12.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: alinta keskiluokkaa – Hyundai i30 Fastback Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai i30 Fastback osoittaa, että autouutuus voi olla matalakin. Hyvää: poikkeava korimalli, selkeä ergonomia, sujuva talviajettavuus. Huonoa: luistoneston ja vakionopeudensäätimen toiminta. Normaalia matalampi, coupémaista muotokieltä henkivä viistoperä on premium-piireissä tuttu, mutta edullisempien merkkien joukossa harvinaisempi tapaus. Tuoreimman Honda Civicin ohella vain uusi Hyundai i30 Fastback rikkoo käytäntöä.Eipä silti – tällainen korimuoto ei ole perheautoluokassa aivan ennennäkemätönkään. Muistellaan vaikkapa 1980–90-lukuja, jolloin esimerkiksi Mazda ja Toyota tarjosivat pystyperäisten malliensa rinnalla vastaavia, menevämpiä luiskaperiä.Tavalliseen i30-viistoperään verrattuna Fastback on reilusti pidempi (+11,5 cm) ja tietysti myös matalampi (-3 cm). Leveys ja akseliväli ovat identtiset, ja nämä kaikki yhdessä tekevät autosta tuntuvasti perusmallia persoonallisemman.Peräilmettä katsellessa tulee kuitenkin jotain ennen nähtyä mieleen. Aivan oikein, Mercedeksen coupé-mallien design se siinä! Ei Fastbackia tohdi ihan kopioksi syyttää, mutta pelkkää sattumaa yhdennäköisyys ei silti taida olla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLähempänä liukkauttaEhkä olen viime aikoina ajanut liikaa katumaastureita, ehkä en, mutta Fastbackiin sisään mentäessä päätä piti kumartaa tavallistakin syvempään. Piirre, jonka ostaja tiedostanee jo autoa tilatessaan – en siis moiti, vaan tyydyn toteamaan.Sisällä yläsuunta ei enää ahdista, ja kaikki on muutenkin asemoitu hyvin. Style-version osanahkaverhoiluilla istuimilla on topakka tunnelma, ja silmien eteen avautuu automarkkinoiden selkein (lue: korealainen) ohjaamo. Topakkaa on myös alustan toiminta, sillä Fastbackia varten jousitusta on jonkin verran jämäköitetty. Muuten ajettavuutta voi arvostella samoin sanoin kuin ii-kolmikymppisiä yleisestikin: ei erityisiä elämyksiä muttei mitään mittavaa moitittavaakaan.Liukkaalla kelillä eteneminen on jopa hauskaa, sillä yliohjaavaa käytöstä ”osaava” kuski käyttää mielellään hyödykseen. Ajonvakautus nappaa haltuunsa liian leveät luisut, tosin lievästi rutisemalla – ääni, jota ei enää nykyautoissa kovin usein kuule.Luistonesto pelaa puolestaan kiihdytyksissä liiankin harvalla sykkeellä. Myös vakionopeudensäädin saisi pitää vauhdin tomerammin tasaisena, ja asetetun nopeuden numeronäyttökin olisi nykypäivänä jo toivottu lisä.Katon katveessaHintalisää tavalliseen viisioviseen i30:een kertyy noin tuhannen euron verran. Sen lisäksi mallipolitiikka viestittää, että säästäväisimmille on varattu muita korimalleja. Fastback kun on tarjolla vain bensakoneilla, joista tämä suurempi liikuttaa autoa vaivattomasti. Tuon tuhatlappusen vastineeksi saa paitsi uniikimman korimuodon, myös suuremman tavaratilan: ilmoitettu tilavuus on 450 litraa, kun niitä perusviistoperässä on 395 kappaletta. Kontti on aika matala, mutta (pieni) suksiluukku sekä tasainen laajennus auttavat.Takaistuimen niukempi pääntila on samaa sarjaa edellä mainitun kulkuaukon mataluuden kanssa. Vaikka pääntukeen nojaaminen ei onnistu kuin keskimittaiselta, on turha haukkua Fastbackia ahtaaksi, varsinkin kun tilat muuten vastaavat perusmallia.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.hyundai.fi/i30-fastback Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Style Hinta alkaen 29 190 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 190 € Moottori Bensiinimoottori 1 353 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 103 kW (140 hv), 6000 r/min Vääntö 242 Nm (1500 r/min) Vääntö 242 Nm (1500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 208 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 134 g/km Mitat pituus 4455 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1425 mm, akseliväli 2650 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Koeajo Koeajo: Opel Grandland GS – saksalais-ranskalainen yhteistyö voi onnistua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija