13.1.2020 Ajoneuvot Toyota-johtaja van Zyl: vuonna 2030 hybridit ovat edelleen päätuotteemme Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyotan Euroopan toimintoja luotsaava Johan van Zyl kommentoi haastattelussa hybrideistä, Aygon seuraajasta ja päästörajojen tuomista haasteista. Euroopan unionin kiristyvät päästörajat aiheuttavat tänä vuonna päänsärkyä autovalmistajille, mutta tilanne on hiukan eri Toyotalla. Euroopan myynnistä yli puolet koostuu hybrideistä, joten Toyotalle päästörajoissa on lähinnä kyse kannattavuudesta. Myöhemmin entisestään kiristyvät päästörajat vaativat lataushybridejä ja täyssähköautoja.Toyota Europea johtava Johan van Zyl suhtautuu kuitenkin positiivisesti alueen kehitykseen. Viime vuoden ensimmäisellä puoliskolla Toyota Europen voittomarginaali oli 4,2 prosenttia. – Pyrimme aina noin kahdeksan prosentin voittomarginaaliin, mutta Eurooppa on vaikea alue. Olen aika tyytyväinen siihen, miten etenemme suunnitelmassamme, missä on kyse marginaalin kasvattamisesta kestävästi. Ei ole mitään hyötyä, että yhtenä vuonna ollaan kahdeksassa prosentissa ja seuraavana nollassa.Johan van Zyl on ollut Toyota Europen johtajana vuodesta 2015.Keskustelussa nousi esiin myös Toyota Aygon rooli. Japanilaisyhtiö ottaa 2021 omistukseensa PSA-ryhmän kanssa jaetun tehtaan Tšekissä. Van Zyl ei kommentoi, jatkaako tehdas nimenomaan Aygon kanssa, mutta Toyota aikoo hyödyntää tehtaan noin 300 000 auton vuotuisen kapasiteetin kokonaan. Aygo ei kuitenkaan ole loppumassa mallistosta, vaikka haasteena onkin miettiä, milloin ja miten pikkuautosegmenttiin tuodaan sähköä. – Pysymme ehdottomasti siinä markkinasegmentissä. Se [Aygo] on ollut erittäin hyvä tuote meille. Se tuo nuoria ihmisiä merkkimme pariin. Jossain vaiheessa korvaamme sen, van Zyl kommentoi Toyotan pienimmän henkilöauton tilannetta.Toyota on ollut melko verkkainen liikkeissään lataushybridien ja täyssähköautojen suhteen. Priuksen lataushybridiversio ei ole sekään saanut suurta suosiota. Van Zyl näkee kuitenkin monimuotoisen tulevaisuuden koko vuosikymmenelle. – Vielä 2030 hybridimme ovat ydinteknologiaamme ja tärkeä osa tuotevalikoimaamme. Niiden lisäksi mallistoa maustetaan lataushybrideillä ja täyssähköautoilla. Polttokennoautot muodostavat myös osan nollapäästöisten mallistosta tulevaisuudessa. – Tyylinäkökulmasta ja autonäkökulmasta katsottuna Priuksen lataushybridi ei saa suurta suosiota eurooppalaisilta ostajilta. Mutta me tutkimme muita lataushybridejä, esimerkkinä jotkin katumaastureistamme. 2020 julkistamme joitain lataushybridejä.Vety on ollut Toyotan näkemys tulevaisuuden polttoaineesta jo pitkään, eikä yhtiö ole muuttamassa kantaansa. Euroopan harva vetyasemaverkosto tosin asettaa omat esteensä. – Infrastruktuuri ei ole kehittynyt tarpeeksi voidaksemme myydä tuhansittain [Mirai-vetyautoja]. Aiomme kuitenkin myydä [toisen polven] autoa selvästi enemmän kuin ensimmäistä (614 kappaletta). Ideana on myydä 30 000 maailmanlaajusiesti. – Energiamuotona [vedyllä] on potentiaali näytellä isoa roolia tulevaisuuden energiapaletissa. Vety soveltuu hyvin kuorma-autoihin ja busseihin, joten se on se, mihin me keskitymme Euroopassa tuotteiden näkökulmasta. Olemme jo julkistaneet ensimmäisen bussimme, jonka kehitimme yhteistyössä portugalilaisen CaetanoBusin kanssa.Lähde: Automotive News Europe Kuvat: ToyotaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?