Ajoneuvot Esittely Uutinen 15.1.2022
Citroën C5 Aircross sai linjaa kirkastavan päivityksen
C5 Aircrossin keski-iän terästys tekee hyvää auton linjoille niin käytännön kuin ideankin tasolla.
Premiumvalmistaja DS:n perustamisen jälkeen Citroën on voinut korostetulla tavalla jatkaa vuosikymmenten taakse juontavalla linjallaan. Ranskalaisvalmistajan tuotteet ovat erottuvia, ja vaikkei C5 Aircross mikään kummajainen ollut ennen faceliftiään eikä sen jälkeenkään, tuo se oman Citroën-panoksensa supersuosittuun autoluokkaan.
Faceliftin myötä keulan aikaisemmin kahteen osaan jaetut maski ja ajovalot on yhdistetty ja samalla muotoiltu uudelleen. Keula on myös aiempaa ryhdikkäämpi. Led-huomiovalojen muoto tuo etäisesti mieleen niin C4:n kuin C5 X:nkin, yhdistäen markkinoiden omaperäisimmän perheautomalliston linjaa. Citroënin viikset eli chevonit eli hammasrattaat ovat faceliftin jälkeen isommat, ja ne on tyylitelty muun maskin kanssa muistuttamaan pianonkoskettimia. Takavalojen kohdalla Citroën on jo pidempään luottanut 3D-efektiin. Tiivistäen muotoiluvivahteet on tuotu vuodesta 2017 vuoteen 2022 eli kyseessä on C5 Aircrossin keski-iän päivitys.
Uutta myös matkstamossa
Citroënin autot tunnetaan myös mukavuuspainotteisuudestaan. Kaasunestejousituksen olemme joutuneet jo aiemmin hyvästelemään, mutta mukavuusjousitus Progressive Hydraulic Cushions pysyy osana pakettia, minkä lisäksi sisätiloissa nähdään – ja tunnetaan – uudet Citroën Advanced Comfort -mukavuusistuimet. Niissä salaisuutena on 15 millimetrin paksuinen vaahtomuovikerros (tuttu myös Ami Buggyn pehmustajana) sekä erinäiset muotoilukikat. Lisäherkkua antaa hierontatoiminto.
Kojelauta saa sekin päivitystä. Siellä suurimmat muutokset nähdään tietoviihdenäytössä, joka kasvaa 10-tuumaiseksi ja jonka kautta ohjataan entistä enemmän toimintoja sekä keskikonsolissa, joka on järjestelty uudelleen ja saanut uusia materiaaleja ja uuden e-Toggle -vaihteenvalitsimen.
Kolmasosa lataushybrideitä
Citroënin mukaan tähän päivään mennessä myydyistä 260 000 yksilöstä noin 30 prosenttia ovat olleet lataushybridivoimalinjalla kulkevia. C5 Aircrossin saa myös eritehoisilla bensiini- ja dieselvoimanlähteillä ja manuaalina sekä 8-pykäläisenä automaattina. Nelivetoversiosta ei sen sijaan edelleenkään kuulla, vaikka sellainen eittämättä sopisi auton jykevään, maasturimaiseen profiiliin.