28.3.2022 Ajoneuvot Koeajo: Ford Fiestan facelift palautti etanoliversion mallistoon Fiestan viimeisin facelift ei kauaa ehdi vanhentua. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistettu Ford Fiesta käy kotimaisella jäte-etanolilla puhtaasti. Hyvää: ajettavuus, ajoasento, jousitus, ohjaus, sujuva vaihteisto, vähäpäästöisyys. Huonoa: takatilat, jyrinä pienillä kierroksilla. Ford Fiesta on uudistunut maltillisesti. Muutokset maskissa, valoissa ja puskureissa tunnistaa vain edellisen mallin omistaja, me muut huomaamme vain Ford-logon siirtyneen nokkapellin päältä maskiin. Ohjaamokin tuntuu välittömästi tutulta. Useimmille toiminnoille löytyy perinteiset nappulat joko ratista tai kojelaudasta, ja koeajosta selviää ilman ohjekirjaa ja ärräpäitä. Moitteen aihekin on tietysti ennallaan, tilat takaistuimella eivät pärjää luokan parhaimmille. Kuski joutuu tinkimään tiloistaan, jotta taaksekin sopii aikuinen. Toinen syy koeajoon löytyy konepellin alta. Moottori on edelleen tuttu litrainen kolmisylinterinen, mutta nyt se käy bensiinin lisäksi myös RE85-etanolilla. Ford on pitkän tauon jälkeen palauttamassa mallistoonsa Flexfuel-versiot, ja Fiestan perässä seuraavat ainakin Focus ja Kuga. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Polttoainekuluissa ei oleellista säästöä Fordin Flexfuel-moottorit käyvät millä tahansa bensiinin ja etanolin seossuhteella. Suomessa myynnissä olevassa RE85:ssä on 85 prosenttia etanolia ja 15 prosenttia bensiiniä. Etanolin kylmäkäynnistyvyys on huonompi, joten kovimmilla pakkasilla voi olla syytä tankata puhdasta bensiiniä joukkoon. Koeajon pikkupakkasilla ongelmaa ei ollut. Kylmänä moottorin käyntiääni tuntuisi purputtavan tavallista moottoria enemmän. Tehoa etanolimoottorissa on vähemmän kuin bensasiskoissa, mutta riittävästi kevyen auton liikutteluun. Lämpöarvoltaan heikompaa etanolia palaa noin 25 prosenttia enemmän kuin bensiiniä, mutta RE85 on vastaavasti halvempaa. Käyttökuluissa ei muodostu merkittävää eroa. Koeajon kulutus, 7,0 l/100 km, kuulostaa isolta pikkuautolle, mutta RE85:n litrahinnalla (1,499 €/l) polttoainekulut jäävät vähän alhaisemmaksi kuin vaikkapa 5,5 l/100 km -bensiininkulutuksella (2,0499 €/l). Etanolin käytön voi perustella itselleen kahdella syyllä. Etanoli valmistetaan Suomessa suomalaisista jätteistä, ja samalla vähenee riippuvuus tuontiöljystä. Koska jätteet mädäntyessään muodostaisivat ilmastovaikutukseltaan moninkertaisesti pahempaa metaania, bioetanoli saa EU-päästölaskennassa hyvityksen päästöttömäksi. Näin päästöt voi laskea vain tuon bensiinin osuudesta, jolloin päästölukemat osuvat samoihin lataushybridien kanssa. Vaikka verottaja suosii lataushybridejä, etanoliautolle verogrammat ovat kuitenkin bensiinillä ajetut 118 g/km. Fiestalla ajaa mieluusti Ajettavuus on aina kuulunut Fiestan vahvuuksiin, eikä se petä nytkään. Kilpailijoissa on yhtä hyviä ehdokkaita ajo-ominaisuuksiltaan, mutta yksikään niistä ei ole samalla mukava. Jousitus selviää moitteetta niin pienistä tärinöistä kuin isoista heitoistakin. Ohjaus on tarkka ja tunnokas. Liukkaat pinnat, aurausvallit, loska tai jääpolanteet eivät tuota ylimääräistä hikeä kuskille. Näppäryys on huipussaan taajamassa ja mutkaisilla teillä, mutta Fiestalla taittaa pitkääkin matkaa mielellään. Moottori puurtaa ylämäet sitkeästi, mutta ohituksiin on haettava pienempää vaihdetta. Muutoinkin vaihdeopastin ehdottelee isompaa turhan aikaisin. Moottori kyllä vetää, mutta jurnuttaa sydäntäsärkevästi ja selvemmin kuin bensiinisiskonsa. Stereoiden volyymin lisääminen ei auta, tärinä tulee läpi. Korvakuulolla meno maistuu paremmin yhtä pykälää pienemmällä vaihteella melutason pysyessä silti vaimeana. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Ford Fiesta 1.0 Ecoboost Flexfuel Titanium Hinta alkaen 17 669 € Koeajetun auton hinta varusteineen 19 787 € Moottori Bensiini-/etanolimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 70 kW (95 hv), 170 r/min Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,8 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,2 (yhd.) CO2-päästöt 118 g/km Mitat pituus 4091 mm, leveys 1735 mm, korkeus 1490 mm, akseliväli 2493 mm Tavaratila: 292–1093 l Omamassa: 1189 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan