6.2.2021 Ajoneuvot Koeajo: BMW M235i Gran Coupéa ajaessa merkki unohtuu, mutta ulkonäkö ei Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW M235i oli pieni takavetoinen coupé suurella kuutosmoottorilla. Nyt tilalla on neljä sylinteriä ja etuvetopainotteinen neliveto, eikä ulkokuorikaan muistuta baijerin perinteistä. Hyvää: Perusajettavuus, voimalinjan toiminta, sisätilat. Huonoa: M:ksi tavallinen, totuttelua vaativa ulkonäkö. Vielä muutama vuosi sitten ajatus M-käsitellystä coupé-BMW:stä oli kutkuttava. Silloin yhdistelmä tarkoitti edullisimmillaankin pitkittäin asennettua rivikuutosta ja takavetoa tai ainakin hyvin takavetopainotteista nelivetoa. Ei tarvinnut katsoa logoa tietääkseen, mitä merkkiä ajaa.Nyt on toisin. Itse Gran Coupé -nimityksessä ei ole uutta, onhan BMW käyttänyt termiä takaovin varustelluille linjakkaille autoille ennenkin. Resepti on tuottanut erittäin näyttäviä malleja 4-, 6- ja 8-sarjoista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuotojen ristiriitaaNyt kakkossarjan kohdalla epäilen lopputulosta vähemmän onnistuneeksi. Korkea keula paljastaa rakenteen juuret konsernin pienissä katumaastureissa, eikä siitä perään lähtevissä linjoissa yritetä tehdä mitään asian pelastamiseksi.Takavanteet näyttävät pari tuumaa etupyöriä pienemmiltä, mutta samat 18-tuumaiset pyörivät kummallakin akselilla. Mittasuhteet ovat pielessä, eivätkä valojen kaltaiset yksityiskohdat helpota visuaalista tuskaa lainkaan.StandardireseptilläM235i Gran Coupé on sisarmalli ykkössarjan M135i:lle. Poikittain sijoitettu 2-litrainen turbomoottori tuottaa 306 hevosvoimaa, joka viedään 8-vaihteisen automaatin kautta nelivedolle. BMW-konsernin muiden poikittaismoottoristen mallien tapaan nelivedon voimanjaosta vastaa monilevytkytkin. Järjestelmä on etuakselipainotteinen, mistä kielii etuakselin varustaminen torsen-tasauspyörästöllä, kun takatasauspyörästö on avointa tyyppiä.Ajokäytös vastaa teknisiä ratkaisuja: M235i Gran Coupé tuntuu poikkeuksellisen hyvällä vetopidolla varustetulta etuvedolta. Paketti toimii hienosti pidon rajoille, sen jälkeen käytös muuttuu puskevaksi nelivedosta ja etuakselin luistonrajoittimesta huolimatta. Sateella tämä korostuu, sillä Bridgestone Turanza T005 -kesärenkaat tuntuvat kostealla varsin liukkailta. Jo urheilullisempi rengastus voisi tuoda autolle terää.Ohjaus on perusasetuksella hitaissa vauhdeissa asiallinen, mutta nopeuden noustessa se jäykistyy ja tuntuma puuroutuu. Urheiluasetuksella M235i:n ohjaus tuntuu asiaankuuluvasti vähemmän vaimennetulta, ja tuntuma säilyy vauhdin kasvaessa melko hyvänä.Alusta on viritetty urheiluhengessä melko napakaksi, mutta töyssyt pyöristyvät sen verran, ettei liiallisesta kovuudesta tarvitse moittia.M niin kuin taloudellisuusMoottori ehkä summaa koko auton ajettavuuden. Voimavarat ovat kunnossa ja käytös asiallista, mutta urheilullista siinä on lähinnä keinotekoisesti viritetty äänimaailma. Turbonelonen ansaitseekin enemmän kehuja taloudellisuudesta kuin sielukkuudesta, mikä M-logoin varustetussa autossa lienee väärä ratkaisu.2-sarjan Gran Coupé tarjoaa ykkössarjasta tutut sisätilat: täällä BMW:n henki on vielä läsnä. Laatuvaikutelma on hyvä ja tummanpuhuva verhoilu sinisin yksityiskohdin tuo heti muut M-mallit mieleen. Urheiluistuimet ovat yhä erinomaiset mukavuuden että tukevuuden osalta. Istuinosan etureunaa kaipaisi vielä muutamaa millimetriä korkeammalle ajoasennon viimeistelemiseksi, mutta näinkin on hyvä. iDrive-käyttöjärjestelmä ansaitsee perinteiset kehut ja mittaristo moitteet: huono muokattavuus, sekava ilme ja vastapäivään pyörivä kierroslukumittariko ovat digiloikan tulos?Takatilat painottavat enemmän sanaa coupé kuin gran: keskimittainen matkustaa rennossa asennossa istuen, selkä suorana pää osuu jo kattoon. Karmittomien ovien sulkeutumisäänet olivat koeajoyksilössä poikkeuksellisen halvat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaltaistensa kaltainenM235i xDrive Gran Coupé on lopulta varsin mitäänsanomaton auto. Ohjauspyörän takaa valmistajaa ei tunnista, eikä kokonaisuudessa ole mitään kilpailijoista erottavaa magiaa voimalinjapuolellakaan. Sen ainoa erottautumistekijä on ulkonäkö – siinä se tavallaan onnistuu.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW M235i xDrive Gran Coupé Hinta alkaen 60 878 € Koeajetun auton hinta varusteineen 75 722 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 225 kW (306 hv), 5000–6250 r/min Vääntö 450 Nm (1750–4500 r/min) Vääntö 450 Nm (1750–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,8 (yhd.) CO2-päästöt 177 g/km Mitat pituus 4526 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1420 mm, akseliväli 2670 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Missäköhän tämä on viipynyt? – Tesla Model 3 Long Range RWD tarkoittaa 702 kilometrin toimintamatkaa – mahdollisuudet hurjempaankin olemassa 10.10.2024 Koeajo Koeajo: Polestar 3 – odotettu uutuus lunastaa lupauksensa – erinomaisesti! 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon