13.1.2020 Ajoneuvot Toyota-johtaja van Zyl: vuonna 2030 hybridit ovat edelleen päätuotteemme Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyotan Euroopan toimintoja luotsaava Johan van Zyl kommentoi haastattelussa hybrideistä, Aygon seuraajasta ja päästörajojen tuomista haasteista. Euroopan unionin kiristyvät päästörajat aiheuttavat tänä vuonna päänsärkyä autovalmistajille, mutta tilanne on hiukan eri Toyotalla. Euroopan myynnistä yli puolet koostuu hybrideistä, joten Toyotalle päästörajoissa on lähinnä kyse kannattavuudesta. Myöhemmin entisestään kiristyvät päästörajat vaativat lataushybridejä ja täyssähköautoja.Toyota Europea johtava Johan van Zyl suhtautuu kuitenkin positiivisesti alueen kehitykseen. Viime vuoden ensimmäisellä puoliskolla Toyota Europen voittomarginaali oli 4,2 prosenttia. – Pyrimme aina noin kahdeksan prosentin voittomarginaaliin, mutta Eurooppa on vaikea alue. Olen aika tyytyväinen siihen, miten etenemme suunnitelmassamme, missä on kyse marginaalin kasvattamisesta kestävästi. Ei ole mitään hyötyä, että yhtenä vuonna ollaan kahdeksassa prosentissa ja seuraavana nollassa.Johan van Zyl on ollut Toyota Europen johtajana vuodesta 2015.Keskustelussa nousi esiin myös Toyota Aygon rooli. Japanilaisyhtiö ottaa 2021 omistukseensa PSA-ryhmän kanssa jaetun tehtaan Tšekissä. Van Zyl ei kommentoi, jatkaako tehdas nimenomaan Aygon kanssa, mutta Toyota aikoo hyödyntää tehtaan noin 300 000 auton vuotuisen kapasiteetin kokonaan. Aygo ei kuitenkaan ole loppumassa mallistosta, vaikka haasteena onkin miettiä, milloin ja miten pikkuautosegmenttiin tuodaan sähköä. – Pysymme ehdottomasti siinä markkinasegmentissä. Se [Aygo] on ollut erittäin hyvä tuote meille. Se tuo nuoria ihmisiä merkkimme pariin. Jossain vaiheessa korvaamme sen, van Zyl kommentoi Toyotan pienimmän henkilöauton tilannetta.Toyota on ollut melko verkkainen liikkeissään lataushybridien ja täyssähköautojen suhteen. Priuksen lataushybridiversio ei ole sekään saanut suurta suosiota. Van Zyl näkee kuitenkin monimuotoisen tulevaisuuden koko vuosikymmenelle. – Vielä 2030 hybridimme ovat ydinteknologiaamme ja tärkeä osa tuotevalikoimaamme. Niiden lisäksi mallistoa maustetaan lataushybrideillä ja täyssähköautoilla. Polttokennoautot muodostavat myös osan nollapäästöisten mallistosta tulevaisuudessa. – Tyylinäkökulmasta ja autonäkökulmasta katsottuna Priuksen lataushybridi ei saa suurta suosiota eurooppalaisilta ostajilta. Mutta me tutkimme muita lataushybridejä, esimerkkinä jotkin katumaastureistamme. 2020 julkistamme joitain lataushybridejä.Vety on ollut Toyotan näkemys tulevaisuuden polttoaineesta jo pitkään, eikä yhtiö ole muuttamassa kantaansa. Euroopan harva vetyasemaverkosto tosin asettaa omat esteensä. – Infrastruktuuri ei ole kehittynyt tarpeeksi voidaksemme myydä tuhansittain [Mirai-vetyautoja]. Aiomme kuitenkin myydä [toisen polven] autoa selvästi enemmän kuin ensimmäistä (614 kappaletta). Ideana on myydä 30 000 maailmanlaajusiesti. – Energiamuotona [vedyllä] on potentiaali näytellä isoa roolia tulevaisuuden energiapaletissa. Vety soveltuu hyvin kuorma-autoihin ja busseihin, joten se on se, mihin me keskitymme Euroopassa tuotteiden näkökulmasta. Olemme jo julkistaneet ensimmäisen bussimme, jonka kehitimme yhteistyössä portugalilaisen CaetanoBusin kanssa.Lähde: Automotive News Europe Kuvat: ToyotaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.9.2024 Uutinen Illat pimenevät – tiedätkö, miten autosi valoja käytetään oikein? 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta