28.3.2022 Ajoneuvot Koeajo: Ford Fiestan facelift palautti etanoliversion mallistoon Fiestan viimeisin facelift ei kauaa ehdi vanhentua. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistettu Ford Fiesta käy kotimaisella jäte-etanolilla puhtaasti. Hyvää: ajettavuus, ajoasento, jousitus, ohjaus, sujuva vaihteisto, vähäpäästöisyys. Huonoa: takatilat, jyrinä pienillä kierroksilla. Ford Fiesta on uudistunut maltillisesti. Muutokset maskissa, valoissa ja puskureissa tunnistaa vain edellisen mallin omistaja, me muut huomaamme vain Ford-logon siirtyneen nokkapellin päältä maskiin.Ohjaamokin tuntuu välittömästi tutulta. Useimmille toiminnoille löytyy perinteiset nappulat joko ratista tai kojelaudasta, ja koeajosta selviää ilman ohjekirjaa ja ärräpäitä.Moitteen aihekin on tietysti ennallaan, tilat takaistuimella eivät pärjää luokan parhaimmille. Kuski joutuu tinkimään tiloistaan, jotta taaksekin sopii aikuinen.Toinen syy koeajoon löytyy konepellin alta. Moottori on edelleen tuttu litrainen kolmisylinterinen, mutta nyt se käy bensiinin lisäksi myös RE85-etanolilla. Ford on pitkän tauon jälkeen palauttamassa mallistoonsa Flexfuel-versiot, ja Fiestan perässä seuraavat ainakin Focus ja Kuga.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPolttoainekuluissa ei oleellista säästöäFordin Flexfuel-moottorit käyvät millä tahansa bensiinin ja etanolin seossuhteella. Suomessa myynnissä olevassa RE85:ssä on 85 prosenttia etanolia ja 15 prosenttia bensiiniä. Etanolin kylmäkäynnistyvyys on huonompi, joten kovimmilla pakkasilla voi olla syytä tankata puhdasta bensiiniä joukkoon.Koeajon pikkupakkasilla ongelmaa ei ollut. Kylmänä moottorin käyntiääni tuntuisi purputtavan tavallista moottoria enemmän. Tehoa etanolimoottorissa on vähemmän kuin bensasiskoissa, mutta riittävästi kevyen auton liikutteluun. Lämpöarvoltaan heikompaa etanolia palaa noin 25 prosenttia enemmän kuin bensiiniä, mutta RE85 on vastaavasti halvempaa. Käyttökuluissa ei muodostu merkittävää eroa. Koeajon kulutus, 7,0 l/100 km, kuulostaa isolta pikkuautolle, mutta RE85:n litrahinnalla (1,499 €/l) polttoainekulut jäävät vähän alhaisemmaksi kuin vaikkapa 5,5 l/100 km -bensiininkulutuksella (2,0499 €/l).Etanolin käytön voi perustella itselleen kahdella syyllä. Etanoli valmistetaan Suomessa suomalaisista jätteistä, ja samalla vähenee riippuvuus tuontiöljystä. Koska jätteet mädäntyessään muodostaisivat ilmastovaikutukseltaan moninkertaisesti pahempaa metaania, bioetanoli saa EU-päästölaskennassa hyvityksen päästöttömäksi. Näin päästöt voi laskea vain tuon bensiinin osuudesta, jolloin päästölukemat osuvat samoihin lataushybridien kanssa. Vaikka verottaja suosii lataushybridejä, etanoliautolle verogrammat ovat kuitenkin bensiinillä ajetut 118 g/km.Fiestalla ajaa mieluustiAjettavuus on aina kuulunut Fiestan vahvuuksiin, eikä se petä nytkään. Kilpailijoissa on yhtä hyviä ehdokkaita ajo-ominaisuuksiltaan, mutta yksikään niistä ei ole samalla mukava. Jousitus selviää moitteetta niin pienistä tärinöistä kuin isoista heitoistakin.Ohjaus on tarkka ja tunnokas. Liukkaat pinnat, aurausvallit, loska tai jääpolanteet eivät tuota ylimääräistä hikeä kuskille. Näppäryys on huipussaan taajamassa ja mutkaisilla teillä, mutta Fiestalla taittaa pitkääkin matkaa mielellään.Moottori puurtaa ylämäet sitkeästi, mutta ohituksiin on haettava pienempää vaihdetta. Muutoinkin vaihdeopastin ehdottelee isompaa turhan aikaisin. Moottori kyllä vetää, mutta jurnuttaa sydäntäsärkevästi ja selvemmin kuin bensiinisiskonsa. Stereoiden volyymin lisääminen ei auta, tärinä tulee läpi. Korvakuulolla meno maistuu paremmin yhtä pykälää pienemmällä vaihteella melutason pysyessä silti vaimeana.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Ford Fiesta 1.0 Ecoboost Flexfuel Titanium Hinta alkaen 17 669 € Koeajetun auton hinta varusteineen 19 787 € Moottori Bensiini-/etanolimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 70 kW (95 hv), 170 r/min Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,8 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,2 (yhd.) CO2-päästöt 118 g/km Mitat pituus 4091 mm, leveys 1735 mm, korkeus 1490 mm, akseliväli 2493 mm Tavaratila: 292–1093 l Omamassa: 1189 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous