13.1.2020 Ajoneuvot Toyota-johtaja van Zyl: vuonna 2030 hybridit ovat edelleen päätuotteemme Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyotan Euroopan toimintoja luotsaava Johan van Zyl kommentoi haastattelussa hybrideistä, Aygon seuraajasta ja päästörajojen tuomista haasteista. Euroopan unionin kiristyvät päästörajat aiheuttavat tänä vuonna päänsärkyä autovalmistajille, mutta tilanne on hiukan eri Toyotalla. Euroopan myynnistä yli puolet koostuu hybrideistä, joten Toyotalle päästörajoissa on lähinnä kyse kannattavuudesta. Myöhemmin entisestään kiristyvät päästörajat vaativat lataushybridejä ja täyssähköautoja.Toyota Europea johtava Johan van Zyl suhtautuu kuitenkin positiivisesti alueen kehitykseen. Viime vuoden ensimmäisellä puoliskolla Toyota Europen voittomarginaali oli 4,2 prosenttia. – Pyrimme aina noin kahdeksan prosentin voittomarginaaliin, mutta Eurooppa on vaikea alue. Olen aika tyytyväinen siihen, miten etenemme suunnitelmassamme, missä on kyse marginaalin kasvattamisesta kestävästi. Ei ole mitään hyötyä, että yhtenä vuonna ollaan kahdeksassa prosentissa ja seuraavana nollassa.Johan van Zyl on ollut Toyota Europen johtajana vuodesta 2015.Keskustelussa nousi esiin myös Toyota Aygon rooli. Japanilaisyhtiö ottaa 2021 omistukseensa PSA-ryhmän kanssa jaetun tehtaan Tšekissä. Van Zyl ei kommentoi, jatkaako tehdas nimenomaan Aygon kanssa, mutta Toyota aikoo hyödyntää tehtaan noin 300 000 auton vuotuisen kapasiteetin kokonaan. Aygo ei kuitenkaan ole loppumassa mallistosta, vaikka haasteena onkin miettiä, milloin ja miten pikkuautosegmenttiin tuodaan sähköä. – Pysymme ehdottomasti siinä markkinasegmentissä. Se [Aygo] on ollut erittäin hyvä tuote meille. Se tuo nuoria ihmisiä merkkimme pariin. Jossain vaiheessa korvaamme sen, van Zyl kommentoi Toyotan pienimmän henkilöauton tilannetta.Toyota on ollut melko verkkainen liikkeissään lataushybridien ja täyssähköautojen suhteen. Priuksen lataushybridiversio ei ole sekään saanut suurta suosiota. Van Zyl näkee kuitenkin monimuotoisen tulevaisuuden koko vuosikymmenelle. – Vielä 2030 hybridimme ovat ydinteknologiaamme ja tärkeä osa tuotevalikoimaamme. Niiden lisäksi mallistoa maustetaan lataushybrideillä ja täyssähköautoilla. Polttokennoautot muodostavat myös osan nollapäästöisten mallistosta tulevaisuudessa. – Tyylinäkökulmasta ja autonäkökulmasta katsottuna Priuksen lataushybridi ei saa suurta suosiota eurooppalaisilta ostajilta. Mutta me tutkimme muita lataushybridejä, esimerkkinä jotkin katumaastureistamme. 2020 julkistamme joitain lataushybridejä.Vety on ollut Toyotan näkemys tulevaisuuden polttoaineesta jo pitkään, eikä yhtiö ole muuttamassa kantaansa. Euroopan harva vetyasemaverkosto tosin asettaa omat esteensä. – Infrastruktuuri ei ole kehittynyt tarpeeksi voidaksemme myydä tuhansittain [Mirai-vetyautoja]. Aiomme kuitenkin myydä [toisen polven] autoa selvästi enemmän kuin ensimmäistä (614 kappaletta). Ideana on myydä 30 000 maailmanlaajusiesti. – Energiamuotona [vedyllä] on potentiaali näytellä isoa roolia tulevaisuuden energiapaletissa. Vety soveltuu hyvin kuorma-autoihin ja busseihin, joten se on se, mihin me keskitymme Euroopassa tuotteiden näkökulmasta. Olemme jo julkistaneet ensimmäisen bussimme, jonka kehitimme yhteistyössä portugalilaisen CaetanoBusin kanssa.Lähde: Automotive News Europe Kuvat: ToyotaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle