27.4.2020

Tahti sen kuin kiihtyy: Toyotan hybridit ylittivät jo 15 miljoonan rajapyykin

Toyota 15 miljoonaa hybridiä

23 vuotta on pitkä aika saavuttaa 15 miljoonan auton myynti, mutta Toyotan hybridien kohdalla tahti on selvästi kiristynyt viimeisten vuosien aikana. Viiden miljoonan auton myyntiin kului vain kolme vuotta.

Toyotan hybriditekniikka on tullut autoilijoille tutuksi. Vuonna 1997 esitellyn Priuksen jälkeen tarjolla Toyotan ja Lexuksen mallistoissa on yhteensä 44 erilaista hybridivoimalinjalla varustettua mallia. Nyt japanilaismerkki kertoi myyneensä yli 15 miljoonaa hybridiautoa, joskin raja ylittyi jo tammikuussa 2020.

Toyota 15 miljoonaa hybridiä
Toyotan hybriditekniikan sanansaattajana toimi vuonna 1997. Nyt mallistoon kuuluu 44 erilaista vaihtoehtoa.

Jos uutinen tuntuu tutulta, olemme aikaisemmin uutisoineet 10 miljoonan hybridiauton rajasta, joka ylittyi vuonna 2017. 5 miljoonan hybridiauton myyminen kolmessa vuodessa kertoo Toyotan voimakkaasta panostuksesta tekniikkaan kiristyvien päästörajojen ja verotusten aikakaudella.

Euroopassa 15 miljoonan hybridin joukosta on myyty 2,8 miljoonaa kappaletta. Vanhalla mantereella Toyotan ja Lexuksen mallistoissa on 19 erilaista hybridiautomallia, jotka muodostivat 52 prosenttia Toyotan myynnistä.

– Kiitos hybridiemme Toyota tulee alittamaan selkeästi ja ilman ongelmia vuosien 2020 ja 2021 95 g/km -rajan (korreloiduilla NEDC-päästöillä mitattuna) Euroopassa, jossa on maailman tiukimmat rajoitukset CO2-päästöjen suhteen, kertoo Toyota Motor Europea luotsaava Matt Harrison.

Toyota Corolla Touring Sports
Kotoisan Corollan konetilassa hybridi ei enää juuri näy.

Toyotan laskelmien mukaan hybridijärjestelmien avulla on koko maailmassa säästetty 23 vuodessa 120 miljoonaa tonnia hiilidioksidia verrattuna vastaaviin pelkästään bensiiniä käyttäviin ajoneuvoihin. Yli 25 vuotta kestäneen kehitystyön ansiosta hybridivoimalinjoja on tarjolla nyt erilaisiin käyttötarpeisiin ja kokoluokkiin. Tulevaisuudessa japanilaisvalmistaja uskoo kuitenkin erilaisten voimanlähteiden palettiin, joten Toyotan tuttujen ns. itselataavien hybridien lisäksi joukkoon liittyvät ladattavat hybridit, akkupohjaiset sähköautot ja polttokennoautot. Yhtiö arvelee kuitenkin, että pitkä kokemus akuista ja sähkömoottoreista on eduksi tulevaisuudessakin.

– Luonnollisesti työskentelemme jatkuvasti akkuteknologian kanssa akkujen suorituskyvyn parantamiseksi ja tuotantokustannusten alentamiseksi. Meillä ei kuitenkaan voi olla tilannetta, missä meillä ei olisi suunnitelmaa mennä eteenpäin ennen kuin sähköautojen ja polttokennoautojen haasteet on selätetty. Niinpä samaan aikaan jatkamme itselataavan hybriditeknologian kehittämistä, kiteyttää Toyota Motor Corporationin operatiivinen johtaja Shigeki Terashi.

Toyota aikoo esitellä Euroopassa 40 uutta tai päivitettyä sähköistettyä mallia vuoteen 2025 mennessä. Näistä malleista 10 on yhtiön mukaan paikallispäästöttömiä sähkö- ja polttokennomalleja.

Lähde: Toyota Kuvat: Toyota ja Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat