1.5.2022 Ajoneuvot Koeajo: Ram 1500 nielee kilometrejä Amerikan malliin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ram 1500 on Fordin ja Chevroletin vastaavien avolavojen kanssa USA:n myydyimpiä automalleja vuodesta toiseen. Ei tarvitse ihmetellä, miksi. Hyvää: leppoisa ajettavuus, mahtavat tilat, voimakas moottori. Huonoa: suuri koko tietyissä tilanteissa, rajoitettu huippunopeus. Ei ole ihme, että amerikkalaiset ovat mieltyneet ikihyviksi isoihin avolava-autoihin. Amerikkalaisten sielunelämään on helppo päästä sisään, kun suuri ja mahtava Ram 1500 -avolava-auto on ajossa. Ram on todella jykevä menijä ja äärimmäisen leppoisa ajettava, auton suuresta massasta ja 5,7-litraisen V8-Hemin voimasta ei voi kuin vain nauttia sitä ohjastaessa. Maantiellä nopeudet eivät Ramin kyydissä tunnu missään, meno on todella tasaista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Premium-työjuhta Kun tie huononee, Ramin meno vain paranee. Iso, 285/50 R20 -pyöräkoko nielee tehokkaasti kaikki polanteet sekä kuopat, ja viiteen eri asentoon säätyvä ilmajousitus silottelee loput. Ram on todella äänetön ja hiljainen, kaasupolkimen painallus ja Hemi-moottorin murinat rikkovat muuten seesteisen tunnelman auton sisällä. Auton viimeisimpien päivitysten kohdalla nimenomaan mukavuuteen ja hiljaisuuteen on panostettu, ja siinä on myös onnistuttu. Vaikka Ram on perusluonteltaan työjuhta, se edustaa tänä päivänä myös premiumia. Kun Ramin isoihin äärimittoihin tottuu pienen ensihämmennyksen jälkeen, ajaminen on yksinkertaisesti nautinto. Siksi amerikkalaisten kanssa on helppo olla samaa mieltä, kun puhutaan heidän suosikeistaan myyntitilastoissa. Sekä kuljettajalla että kaikilla matkustajilla on todella lokoisat tilat. Kuljettaja viihtyy nykyaikaisessa ohjaamossa ja takapenkki on laaja, siinä on jalkatilaa lähes kuin limousinessa ja istuma-asennosta saa säädöillä vieläkin leppoisamman. Takapenkki on nostettu myös hieman etuistuimia korkeammalle, joten takaa myös näkee hyvin viimeksi mainittujen yli. Auton iso koko on tietysti miinus: normaali parkkiruutu on Ramille auttamatta liian pieni ja kaupungissa auto on kankea. Ennen Dodge Ram, nyt vain Ram Ramin kilpailija Ford F150 on ollut yli 40 vuoden ajan Yhdysvaltojen myydyin automalli. Ram-avolavat sekä Chevrolet Silverado ovat kisanneet tasaisesti kakkospaikasta. Ram tunnettiin aiemmin Dodge Ram -nimellä, kunnes Ramista tuli oma itsenäinen automerkkinsä. Yhdysvaltojen kymmenen myydyimmän automallin joukkoon nousevat myös vuodesta toiseen avolavat GMC Sierra sekä Toyota Tacoma – esimerkiksi vuonna 2021 USA:n top 10:ssä oli viisi avolavaa. Tilastot kertovat kyseisen segmentin suosiosta ison veden takana. ”Kun se kuluttaa niin paljon” Isoista avolavoista puhuttaessa keskustelu kääntyy melkein aina myös polttoaineeseen – ja nimenomaan sen kulutukseen. "Kun se kuluttaa niin paljon”, kuulee usein Ramista ja vastaavista avolavoista puhuttessa. Koeajetun Ramin keulalla on 5,7-litrainen V8-Hemi -moottori, joka kehittää 401 hevosvoimaa. Vaikka Yhdysvallat on kehittynyt maa, siellä bensiinin hinta on edelleen alhainen maan kehitystasoon ja taloustilanteeseen verrattuna. Amerikkalaisille isojen avolavojen kulutus ei toisin sanoen tunnu vieläkään juuri missään, vaikka polttoaineen hinta on noussut sielläkin Ukrainan sodan myötä. Sen vuoksi isoja V8-bensiinimoottoreita kehitetään Amerikassa edelleen lisää eikä autoilun sähköinen vallankumous ole Jenkeissä läheskään siinä vauhdissa kuin Euroopassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hurjaa vetokykyä Suomessa Ram 1500 ja sen muut versiot ostetaan yleensä tarpeeseen. Tällaisen auton hankkivat ovat yleensä yrittäjiä, ja auto tulee työkäyttöön. Ram on paikallaan silloin, kun tarvitaan suurta vetokykyä, tavaratilaa ja kenties myös nelivetoa. Ostajalla on monesti mieltymystä myös V8-moottoreihin sekä auton näyttävään ja erottuvaan ulkomuotoon. Ram otti muutamia vuosia sitten käyttöön ZF:n 8-portaisen automaattivaihteiston, ja pykälien lisääminen voimalinjaan pudotti kulutusta tuntuvasti. Toinen iso tekijä esimerkiksi matka-ajossa on sylinterien lepuutus – V8 menee vain neljällä mukilla, kun autolla ajetaan rauhallista matkanopeutta. Sylinterien lepuutus onkin merkittävässä asemassa Ramin kulutuksesta puhuttaessa. Kun nelivetoa ei tarvita, auton saa napin painalluksella takavetoiseksi, joka pienentää osaltaan kulutusta. Matka-ajossa Ram kulutti koeajossamme noin 10–11 litraa bensiiniä sataa kilometriä kohden, ja ihanteellisissa olosuhteissa pääsee varmasti alle kymmenen litran kulutuksen. Toki kovat kiihdytykset saavat Hemin pyytämään myös reilusti ruokaa. Kun ottaa huomioon myös sen, että mitä ominaisuuksia Ramissa saa, eli voimaa, isot tilat ja kantavuutta tavaran kuljetuksiin sekä hurjaa vetokykyä, kulutusta on ihan turha edes mihinkään pihiin pikkuhybridiin verratakaan. Ram elää omassa maailmassaan. Kun Ramin kulutusta kuitenkin suhteuttaa esimerkiksi Mercedes-Benz Sprinteriin, ei Ramin polttoaineen syöppöys loppujen lopuksi kovin suurta ole: myös isolla Sprinterillä polttoaineen kulutus on helposti kaksinumeroinen luku. Nopeus rajoitettu Ram on rekisteröity Suomessa kevytkuorma-autoksi, jolloin sen huippunopeus on rajoitettu 80 kilometriin tunnissa. Uusien autojen hinnat ovat tällöin noin 100 000 euroa, toki kalleimpiin TRX-versioihin saa laittaa vielä lähes 50 000 euroa päälle. Joka tapauksessa auto on kuorma-autoksi rekisteröitynä veroista vapaa. Ramin saa toki rekisteröityä myös henkilöautoksi, jolloin sillä saa ajaa moottoritielläkin moottoritienopeuksin, mutta verojen tullessa mukaan hinta käytännössä kaksinkertaistuu. Positiivista on sekin, että arvonalenema on hyvin maltillista. Kysyntä ja tarjonta ohjaa voimakkaasti hintaa: maahantuoja GT-Auton mukaan Ram on vähän käytettynä erittäin kysytty tuote. Isojen jenkkiavolavojen markkinaan vaikuttaa myös se, että Ramia ja kumppaneita ei voi tuoda käytettynä Suomeen, koska kaikki Suomessa myytävät autot täytyy yksittäishyväksyttää ja rekisteröidä Suomeen uutena. Yksittäishyväksyntä on menettely, jossa varmennetaan, että yksittäinen uusi M-, N- tai O-luokan ajoneuvo on vaatimusten mukainen. Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Jari Saarentaus Ram 1500 5.7L V8 HEMI Limited CrewCab 4x4 Hinta alkaen 102 990 € Teho 295 kW (401 hv), 5 600 r/min Vääntö 556 Nm (3950 r/min) Vääntö 556 Nm (3950 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 212 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 15,6 (yhd.) CO2-päästöt 352 g/km Mitat pituus 5 916 mm, leveys 2 085 mm, korkeus 1 968 mm, akseliväli 3 670 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 3 500 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku