13.1.2020 Ajoneuvot Toyota-johtaja van Zyl: vuonna 2030 hybridit ovat edelleen päätuotteemme Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyotan Euroopan toimintoja luotsaava Johan van Zyl kommentoi haastattelussa hybrideistä, Aygon seuraajasta ja päästörajojen tuomista haasteista. Euroopan unionin kiristyvät päästörajat aiheuttavat tänä vuonna päänsärkyä autovalmistajille, mutta tilanne on hiukan eri Toyotalla. Euroopan myynnistä yli puolet koostuu hybrideistä, joten Toyotalle päästörajoissa on lähinnä kyse kannattavuudesta. Myöhemmin entisestään kiristyvät päästörajat vaativat lataushybridejä ja täyssähköautoja. Toyota Europea johtava Johan van Zyl suhtautuu kuitenkin positiivisesti alueen kehitykseen. Viime vuoden ensimmäisellä puoliskolla Toyota Europen voittomarginaali oli 4,2 prosenttia. – Pyrimme aina noin kahdeksan prosentin voittomarginaaliin, mutta Eurooppa on vaikea alue. Olen aika tyytyväinen siihen, miten etenemme suunnitelmassamme, missä on kyse marginaalin kasvattamisesta kestävästi. Ei ole mitään hyötyä, että yhtenä vuonna ollaan kahdeksassa prosentissa ja seuraavana nollassa. Johan van Zyl on ollut Toyota Europen johtajana vuodesta 2015. Keskustelussa nousi esiin myös Toyota Aygon rooli. Japanilaisyhtiö ottaa 2021 omistukseensa PSA-ryhmän kanssa jaetun tehtaan Tšekissä. Van Zyl ei kommentoi, jatkaako tehdas nimenomaan Aygon kanssa, mutta Toyota aikoo hyödyntää tehtaan noin 300 000 auton vuotuisen kapasiteetin kokonaan. Aygo ei kuitenkaan ole loppumassa mallistosta, vaikka haasteena onkin miettiä, milloin ja miten pikkuautosegmenttiin tuodaan sähköä. – Pysymme ehdottomasti siinä markkinasegmentissä. Se [Aygo] on ollut erittäin hyvä tuote meille. Se tuo nuoria ihmisiä merkkimme pariin. Jossain vaiheessa korvaamme sen, van Zyl kommentoi Toyotan pienimmän henkilöauton tilannetta. Toyota on ollut melko verkkainen liikkeissään lataushybridien ja täyssähköautojen suhteen. Priuksen lataushybridiversio ei ole sekään saanut suurta suosiota. Van Zyl näkee kuitenkin monimuotoisen tulevaisuuden koko vuosikymmenelle. – Vielä 2030 hybridimme ovat ydinteknologiaamme ja tärkeä osa tuotevalikoimaamme. Niiden lisäksi mallistoa maustetaan lataushybrideillä ja täyssähköautoilla. Polttokennoautot muodostavat myös osan nollapäästöisten mallistosta tulevaisuudessa. – Tyylinäkökulmasta ja autonäkökulmasta katsottuna Priuksen lataushybridi ei saa suurta suosiota eurooppalaisilta ostajilta. Mutta me tutkimme muita lataushybridejä, esimerkkinä jotkin katumaastureistamme. 2020 julkistamme joitain lataushybridejä. Vety on ollut Toyotan näkemys tulevaisuuden polttoaineesta jo pitkään, eikä yhtiö ole muuttamassa kantaansa. Euroopan harva vetyasemaverkosto tosin asettaa omat esteensä. – Infrastruktuuri ei ole kehittynyt tarpeeksi voidaksemme myydä tuhansittain [Mirai-vetyautoja]. Aiomme kuitenkin myydä [toisen polven] autoa selvästi enemmän kuin ensimmäistä (614 kappaletta). Ideana on myydä 30 000 maailmanlaajusiesti. – Energiamuotona [vedyllä] on potentiaali näytellä isoa roolia tulevaisuuden energiapaletissa. Vety soveltuu hyvin kuorma-autoihin ja busseihin, joten se on se, mihin me keskitymme Euroopassa tuotteiden näkökulmasta. Olemme jo julkistaneet ensimmäisen bussimme, jonka kehitimme yhteistyössä portugalilaisen CaetanoBusin kanssa. Lähde: Automotive News Europe Kuvat: Toyota Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku