sillä 2-sarjassa ei ole etumatkustajien väliin tulevaa turvatyynyä tai muuta vastaavaa suojakeinoa. Kauneusvirheenä autossa ei ole myöskään onnettomuuden jälkeistä hätäjarrutustoimintoa estämään jatko-onnettomuuksien syntyminen. 10-vuotiaan korokeistuimella istuvan lapsimatkustajan pään suoja sivutörmäystilanteessa jätti sekin parantamisen varaa.
Kevyen liikenteen suojasta 2-sarjan coupé sai 67% pisteistä. Törmäystilanteessa auton keula tarjoaa huonon suojan lantiolle. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on vakiovaruste, mutta sen reagointi pyöräilijöihin ja kääntymistilanteessa jalankulkijoihin jätti toivomisen varaa. Ajoavustimista BMW:n uutuus sai 64% maksimipisteistä.
Lexus NX – 5 tähteä
Aikuismatkustajien suojasta Lexuksen uusi NX-katumaasturi sai 83% kokonaispisteistä. Lapsimatkustajien kohdalla tulos koheni 87%:ään. Kuljettajan rintakehän suojaus jäi marginaaliseksi. Sivutörmäyksessä matkustajien välissä oleva turvatyyny toimi oikein, mutta Lexus ei toimittanut siitä Euro NCAP:in pyytämiä lisätietoja.
Kevyen liikenteen osalta Lexus NX sai 83% pisteistä. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimi oikein kaikissa testitilanteissa ja myös auton keula on rakenteiltaan suojaava. Ajovustimista NX sai 91% pisteistä ja kaikki auton järjestelmät toimivat oikein testitilanteissa.
Renault Megane E-Tech Electric – 5 tähteä
Ranskalaisvalmistajan Megane-perheen täyssähköinen crossover selviytyi Euro NCAP -testeistä hyvin arvosanoin. Aikuismatkustajien osalta turvallisuus arvioitiin 85% arvoiseksi ja lapsimatkustajien suojasta auto sai 88% kokonaispisteistä. Kuljettajan rintakehän suoja jäi välttäväksi, samoin sivutörmäyksen suoja sivusuuntaista retkahdusta vastaan. Myös etumatkustajien suoja piiskaliikettä kohtaan jäi välttäväksi.
Kevyen liikenteen suojasta sähkö-Megane sai 65%, sillä tuulilasin alareuna ja A-pilarit sekä konepellin reuna tarjoavat paikoin huonon suojan törmäystilanteessa. Ajovustinpisteitä kertyi 79%, eikä järjestelmien toiminnassa ollut merkittäviä puutteita.
Volkswagen ID.5 – 5 tähteä
Volkswagenin sähköautoperheen uusin tulokas jakaa paljon perusrakenteitaan ID.4:n kanssa ja autot ovatkin saaneet yhteiset testitulokset. Aikuissuojasta auto sai 93% kokonaispisteistä ja lapsimatkustajien kohdalla tulos oli 89% kokonaispisteistä. Merkittävin huomautus koski välttävää suojaa sivutörmäyksen retkahdusvaikutusta vastaan.
Kevyen liikenteen osalta testitulos oli 76%. Tuulilasin sivureunoja lukuun ottamatta keulan rakenteet ovat hyvät. Automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän toiminnasta löytyi puutteita, joten sen osa-aluepisteet jäivät kohtalaisiksi. Ajovustimista ID.5 sai 85% kokonaispisteistä ja järjestelmät toimivat hyvin.
Volkswagen Polo – 5 tähteä
Uudistunut Volkswagen Polo näyttää esimerkkiä muille kokoluokkansa autoille turvallisuuden suhteen. Aikuismatkustajien suojasta Polo sai peräti 94% kokonaispisteistä ja lasten osalta pistepotti oli 80% maksimista. Aikuisten testitulokset ovat suorastaan tylsää luettavaa. Lasten kohdalla huomautukset koskevat korokeistuimella olevan 10-vuotiaan välttävää suojaa etutörmäystilanteessa (rintakehä) ja sivutörmäystilanteessa (pää).
Kevyen liikenteen osa-aluepisteitä Polo sai 70% kokonaisuudesta. Keulan rakenteista huomautuksen saivat tuulilasin reunukset. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimii pääosin hyvin, mutta tietyissä tilanteissa sen toiminnassa on parannettavaa. Myös ajovustimista Polo sai 70% osa-alueen kokonaispisteistä, eikä järjestelmien toiminnassa ollut huomautettavaa.
Volkswagen Taigo – 5 tähteä
Volkswagen Taigo on rakenteellisesti lähes identtinen Volkswagen Polon kanssa, joten sisarmallin testitulokset muodostavat Taigon tulosten pohjan. Euro NCAP:in testeissä havaittiin kuitenkin muutamia eroja automallien välillä. Aikuisten suojasta Taigo sai 94% kokonaispisteistä ja lasten osalta kertyi 84% osa-aluepisteistä. Merkittävin huomautus koski 10-vuotiaan matkustajan välttävää pään suojaa sivutörmäystilanteessa.
Kevyen liikenteen osa-aluepisteitä Taigo sai 71%. Merkittävin huomautus koskee keulassa tuulilasin reunoja törmäystilanteessa. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimi hyvin tiettyjä erikoistilanteita lukuun ottamatta. Ajoavustimista Taigo sai Polon tavoin 70%, eikä varusteiden toiminnassa ollut huomautettavaa.
Lähde ja kuvat: Euro NCAP Teksti: Aake Kinnunen