10.2.2017 Ajoneuvot Hyviä uutisia venealalta – vienti vetää ja kotimainen myynti pitää pintansa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Venemessujen avajaisten yhteydessä tilastokatsauksen tarjoillut Finnboat kertoo venealan kokonaisliikevaihdon nouseeen. Suurin kiitos kuuluu viennille. Venealan Keskusliitto Finnboat ry kertoo suomalaisen venealan kannalta positiivisia uutisia. Vuonna 2016 viennin kasvu vei alaa eteenpäin. Kotimaan myynti pysyi vakaalla tasolla, joten alan kokonaisliikevaihto nousi.Vuosi 2017 on vasta alussa, mutta hyvän vireen uskotaan säilyvän. Kovin suuria harppauksia ei voine odottaa, mutta laahaavien talouslukujen jälkeen pienikin piristys erottuu edukseen.Verokeskustelun aiheuttamasta epävarmuudesta huolimatta toimialan tunnelmat ovat yllättävän myönteiset: jäsenkyselyn perusteella tasan puolet Finnboatin jäsenkunnasta arvioi yritystensä liikevaihtojen nousevan vuonna 2017. Lisää henkilöstöä suunnittelee palkkaavansa peräti joka viides yritys.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRuotsi on ykkönenVienti Ruotsiin kasvoi vuonna 2016 lähes 60 miljoonaan euroon ja samalla Ruotsi nousi Suomen ykkösvientimarkkinaksi. Koko toimialan tuotteiden ja palvelujen kotimainen euromääräinen myynti nousi kaksi prosenttia ja kokonaisliikevaihto kasvoi kolme prosenttia.Finnboatin jäsenkunnan, eli muun muassa venevalmistajien, telakoiden ja alan kaupan kokonaisliikevaihto oli 518 milj. euroa vuonna 2016. Summa on laskettu valmistus- ja maahantuontihinnoin. Arvonlisävero laskelmassa on nolla. Toimiala työllisti Suomessa noin 3 500 henkeä.Verokaavailu syö kasvuaKotimaan venemyynnissä nähtiin Finnboatin mukaan alkuvuonna 2016 merkkejä noususta. Koko vuoden venemyynti pysyi edellisen vuoden tasolla, vaikka taloudessa nähtiin jo piristymistä.– Venekaupoissa käytävää keskustelua on sävyttänyt 2016 kesästä lähtien hallituksen kaavailema vene- ja moottoriajoneuvovero. Ennakoitu vero on vaikuttanut kuluttajien käyttäytymiseen ja syönyt orastavaa kotimaan kasvua, Finnboatin toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo sanoo.Pajusalon mukaan alan ammattilaiset ja verotuksen asiantuntijat kokevat tällaisen kohdennetun pisteveron hyvin vahingolliseksi ja Finnboatin tekemä kansainvälinen selvitys vahvistaa käsityksen.Nyt esitetyn näkemyksen mukaan venevero toisi toteutuessaan suunniteltua alhaisemman tuoton valtion kassaan, aiheuttaisi Suomen taloudelle ja työllisyydelle haitallisia ohjausvaikutuksia kuluttajien käyttäytymisen muutosten kautta ja johtaisi lisääntyneeseen hallinnointitarpeeseen ja tehottomuuteen, mikä ei ole linjassa hallituksen normien purku- ja työllisyystavoitteiden kanssa.Rekisteröinnit ennallaanVenerekisteröinnit pysyivät kappalemääräisesti edellisen vuoden tasolla päätyen 3644 rekisteröityyn veneeseen. Eniten rekisteröitiin moottoriveneitä (2878 kpl), ja Timo Soinin juppikoottereiksi ristimiä vesijettejä rekisteröitiin 645 kpl ja RIB/ilmatäytteisiä veneitä 46 kpl. Myös euromääräisesti kotimaan venemyynti pysyi edellisen vuoden tasolla.Purjeveneiden kokonaismyynti Suomessa (yli 20 jalkaa) kasvoi päätyen 29 veneeseen, mikä on huippuvuosiin verrattuna edelleen hyvin vähän, mutta jo seitsemän venettä enemmän kuin edellisenä vuonna.Pienveneiden myynti (soutuveneet ja alle 4,5 m veneet) pysyi noin edellisvuoden tasolla päätyen 2 987 kappaleeseen (-1,4 %).Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVeneala tuo vientitulojaEuromääräinen veneviennin laskutuksen arvo vuonna 2016 oli yrityksiltä saadun tiedon mukaan 222 miljoonaa euroa, jossa muutosta vuoteen 2015 verrattuna oli kuusi prosenttia. Viennin osuus veneteollisuuden kokonaistuotannosta vuonna 2016 oli 73 prosenttia.Tullitilastoja vuodelta 2016 on saatavissa vasta tammi-marraskuulta ja siten varsinaisesti rajan yli kulkeneiden veneiden määrä koko vuoden osalta ei ole vielä tiedossa.Tammi-marraskuun aikana vienti kasvoi 13 prosenttia ja vientitilasto kymmenen suurimman maan osalta näyttää seuraavalta:MaaKplMilj. euroaMuutosRuotsi417458,8(+ 16,9 %)Norja390455,6(+ 2,2 %)Malta336,5(+93,1 %)Italia328,2(+77,3 %)Saksa2507,5(+12,7 %)USA46,5(+572,4%)Ranska815,3(+121,6 %)Iso-Britannia764,2(+33,6 %)Hollanti523,6(+140%)Venäjä1173,2(-67,4 %)Vienti Ruotsiin kasvoi lähes 60 miljoonaan euroon ja samalla Ruotsi nousi Norjan ohi Suomen ykkösvientimaaksi. Yli miljoonan euron vientimaita em. ajanjaksona ovat lisäksi olleet Sveitsi, Chile, Viro, Grönlanti, Caymansaaret, Puola ja Tanska. Kaikkiaan veneitä vietiin 2016 aikana 36 eri maahan yhteensä 7716 kappaletta. Edelliseen vuoteen verrattuna kasvua on 13,1 %.Vietyjen veneiden arvosta purjeveneiden osuus vuonna 2016 oli 38 prosenttia, mikä on Finnboatin mukaan selvä todiste korkealuokkaisten suomalaisten purjeveneiden kansainvälisestä kilpailukyvystä.Tuonti kasvaa myösVenetuonnista saatavilla olevat tullitilastot ovat toistaiseksi vain tammi-marraskuulta. Finnboatin mukaan venetuonnin arvo mainitulta ajanjaksolta on 40,9 miljoonaa euroa. Edellisvuoteen verrattuna kasvua on peräti 40,1 prosenttia. Tästä tilastosta on tosin jätetty pois kaikki alle 840 euroa maksavat veneet.Tuontitilasto viiden suurimman maan osalta tammi-marraskuussa näyttää seuraavalta:MaaKplMilj. euroaMuutosPuola1666,2(+19,5 %)Iso-Britannia22,5(-45,5 %)Ranska102,2(+248,7%)USA2302(+37,4 %)Ruotsi791,7(-29,18 %)Yli 22 000 perämoottoriaSuomalaisten maahantuojien kautta toimitettiin jälleenmyyntiin yhteensä 22 426 perämoottoria. Vaikka luku on suuri, kirjattiin edellisvuoteen verrattuna laskua 2,9 prosenttia. Myydyistä perämoottoreista Suomeen toimitettiin 10 734 konetta. Loput myytiin ulkomaille. Suomalaiset maahantuojat vievät koneita muun muassa Venäjälle ja Baltiaan.Suomessa myydyistä perämoottoreista yli 80 prosenttia on alle 40 hv moottoreita ja Finnboat kertoo, että Suomessa myydään selvästi vähemmän suuritehoisia perämoottoreita.Finnboat on perinteiseen tapaan kerännyt jäsenistöltään liikevaihtoon ja henkilöstöön kohdistuvia arvioita vuodelle 2017. Alan odotukset ovat lievästi positiivisia ja työllisyyden odotetaan edelleen hieman kohentuvan.Lähde: Finnboat Kuvat: Antti HentinenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää Vene17 messutarjonnasta: Vene17: Messujen suurin vene – jättimalli Nord Star 47 SCY Vene17: Euroopan paras perhevene – Sargo 33 Maailman tehokkain sarjavalmisteinen perämoottori – 2.6 litraa ja 400 hevosvoimaa Vene17: Kymmenmetrinen Buster Phantom – tilaa kahdelletoista Vene17: Jalka lisää – Grandezza 28 DC Vene17: Mullistava muotoilu – Aquador 35 AQ Edustuskyytiä 1920-luvulta – nämä veneet veivät presidentit vesille Vene17: Merten Land Rover – Targa 30.1 Hyviä uutisia venealalta – vienti vetää ja kotimainen myynti pitää pintansa Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen