27.4.2020 Ajoneuvot Tahti sen kuin kiihtyy: Toyotan hybridit ylittivät jo 15 miljoonan rajapyykin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 23 vuotta on pitkä aika saavuttaa 15 miljoonan auton myynti, mutta Toyotan hybridien kohdalla tahti on selvästi kiristynyt viimeisten vuosien aikana. Viiden miljoonan auton myyntiin kului vain kolme vuotta. Toyotan hybriditekniikka on tullut autoilijoille tutuksi. Vuonna 1997 esitellyn Priuksen jälkeen tarjolla Toyotan ja Lexuksen mallistoissa on yhteensä 44 erilaista hybridivoimalinjalla varustettua mallia. Nyt japanilaismerkki kertoi myyneensä yli 15 miljoonaa hybridiautoa, joskin raja ylittyi jo tammikuussa 2020. Toyotan hybriditekniikan sanansaattajana toimi vuonna 1997. Nyt mallistoon kuuluu 44 erilaista vaihtoehtoa. Jos uutinen tuntuu tutulta, olemme aikaisemmin uutisoineet 10 miljoonan hybridiauton rajasta, joka ylittyi vuonna 2017. 5 miljoonan hybridiauton myyminen kolmessa vuodessa kertoo Toyotan voimakkaasta panostuksesta tekniikkaan kiristyvien päästörajojen ja verotusten aikakaudella. Euroopassa 15 miljoonan hybridin joukosta on myyty 2,8 miljoonaa kappaletta. Vanhalla mantereella Toyotan ja Lexuksen mallistoissa on 19 erilaista hybridiautomallia, jotka muodostivat 52 prosenttia Toyotan myynnistä. – Kiitos hybridiemme Toyota tulee alittamaan selkeästi ja ilman ongelmia vuosien 2020 ja 2021 95 g/km -rajan (korreloiduilla NEDC-päästöillä mitattuna) Euroopassa, jossa on maailman tiukimmat rajoitukset CO2-päästöjen suhteen, kertoo Toyota Motor Europea luotsaava Matt Harrison. Kotoisan Corollan konetilassa hybridi ei enää juuri näy. Toyotan laskelmien mukaan hybridijärjestelmien avulla on koko maailmassa säästetty 23 vuodessa 120 miljoonaa tonnia hiilidioksidia verrattuna vastaaviin pelkästään bensiiniä käyttäviin ajoneuvoihin. Yli 25 vuotta kestäneen kehitystyön ansiosta hybridivoimalinjoja on tarjolla nyt erilaisiin käyttötarpeisiin ja kokoluokkiin. Tulevaisuudessa japanilaisvalmistaja uskoo kuitenkin erilaisten voimanlähteiden palettiin, joten Toyotan tuttujen ns. itselataavien hybridien lisäksi joukkoon liittyvät ladattavat hybridit, akkupohjaiset sähköautot ja polttokennoautot. Yhtiö arvelee kuitenkin, että pitkä kokemus akuista ja sähkömoottoreista on eduksi tulevaisuudessakin. – Luonnollisesti työskentelemme jatkuvasti akkuteknologian kanssa akkujen suorituskyvyn parantamiseksi ja tuotantokustannusten alentamiseksi. Meillä ei kuitenkaan voi olla tilannetta, missä meillä ei olisi suunnitelmaa mennä eteenpäin ennen kuin sähköautojen ja polttokennoautojen haasteet on selätetty. Niinpä samaan aikaan jatkamme itselataavan hybriditeknologian kehittämistä, kiteyttää Toyota Motor Corporationin operatiivinen johtaja Shigeki Terashi. Toyota aikoo esitellä Euroopassa 40 uutta tai päivitettyä sähköistettyä mallia vuoteen 2025 mennessä. Näistä malleista 10 on yhtiön mukaan paikallispäästöttömiä sähkö- ja polttokennomalleja. Lähde: Toyota Kuvat: Toyota ja Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue myös: Toyota-johtaja van Zyl: vuonna 2030 hybridit ovat edelleen päätuotteemme Toyota uskoo polttokennojen halpenevan hybridien tasolle 10 vuodessa Tiedät heti mikä – mutta mitä Toyotan logo todella tarkoittaa? Toyota-pomo: sähköautot uudenlainen haaste hybridien jälkeen, RAV4:n suosio yllätti Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku