27.4.2020 Ajoneuvot Tahti sen kuin kiihtyy: Toyotan hybridit ylittivät jo 15 miljoonan rajapyykin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 23 vuotta on pitkä aika saavuttaa 15 miljoonan auton myynti, mutta Toyotan hybridien kohdalla tahti on selvästi kiristynyt viimeisten vuosien aikana. Viiden miljoonan auton myyntiin kului vain kolme vuotta. Toyotan hybriditekniikka on tullut autoilijoille tutuksi. Vuonna 1997 esitellyn Priuksen jälkeen tarjolla Toyotan ja Lexuksen mallistoissa on yhteensä 44 erilaista hybridivoimalinjalla varustettua mallia. Nyt japanilaismerkki kertoi myyneensä yli 15 miljoonaa hybridiautoa, joskin raja ylittyi jo tammikuussa 2020.Toyotan hybriditekniikan sanansaattajana toimi vuonna 1997. Nyt mallistoon kuuluu 44 erilaista vaihtoehtoa.Jos uutinen tuntuu tutulta, olemme aikaisemmin uutisoineet 10 miljoonan hybridiauton rajasta, joka ylittyi vuonna 2017. 5 miljoonan hybridiauton myyminen kolmessa vuodessa kertoo Toyotan voimakkaasta panostuksesta tekniikkaan kiristyvien päästörajojen ja verotusten aikakaudella.Euroopassa 15 miljoonan hybridin joukosta on myyty 2,8 miljoonaa kappaletta. Vanhalla mantereella Toyotan ja Lexuksen mallistoissa on 19 erilaista hybridiautomallia, jotka muodostivat 52 prosenttia Toyotan myynnistä.– Kiitos hybridiemme Toyota tulee alittamaan selkeästi ja ilman ongelmia vuosien 2020 ja 2021 95 g/km -rajan (korreloiduilla NEDC-päästöillä mitattuna) Euroopassa, jossa on maailman tiukimmat rajoitukset CO2-päästöjen suhteen, kertoo Toyota Motor Europea luotsaava Matt Harrison.Kotoisan Corollan konetilassa hybridi ei enää juuri näy.Toyotan laskelmien mukaan hybridijärjestelmien avulla on koko maailmassa säästetty 23 vuodessa 120 miljoonaa tonnia hiilidioksidia verrattuna vastaaviin pelkästään bensiiniä käyttäviin ajoneuvoihin. Yli 25 vuotta kestäneen kehitystyön ansiosta hybridivoimalinjoja on tarjolla nyt erilaisiin käyttötarpeisiin ja kokoluokkiin. Tulevaisuudessa japanilaisvalmistaja uskoo kuitenkin erilaisten voimanlähteiden palettiin, joten Toyotan tuttujen ns. itselataavien hybridien lisäksi joukkoon liittyvät ladattavat hybridit, akkupohjaiset sähköautot ja polttokennoautot. Yhtiö arvelee kuitenkin, että pitkä kokemus akuista ja sähkömoottoreista on eduksi tulevaisuudessakin.– Luonnollisesti työskentelemme jatkuvasti akkuteknologian kanssa akkujen suorituskyvyn parantamiseksi ja tuotantokustannusten alentamiseksi. Meillä ei kuitenkaan voi olla tilannetta, missä meillä ei olisi suunnitelmaa mennä eteenpäin ennen kuin sähköautojen ja polttokennoautojen haasteet on selätetty. Niinpä samaan aikaan jatkamme itselataavan hybriditeknologian kehittämistä, kiteyttää Toyota Motor Corporationin operatiivinen johtaja Shigeki Terashi.Toyota aikoo esitellä Euroopassa 40 uutta tai päivitettyä sähköistettyä mallia vuoteen 2025 mennessä. Näistä malleista 10 on yhtiön mukaan paikallispäästöttömiä sähkö- ja polttokennomalleja.Lähde: Toyota Kuvat: Toyota ja Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue myös: Toyota-johtaja van Zyl: vuonna 2030 hybridit ovat edelleen päätuotteemme Toyota uskoo polttokennojen halpenevan hybridien tasolle 10 vuodessa Tiedät heti mikä – mutta mitä Toyotan logo todella tarkoittaa? Toyota-pomo: sähköautot uudenlainen haaste hybridien jälkeen, RAV4:n suosio yllätti Lue lisää Kaikki artikkelit 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa