27.4.2020 Ajoneuvot Tahti sen kuin kiihtyy: Toyotan hybridit ylittivät jo 15 miljoonan rajapyykin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 23 vuotta on pitkä aika saavuttaa 15 miljoonan auton myynti, mutta Toyotan hybridien kohdalla tahti on selvästi kiristynyt viimeisten vuosien aikana. Viiden miljoonan auton myyntiin kului vain kolme vuotta. Toyotan hybriditekniikka on tullut autoilijoille tutuksi. Vuonna 1997 esitellyn Priuksen jälkeen tarjolla Toyotan ja Lexuksen mallistoissa on yhteensä 44 erilaista hybridivoimalinjalla varustettua mallia. Nyt japanilaismerkki kertoi myyneensä yli 15 miljoonaa hybridiautoa, joskin raja ylittyi jo tammikuussa 2020.Toyotan hybriditekniikan sanansaattajana toimi vuonna 1997. Nyt mallistoon kuuluu 44 erilaista vaihtoehtoa.Jos uutinen tuntuu tutulta, olemme aikaisemmin uutisoineet 10 miljoonan hybridiauton rajasta, joka ylittyi vuonna 2017. 5 miljoonan hybridiauton myyminen kolmessa vuodessa kertoo Toyotan voimakkaasta panostuksesta tekniikkaan kiristyvien päästörajojen ja verotusten aikakaudella.Euroopassa 15 miljoonan hybridin joukosta on myyty 2,8 miljoonaa kappaletta. Vanhalla mantereella Toyotan ja Lexuksen mallistoissa on 19 erilaista hybridiautomallia, jotka muodostivat 52 prosenttia Toyotan myynnistä.– Kiitos hybridiemme Toyota tulee alittamaan selkeästi ja ilman ongelmia vuosien 2020 ja 2021 95 g/km -rajan (korreloiduilla NEDC-päästöillä mitattuna) Euroopassa, jossa on maailman tiukimmat rajoitukset CO2-päästöjen suhteen, kertoo Toyota Motor Europea luotsaava Matt Harrison.Kotoisan Corollan konetilassa hybridi ei enää juuri näy.Toyotan laskelmien mukaan hybridijärjestelmien avulla on koko maailmassa säästetty 23 vuodessa 120 miljoonaa tonnia hiilidioksidia verrattuna vastaaviin pelkästään bensiiniä käyttäviin ajoneuvoihin. Yli 25 vuotta kestäneen kehitystyön ansiosta hybridivoimalinjoja on tarjolla nyt erilaisiin käyttötarpeisiin ja kokoluokkiin. Tulevaisuudessa japanilaisvalmistaja uskoo kuitenkin erilaisten voimanlähteiden palettiin, joten Toyotan tuttujen ns. itselataavien hybridien lisäksi joukkoon liittyvät ladattavat hybridit, akkupohjaiset sähköautot ja polttokennoautot. Yhtiö arvelee kuitenkin, että pitkä kokemus akuista ja sähkömoottoreista on eduksi tulevaisuudessakin.– Luonnollisesti työskentelemme jatkuvasti akkuteknologian kanssa akkujen suorituskyvyn parantamiseksi ja tuotantokustannusten alentamiseksi. Meillä ei kuitenkaan voi olla tilannetta, missä meillä ei olisi suunnitelmaa mennä eteenpäin ennen kuin sähköautojen ja polttokennoautojen haasteet on selätetty. Niinpä samaan aikaan jatkamme itselataavan hybriditeknologian kehittämistä, kiteyttää Toyota Motor Corporationin operatiivinen johtaja Shigeki Terashi.Toyota aikoo esitellä Euroopassa 40 uutta tai päivitettyä sähköistettyä mallia vuoteen 2025 mennessä. Näistä malleista 10 on yhtiön mukaan paikallispäästöttömiä sähkö- ja polttokennomalleja.Lähde: Toyota Kuvat: Toyota ja Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue myös: Toyota-johtaja van Zyl: vuonna 2030 hybridit ovat edelleen päätuotteemme Toyota uskoo polttokennojen halpenevan hybridien tasolle 10 vuodessa Tiedät heti mikä – mutta mitä Toyotan logo todella tarkoittaa? Toyota-pomo: sähköautot uudenlainen haaste hybridien jälkeen, RAV4:n suosio yllätti Lue lisää Kaikki artikkelit 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: ”Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista” 22.10.2024 Ajoneuvot Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 – Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää 19.10.2024 Ajoneuvot Audi Q6 Sportback E-Tron on hienoisella erolla Audin etevin sähköcrossover tähän asti 18.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää Citroën C4:n uusi ilme – molemmat korimallit elinkaaripäivityksessä 18.10.2024 Yleinen Päihdekuskit eivät välttämättä jää lääkärien haaviin ajoissa 18.10.2024 Uutinen Koeistuttu: BMW 2-sarjan Gran Coupé ja tavallisuuteen kiedottua tyyliä 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 21.10.2024 Moottoriurheilu Rallipösön uusin tuleminen: Peugeot 208 Racing 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 15.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: etkö jaksa innostua ikälopusta diesel-Mersusta? – Se on helppo ymmärtää 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?