8.2.2021 Ajoneuvot DS Automobiles DS 4 – kurvikas ranskalainen siluetti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä DS Automobiles DS 4 yhdistelee perinteisen viistoperän ja SUV-luokan tyylejä haastaakseen muun muassa sekä Audi A3 että BMW X1 -mallit. DS Automobiles DS 4 yrittää yhdistellä kahden luokan autoja yhteen sulavalinjaiseen ja kurvikkaaseen pakettiin. Premium-luokan C-segmenttiin tähtäävä DS 4 valikoi viistoperän vaikutteita joihinkin lasketun kattolinjan katumaasturimaisiin käänteisiin. Näillä eväin, ja 430 litran tavaratilalla, tähtäimessä on sellaisia autoja kuin Audi A3 ja Mercedes-Benz GLA. – DS 4 luotiin määrittelemään premium-luokan C-segmentin auto uusiksi. Se on suunnattu asiakkaille, joita houkuttelee kaksi erilaista korimuotoa: uudistunut coupé-SUV sekä perinteinen kompakti hatchback. Ajatus näiden kahden houkuttelevuudesta ohjasi päätöksiämme, sanoo DS Automobilesin tuotepäällikkö Marion David. Uusi DS 4 pohjautuu samalle konsernin EMP2-perusrakenteelle kuin esimerkiksi Citroën C4 ja Opel Corsa. Valmistaja kuitenkin kertoo uutuuden omaavan peräti 70% täysin uusia tai ainoana tämän perusrakenteen käytössä olevia osia. Ehkä vieläkin mielenkiintoisempana seikkana EMP2 mahdollistaa myös täyssähköauton valmistamisen, kuten konsernisisarista esimerkiksi Citroën ë-C4, Opel Corsa-e ja Peugeot e-208 osoittavat – tästä ei kuitenkaan ainakaan vielä saatu vihiä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy DS Automobiles DS 4 Auton keulalta löytyy DS:n uudet kapeat matriisiledajovalot, mutta ehkä vieläkin huomiota herättävämpi on auton koko muoto. Tuo 4,4 metriä pitkä paketti on samalla 1,83 metriä leveä ja pyörät on sullottu aivan nurkkiin asti pitämään ylitykset lyhyenä. Korkeutta uutuudelle ilmoitetaan 1,47 metriä. Sulavaan siluettiin yhdistetään teräviä pokkauksia ja esimerkiksi ovenkahvat näyttävät osalta autoa jälkikäteen päälle liimattujen hyllyosien sijaan. Värivaihtoehtoja tulee tarjolle seitsemän kappaletta. Näistä Copper Gold ja Lacquered Grey ovat täysin uusia, kun taas Pearl Crystal, Platinum Grey, Red Velvet, Pearl White ja Perla Nera Black on löytynyt valmistajan valikoimista aiemminkin. Digital Seamless Cockpit Sisällä ohjaamoa hallitsee niin sanottu Digital Seamless Cockpit, joka tarkoittaa käytännössä kahta keskikonsolin kosketusnäyttöä, joiden tarkoituksena olisi rauhoittaa kuljettajaa. Esimerkiksi ilmastoinnin lämpötilaa säädetään edelleen kosketusnäytön kautta, mutta autosta löytyy myös rivi perinteisiä painikkeita tuulilasin huurteenpoistoa, ja muita vastaavia toimintoja, varten. Valmistajan mukaan DS 4:n sisätilat sulauttavat toisiinsa hienostuneisuuden ja teknologian. Verhoiluvaihtoehdoista löytyy muun muassa eri tyyppisiä nahkalaatuja, villaa sekä keinomateriaalien kalliimpaa päätä edustavaa Alcantaraa. Monenlaisia materiaaleja ja viimeistelyvaihtoehtoja on tarjolla myös koristelistoihin. Mukavuutta varusteilla Yksi mallin erottautumistekijöistä on luokassaan ainutlaatuinen, isommasta DS 7 Crossbackista lainattu, DS Active Scan. Kyseessä on kameroilla tien pintaa lukeva, ja sen perusteella iskunvaimennusta säätävä, jousitusratkaisu. Asentotunnistimen ja kiihtyvyysantureiden avulla järjestelmä ohjaa jokaisen pyörän jousitusta itsenäisesti. Samalla 2-tason autonominen ajaminen on läsnä monista muista DS-malleista päivitetyn järjestelmän myötä. Nyt mukana on DS Drive Assist 2.0, joka voi suorittaa myös puoliautomaattisen ohituksen, säätää nopeutta kaarteissa ja tunnistaa tienviitoista odotettavissa olevat nopeussuositukset. Auton etumaskin keskellä sijaitseva infrapunakamera tuntee nimen DS Night Vision. Sen luvataan tunnistavan jalankulkijat ja eläimet aina 200 metrin päästä myös hämärässä sekä yöaikaan. Kuljettaja voi tarkkailla tietä infrapunakameran välityksellä digitaalisen mittariston näytöltä, mutta saa tarvittaessa aina myös ilmoituksen vaarasta heijastusnäytölle ilmestyvänä varoituksena. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lataushybridi vai perinteinen polttomoottori? DS Automobiles DS 4 saapuu alusta alkaen tarjolle lataushybridinä. Tuo malli yhdistää 180-hevosvoimaisen nelisylinterisen turboahdetun bensiinimoottorin ja 110-hevosvoimaisen sähkömoottorin tuottamaan yhteistehoa parhaimmillaan 225 hevosvoimaa e-EAT8-vaihteiston kautta. Akun koko on 12,4 kilowattituntia, jonka avulla luvataan yli 50 kilometrin sähköinen toimintamatka WLTP-mittaussyklissä. Myös perinteisiä polttomoottorivaihtoehtoja tullaan tarjoamaan sekä bensiini- että dieselmoottorilla. Bensiinipuolesta vastataan nimessään tehot paljastavilla PureTech 130, 180 sekä 225 hv -moottoreilla ja näillä näkymin ainoaksi dieselmoottoriksi tarjolle tulee 130 hv BlueHDi. Kaikista malliversioista löytyy vakiovarusteena 8-pykäläinen automaattivaihteisto. DS 4 on jo nähtävissä virtuaalisesti istumalla, Vantaalla sijaitsevan, Helsingin DS Storen nappanahkaiseen simulaattoriin, jonka avulla oman DS 4 -mallin voi suunnitella virtuaalilasien läpi katsoen. Itse fyysinen auto saapuu liikkeisiin vuoden 2021 lopulla, joten odottavan aika on vielä pitkä. Kuvat ja lähde: DS Automobiles Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt