2.3.2022

BMW, Lexus Renault ja VW uutuudet tasaisessa Euro NCAP -testiryhmässä

Volkswagen ID.5 Euro NCAP testitulos

Euro NCAP:in uusimmassa testierässä nähtiin kuusi automallia neljältä eri merkiltä, mutta tulokset olivat kokoon ja käyttövoimaan katsomatta melko tasaisia.

Maaliskuun Euro NCAP -testijoukossa paljastettiin BMW 2-sarjan coupén, Lexus NX:n, Renault Megane E-Tech Electricin, Volkswagen ID.5:n, Volkswagen Polon sekä Volkswagen Taigon tulokset. Tällä kertaa kompakti testijoukko asettui tiukasti asteikon parempaan päähän, eivätkä tulokset olleet yhtä ääripäissä kuin esimerkiksi loppuvuoden ryhmässä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

BMW 2-sarjan coupé – 4 tähteä

BMW 2-sarja coupé Euro NCAP testitulos

BMW:n pikkucoupén uusi mallipolvi selvitti testit hyvin arvosanoin. Aikuismatkustajien osalta suoja arvioitiin 82% ja lasten osalta 81% kokonaispisteillä. Hyvän törmäyssuojan suurin huomautus tuli sivutörmäyksen retkahdussuojasta, sillä 2-sarjassa ei ole etumatkustajien väliin tulevaa turvatyynyä tai muuta vastaavaa suojakeinoa. Kauneusvirheenä autossa ei ole myöskään onnettomuuden jälkeistä hätäjarrutustoimintoa estämään jatko-onnettomuuksien syntyminen. 10-vuotiaan korokeistuimella istuvan lapsimatkustajan pään suoja sivutörmäystilanteessa jätti sekin parantamisen varaa.

Kevyen liikenteen suojasta 2-sarjan coupé sai 67% pisteistä. Törmäystilanteessa auton keula tarjoaa huonon suojan lantiolle. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on vakiovaruste, mutta sen reagointi pyöräilijöihin ja kääntymistilanteessa jalankulkijoihin jätti toivomisen varaa. Ajoavustimista BMW:n uutuus sai 64% maksimipisteistä.

Lexus NX – 5 tähteä

Lexus NX Euro NCAP testitulos

Aikuismatkustajien suojasta Lexuksen uusi NX-katumaasturi sai 83% kokonaispisteistä. Lapsimatkustajien kohdalla tulos koheni 87%:ään. Kuljettajan rintakehän suojaus jäi marginaaliseksi. Sivutörmäyksessä matkustajien välissä oleva turvatyyny toimi oikein, mutta Lexus ei toimittanut siitä Euro NCAP:in pyytämiä lisätietoja.

Kevyen liikenteen osalta Lexus NX sai 83% pisteistä. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimi oikein kaikissa testitilanteissa ja myös auton keula on rakenteiltaan suojaava. Ajovustimista NX sai 91% pisteistä ja kaikki auton järjestelmät toimivat oikein testitilanteissa.

Renault Megane E-Tech Electric – 5 tähteä

Renault Megane E-Tech Electric Euro NCAP testitulos

Ranskalaisvalmistajan Megane-perheen täyssähköinen crossover selviytyi Euro NCAP -testeistä hyvin arvosanoin. Aikuismatkustajien osalta turvallisuus arvioitiin 85% arvoiseksi ja lapsimatkustajien suojasta auto sai 88% kokonaispisteistä. Kuljettajan rintakehän suoja jäi välttäväksi, samoin sivutörmäyksen suoja sivusuuntaista retkahdusta vastaan. Myös etumatkustajien suoja piiskaliikettä kohtaan jäi välttäväksi.

Kevyen liikenteen suojasta sähkö-Megane sai 65%, sillä tuulilasin alareuna ja A-pilarit sekä konepellin reuna tarjoavat paikoin huonon suojan törmäystilanteessa. Ajovustinpisteitä kertyi 79%, eikä järjestelmien toiminnassa ollut merkittäviä puutteita.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Volkswagen ID.5 – 5 tähteä

Volkswagen ID.5 Euro NCAP testitulos

Volkswagenin sähköautoperheen uusin tulokas jakaa paljon perusrakenteitaan ID.4:n kanssa ja autot ovatkin saaneet yhteiset testitulokset. Aikuissuojasta auto sai 93% kokonaispisteistä ja lapsimatkustajien kohdalla tulos oli 89% kokonaispisteistä. Merkittävin huomautus koski välttävää suojaa sivutörmäyksen retkahdusvaikutusta vastaan.

Kevyen liikenteen osalta testitulos oli 76%. Tuulilasin sivureunoja lukuun ottamatta keulan rakenteet ovat hyvät. Automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän toiminnasta löytyi puutteita, joten sen osa-aluepisteet jäivät kohtalaisiksi. Ajovustimista ID.5 sai 85% kokonaispisteistä ja järjestelmät toimivat hyvin.

Volkswagen Polo – 5 tähteä

Volkswagen ID.5 Euro NCAP testitulos

Uudistunut Volkswagen Polo näyttää esimerkkiä muille kokoluokkansa autoille turvallisuuden suhteen. Aikuismatkustajien suojasta Polo sai peräti 94% kokonaispisteistä ja lasten osalta pistepotti oli 80% maksimista. Aikuisten testitulokset ovat suorastaan tylsää luettavaa. Lasten kohdalla huomautukset koskevat korokeistuimella olevan 10-vuotiaan välttävää suojaa etutörmäystilanteessa (rintakehä) ja sivutörmäystilanteessa (pää).

Kevyen liikenteen osa-aluepisteitä Polo sai 70% kokonaisuudesta. Keulan rakenteista huomautuksen saivat tuulilasin reunukset. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimii pääosin hyvin, mutta tietyissä tilanteissa sen toiminnassa on parannettavaa. Myös ajovustimista Polo sai 70% osa-alueen kokonaispisteistä, eikä järjestelmien toiminnassa ollut huomautettavaa.

Volkswagen Taigo – 5 tähteä

Volkswagen Taigo Euro NCAP testitulos

Volkswagen Taigo on rakenteellisesti lähes identtinen Volkswagen Polon kanssa, joten sisarmallin testitulokset muodostavat Taigon tulosten pohjan. Euro NCAP:in testeissä havaittiin kuitenkin muutamia eroja automallien välillä. Aikuisten suojasta Taigo sai 94% kokonaispisteistä ja lasten osalta kertyi 84% osa-aluepisteistä. Merkittävin huomautus koski 10-vuotiaan matkustajan välttävää pään suojaa sivutörmäystilanteessa.

Kevyen liikenteen osa-aluepisteitä Taigo sai 71%. Merkittävin huomautus koskee keulassa tuulilasin reunoja törmäystilanteessa. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimi hyvin tiettyjä erikoistilanteita lukuun ottamatta. Ajoavustimista Taigo sai Polon tavoin 70%, eikä varusteiden toiminnassa ollut huomautettavaa.

Lähde ja kuvat: Euro NCAP Teksti: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat