15.1.2022

Citroën C5 Aircross sai linjaa kirkastavan päivityksen

Citroën C5 Aircross

C5 Aircrossin keski-iän terästys tekee hyvää auton linjoille niin käytännön kuin ideankin tasolla.

Premiumvalmistaja DS:n perustamisen jälkeen Citroën on voinut korostetulla tavalla jatkaa vuosikymmenten taakse juontavalla linjallaan. Ranskalaisvalmistajan tuotteet ovat erottuvia, ja vaikkei C5 Aircross mikään kummajainen ollut ennen faceliftiään eikä sen jälkeenkään, tuo se oman Citroën-panoksensa supersuosittuun autoluokkaan.

Citroën C5 Aircross
Maski on saatu muistuttamaan pianon koskettimia.

Faceliftin myötä keulan aikaisemmin kahteen osaan jaetut maski ja ajovalot on yhdistetty ja samalla muotoiltu uudelleen. Keula on myös aiempaa ryhdikkäämpi. Led-huomiovalojen muoto tuo etäisesti mieleen niin C4:n kuin C5 X:nkin, yhdistäen markkinoiden omaperäisimmän perheautomalliston linjaa. Citroënin viikset eli chevonit eli hammasrattaat ovat faceliftin jälkeen isommat, ja ne on tyylitelty muun maskin kanssa muistuttamaan pianonkoskettimia. Takavalojen kohdalla Citroën on jo pidempään luottanut 3D-efektiin. Tiivistäen muotoiluvivahteet on tuotu vuodesta 2017 vuoteen 2022 eli kyseessä on C5 Aircrossin keski-iän päivitys.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uutta myös matkstamossa

Citroënin autot tunnetaan myös mukavuuspainotteisuudestaan. Kaasunestejousituksen olemme joutuneet jo aiemmin hyvästelemään, mutta mukavuusjousitus Progressive Hydraulic Cushions pysyy osana pakettia, minkä lisäksi sisätiloissa nähdään – ja tunnetaan – uudet Citroën Advanced Comfort -mukavuusistuimet. Niissä salaisuutena on 15 millimetrin paksuinen vaahtomuovikerros (tuttu myös Ami Buggyn pehmustajana) sekä erinäiset muotoilukikat. Lisäherkkua antaa hierontatoiminto.

Citroën C5 Aircross

Kojelauta saa sekin päivitystä. Siellä suurimmat muutokset nähdään tietoviihdenäytössä, joka kasvaa 10-tuumaiseksi ja jonka kautta ohjataan entistä enemmän toimintoja sekä keskikonsolissa, joka on järjestelty uudelleen ja saanut uusia materiaaleja ja uuden e-Toggle -vaihteenvalitsimen.

Citroën C5 Aircross
Esimerkiksi ilmastoinnin säädöt muuttuivat päivityksen myötä digitaalisiksi.

Kolmasosa lataushybrideitä

Citroënin mukaan tähän päivään mennessä myydyistä 260 000 yksilöstä noin 30 prosenttia ovat olleet lataushybridivoimalinjalla kulkevia. C5 Aircrossin saa myös eritehoisilla bensiini- ja dieselvoimanlähteillä ja manuaalina sekä 8-pykäläisenä automaattina. Nelivetoversiosta ei sen sijaan edelleenkään kuulla, vaikka sellainen eittämättä sopisi auton jykevään, maasturimaiseen profiiliin.

Citroën C5 Aircross

Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Citroën

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat