1.5.2022

Koeajo: Ram 1500 nielee kilometrejä Amerikan malliin

RAM

Ram 1500 on Fordin ja Chevroletin vastaavien avolavojen kanssa USA:n myydyimpiä automalleja vuodesta toiseen. Ei tarvitse ihmetellä, miksi. Hyvää: leppoisa ajettavuus, mahtavat tilat, voimakas moottori. Huonoa: suuri koko tietyissä tilanteissa, rajoitettu huippunopeus.

Ei ole ihme, että amerikkalaiset ovat mieltyneet ikihyviksi isoihin avolava-autoihin. Amerikkalaisten sielunelämään on helppo päästä sisään, kun suuri ja mahtava Ram 1500 -avolava-auto on ajossa. Ram on todella jykevä menijä ja äärimmäisen leppoisa ajettava, auton suuresta massasta ja 5,7-litraisen V8-Hemin voimasta ei voi kuin vain nauttia sitä ohjastaessa. Maantiellä nopeudet eivät Ramin kyydissä tunnu missään, meno on todella tasaista.

RAM

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Premium-työjuhta

Kun tie huononee, Ramin meno vain paranee. Iso, 285/50 R20 -pyöräkoko nielee tehokkaasti kaikki polanteet sekä kuopat, ja viiteen eri asentoon säätyvä ilmajousitus silottelee loput. Ram on todella äänetön ja hiljainen, kaasupolkimen painallus ja Hemi-moottorin murinat rikkovat muuten seesteisen tunnelman auton sisällä. Auton viimeisimpien päivitysten kohdalla nimenomaan mukavuuteen ja hiljaisuuteen on panostettu, ja siinä on myös onnistuttu. Vaikka Ram on perusluonteltaan työjuhta, se edustaa tänä päivänä myös premiumia.

RAM

Kun Ramin isoihin äärimittoihin tottuu pienen ensihämmennyksen jälkeen, ajaminen on yksinkertaisesti nautinto. Siksi amerikkalaisten kanssa on helppo olla samaa mieltä, kun puhutaan heidän suosikeistaan myyntitilastoissa.

Sekä kuljettajalla että kaikilla matkustajilla on todella lokoisat tilat. Kuljettaja viihtyy nykyaikaisessa ohjaamossa ja takapenkki on laaja, siinä on jalkatilaa lähes kuin limousinessa ja istuma-asennosta saa säädöillä vieläkin leppoisamman. Takapenkki on nostettu myös hieman etuistuimia korkeammalle, joten takaa myös näkee hyvin viimeksi mainittujen yli.

RAM

Auton iso koko on tietysti miinus: normaali parkkiruutu on Ramille auttamatta liian pieni ja kaupungissa auto on kankea.

Ennen Dodge Ram, nyt vain Ram

Ramin kilpailija Ford F150 on ollut yli 40 vuoden ajan Yhdysvaltojen myydyin automalli. Ram-avolavat sekä Chevrolet Silverado ovat kisanneet tasaisesti kakkospaikasta. Ram tunnettiin aiemmin Dodge Ram -nimellä, kunnes Ramista tuli oma itsenäinen automerkkinsä.

RAM

Yhdysvaltojen kymmenen myydyimmän automallin joukkoon nousevat myös vuodesta toiseen avolavat GMC Sierra sekä Toyota Tacoma – esimerkiksi vuonna 2021 USA:n top 10:ssä oli viisi avolavaa. Tilastot kertovat kyseisen segmentin suosiosta ison veden takana.

”Kun se kuluttaa niin paljon”

Isoista avolavoista puhuttaessa keskustelu kääntyy melkein aina myös polttoaineeseen – ja nimenomaan sen kulutukseen. "Kun se kuluttaa niin paljon”, kuulee usein Ramista ja vastaavista avolavoista puhuttessa. Koeajetun Ramin keulalla on 5,7-litrainen V8-Hemi -moottori, joka kehittää 401 hevosvoimaa.

RAM

Vaikka Yhdysvallat on kehittynyt maa, siellä bensiinin hinta on edelleen alhainen maan kehitystasoon ja taloustilanteeseen verrattuna. Amerikkalaisille isojen avolavojen kulutus ei toisin sanoen tunnu vieläkään juuri missään, vaikka polttoaineen hinta on noussut sielläkin Ukrainan sodan myötä. Sen vuoksi isoja V8-bensiinimoottoreita kehitetään Amerikassa edelleen lisää eikä autoilun sähköinen vallankumous ole Jenkeissä läheskään siinä vauhdissa kuin Euroopassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hurjaa vetokykyä

Suomessa Ram 1500 ja sen muut versiot ostetaan yleensä tarpeeseen. Tällaisen auton hankkivat ovat yleensä yrittäjiä, ja auto tulee työkäyttöön. Ram on paikallaan silloin, kun tarvitaan suurta vetokykyä, tavaratilaa ja kenties myös nelivetoa. Ostajalla on monesti mieltymystä myös V8-moottoreihin sekä auton näyttävään ja erottuvaan ulkomuotoon.

RAM

Ram otti muutamia vuosia sitten käyttöön ZF:n 8-portaisen automaattivaihteiston, ja pykälien lisääminen voimalinjaan pudotti kulutusta tuntuvasti. Toinen iso tekijä esimerkiksi matka-ajossa on sylinterien lepuutus – V8 menee vain neljällä mukilla, kun autolla ajetaan rauhallista matkanopeutta. Sylinterien lepuutus onkin merkittävässä asemassa Ramin kulutuksesta puhuttaessa. Kun nelivetoa ei tarvita, auton saa napin painalluksella takavetoiseksi, joka pienentää osaltaan kulutusta.

Matka-ajossa Ram kulutti koeajossamme noin 10–11 litraa bensiiniä sataa kilometriä kohden, ja ihanteellisissa olosuhteissa pääsee varmasti alle kymmenen litran kulutuksen. Toki kovat kiihdytykset saavat Hemin pyytämään myös reilusti ruokaa.

RAM

Kun ottaa huomioon myös sen, että mitä ominaisuuksia Ramissa saa, eli voimaa, isot tilat ja kantavuutta tavaran kuljetuksiin sekä hurjaa vetokykyä, kulutusta on ihan turha edes mihinkään pihiin pikkuhybridiin verratakaan. Ram elää omassa maailmassaan.

Kun Ramin kulutusta kuitenkin suhteuttaa esimerkiksi Mercedes-Benz Sprinteriin, ei Ramin polttoaineen syöppöys loppujen lopuksi kovin suurta ole: myös isolla Sprinterillä polttoaineen kulutus on helposti kaksinumeroinen luku.

Nopeus rajoitettu

Ram on rekisteröity Suomessa kevytkuorma-autoksi, jolloin sen huippunopeus on rajoitettu 80 kilometriin tunnissa. Uusien autojen hinnat ovat tällöin noin 100 000 euroa, toki kalleimpiin TRX-versioihin saa laittaa vielä lähes 50 000 euroa päälle. Joka tapauksessa auto on kuorma-autoksi rekisteröitynä veroista vapaa. Ramin saa toki rekisteröityä myös henkilöautoksi, jolloin sillä saa ajaa moottoritielläkin moottoritienopeuksin, mutta verojen tullessa mukaan hinta käytännössä kaksinkertaistuu.

RAM

Positiivista on sekin, että arvonalenema on hyvin maltillista. Kysyntä ja tarjonta ohjaa voimakkaasti hintaa: maahantuoja GT-Auton mukaan Ram on vähän käytettynä erittäin kysytty tuote. Isojen jenkkiavolavojen markkinaan vaikuttaa myös se, että Ramia ja kumppaneita ei voi tuoda käytettynä Suomeen, koska kaikki Suomessa myytävät autot täytyy yksittäishyväksyttää ja rekisteröidä Suomeen uutena. Yksittäishyväksyntä on menettely, jossa varmennetaan, että yksittäinen uusi M-, N- tai O-luokan ajoneuvo on vaatimusten mukainen.

Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Jari Saarentaus

Ram 1500 5.7L V8 HEMI Limited CrewCab 4x4

Hinta alkaen

102 990 €

Teho

295 kW (401 hv), 5 600 r/min

Vääntö

556 Nm (3950 r/min)

Vääntö

556 Nm (3950 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,3 s

Huippunopeus

212 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 15,6 (yhd.)

CO2-päästöt

352 g/km

Mitat

pituus 5 916 mm, leveys 2 085 mm, korkeus 1 968 mm, akseliväli 3 670 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

3 500 / 750 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

3 vuotta / 100000 km

Luetuimmat