28.3.2022 Ajoneuvot Koeajo: Ford Fiestan facelift palautti etanoliversion mallistoon Fiestan viimeisin facelift ei kauaa ehdi vanhentua. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistettu Ford Fiesta käy kotimaisella jäte-etanolilla puhtaasti. Hyvää: ajettavuus, ajoasento, jousitus, ohjaus, sujuva vaihteisto, vähäpäästöisyys. Huonoa: takatilat, jyrinä pienillä kierroksilla. Ford Fiesta on uudistunut maltillisesti. Muutokset maskissa, valoissa ja puskureissa tunnistaa vain edellisen mallin omistaja, me muut huomaamme vain Ford-logon siirtyneen nokkapellin päältä maskiin. Ohjaamokin tuntuu välittömästi tutulta. Useimmille toiminnoille löytyy perinteiset nappulat joko ratista tai kojelaudasta, ja koeajosta selviää ilman ohjekirjaa ja ärräpäitä. Moitteen aihekin on tietysti ennallaan, tilat takaistuimella eivät pärjää luokan parhaimmille. Kuski joutuu tinkimään tiloistaan, jotta taaksekin sopii aikuinen. Toinen syy koeajoon löytyy konepellin alta. Moottori on edelleen tuttu litrainen kolmisylinterinen, mutta nyt se käy bensiinin lisäksi myös RE85-etanolilla. Ford on pitkän tauon jälkeen palauttamassa mallistoonsa Flexfuel-versiot, ja Fiestan perässä seuraavat ainakin Focus ja Kuga. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Polttoainekuluissa ei oleellista säästöä Fordin Flexfuel-moottorit käyvät millä tahansa bensiinin ja etanolin seossuhteella. Suomessa myynnissä olevassa RE85:ssä on 85 prosenttia etanolia ja 15 prosenttia bensiiniä. Etanolin kylmäkäynnistyvyys on huonompi, joten kovimmilla pakkasilla voi olla syytä tankata puhdasta bensiiniä joukkoon. Koeajon pikkupakkasilla ongelmaa ei ollut. Kylmänä moottorin käyntiääni tuntuisi purputtavan tavallista moottoria enemmän. Tehoa etanolimoottorissa on vähemmän kuin bensasiskoissa, mutta riittävästi kevyen auton liikutteluun. Lämpöarvoltaan heikompaa etanolia palaa noin 25 prosenttia enemmän kuin bensiiniä, mutta RE85 on vastaavasti halvempaa. Käyttökuluissa ei muodostu merkittävää eroa. Koeajon kulutus, 7,0 l/100 km, kuulostaa isolta pikkuautolle, mutta RE85:n litrahinnalla (1,499 €/l) polttoainekulut jäävät vähän alhaisemmaksi kuin vaikkapa 5,5 l/100 km -bensiininkulutuksella (2,0499 €/l). Etanolin käytön voi perustella itselleen kahdella syyllä. Etanoli valmistetaan Suomessa suomalaisista jätteistä, ja samalla vähenee riippuvuus tuontiöljystä. Koska jätteet mädäntyessään muodostaisivat ilmastovaikutukseltaan moninkertaisesti pahempaa metaania, bioetanoli saa EU-päästölaskennassa hyvityksen päästöttömäksi. Näin päästöt voi laskea vain tuon bensiinin osuudesta, jolloin päästölukemat osuvat samoihin lataushybridien kanssa. Vaikka verottaja suosii lataushybridejä, etanoliautolle verogrammat ovat kuitenkin bensiinillä ajetut 118 g/km. Fiestalla ajaa mieluusti Ajettavuus on aina kuulunut Fiestan vahvuuksiin, eikä se petä nytkään. Kilpailijoissa on yhtä hyviä ehdokkaita ajo-ominaisuuksiltaan, mutta yksikään niistä ei ole samalla mukava. Jousitus selviää moitteetta niin pienistä tärinöistä kuin isoista heitoistakin. Ohjaus on tarkka ja tunnokas. Liukkaat pinnat, aurausvallit, loska tai jääpolanteet eivät tuota ylimääräistä hikeä kuskille. Näppäryys on huipussaan taajamassa ja mutkaisilla teillä, mutta Fiestalla taittaa pitkääkin matkaa mielellään. Moottori puurtaa ylämäet sitkeästi, mutta ohituksiin on haettava pienempää vaihdetta. Muutoinkin vaihdeopastin ehdottelee isompaa turhan aikaisin. Moottori kyllä vetää, mutta jurnuttaa sydäntäsärkevästi ja selvemmin kuin bensiinisiskonsa. Stereoiden volyymin lisääminen ei auta, tärinä tulee läpi. Korvakuulolla meno maistuu paremmin yhtä pykälää pienemmällä vaihteella melutason pysyessä silti vaimeana. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Ford Fiesta 1.0 Ecoboost Flexfuel Titanium Hinta alkaen 17 669 € Koeajetun auton hinta varusteineen 19 787 € Moottori Bensiini-/etanolimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 70 kW (95 hv), 170 r/min Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,8 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,2 (yhd.) CO2-päästöt 118 g/km Mitat pituus 4091 mm, leveys 1735 mm, korkeus 1490 mm, akseliväli 2493 mm Tavaratila: 292–1093 l Omamassa: 1189 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 14.4.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tunturi e-Max EB-F600 – läskipyörien aatelistoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?