15.1.2022 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross sai linjaa kirkastavan päivityksen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä C5 Aircrossin keski-iän terästys tekee hyvää auton linjoille niin käytännön kuin ideankin tasolla. Premiumvalmistaja DS:n perustamisen jälkeen Citroën on voinut korostetulla tavalla jatkaa vuosikymmenten taakse juontavalla linjallaan. Ranskalaisvalmistajan tuotteet ovat erottuvia, ja vaikkei C5 Aircross mikään kummajainen ollut ennen faceliftiään eikä sen jälkeenkään, tuo se oman Citroën-panoksensa supersuosittuun autoluokkaan. Maski on saatu muistuttamaan pianon koskettimia. Faceliftin myötä keulan aikaisemmin kahteen osaan jaetut maski ja ajovalot on yhdistetty ja samalla muotoiltu uudelleen. Keula on myös aiempaa ryhdikkäämpi. Led-huomiovalojen muoto tuo etäisesti mieleen niin C4:n kuin C5 X:nkin, yhdistäen markkinoiden omaperäisimmän perheautomalliston linjaa. Citroënin viikset eli chevonit eli hammasrattaat ovat faceliftin jälkeen isommat, ja ne on tyylitelty muun maskin kanssa muistuttamaan pianonkoskettimia. Takavalojen kohdalla Citroën on jo pidempään luottanut 3D-efektiin. Tiivistäen muotoiluvivahteet on tuotu vuodesta 2017 vuoteen 2022 eli kyseessä on C5 Aircrossin keski-iän päivitys. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uutta myös matkstamossa Citroënin autot tunnetaan myös mukavuuspainotteisuudestaan. Kaasunestejousituksen olemme joutuneet jo aiemmin hyvästelemään, mutta mukavuusjousitus Progressive Hydraulic Cushions pysyy osana pakettia, minkä lisäksi sisätiloissa nähdään – ja tunnetaan – uudet Citroën Advanced Comfort -mukavuusistuimet. Niissä salaisuutena on 15 millimetrin paksuinen vaahtomuovikerros (tuttu myös Ami Buggyn pehmustajana) sekä erinäiset muotoilukikat. Lisäherkkua antaa hierontatoiminto. Kojelauta saa sekin päivitystä. Siellä suurimmat muutokset nähdään tietoviihdenäytössä, joka kasvaa 10-tuumaiseksi ja jonka kautta ohjataan entistä enemmän toimintoja sekä keskikonsolissa, joka on järjestelty uudelleen ja saanut uusia materiaaleja ja uuden e-Toggle -vaihteenvalitsimen. Esimerkiksi ilmastoinnin säädöt muuttuivat päivityksen myötä digitaalisiksi. Kolmasosa lataushybrideitä Citroënin mukaan tähän päivään mennessä myydyistä 260 000 yksilöstä noin 30 prosenttia ovat olleet lataushybridivoimalinjalla kulkevia. C5 Aircrossin saa myös eritehoisilla bensiini- ja dieselvoimanlähteillä ja manuaalina sekä 8-pykäläisenä automaattina. Nelivetoversiosta ei sen sijaan edelleenkään kuulla, vaikka sellainen eittämättä sopisi auton jykevään, maasturimaiseen profiiliin. Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Citroën Lisää aiheesta Etuvetolataushybriditilacrossover – siis Citroën C5 Aircross Hybrid Humanistinen katumaasturi – Citroën C5 Aircross Isohko kissa ennakkomyynnissä – Citroën C5 X hinta alkaen 33 364 euroa Koeajo: Citroën C5 Aircross on perusmallinakin melkoisen mukava Koeajo: pehmeämpi synttärilahja – Citroën C5 Aircross Koeajo: DS 7 Crossback E-Tense 4×4 PHEV EAT8 tarjoaa ranskalaista eleganssia sähköistettynä Citroën C3 Aircross – Tilaa ja tyyliä kompaktisti Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt