20.6.2021 Ajoneuvot Koeajo: DS 9 tajoaa premiumia, mutta myös hinta on sen mukainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä PSA-konsernin premium-merkki on saatavilla nyt myös sedanien markkinoilla nimellä DS 9. Hyvää: Erilaisuus, sisustan materiaalit, varustelu, äänieristys. Huonoa: Pintakovuus, jarrutuntuma, yksivaihelataus, hinta. DS:n erottamisesta omaksi merkikseen Citroënin alaisuudesta on kulunut jo jokunen vuosi. Valmistajan omaan mallistoon kuuluvat ennestään DS 3 Crossback ja DS7 Crossback -katumaasturit, mutta nyt joukkoon saadaan perinteinen porrasperä, joka kantaa nimeä DS 9.Aiemmat mallit ovat alleviivanneet katumaasturitrendiä, mutta edustusautoissa uskotaan yhä porrasperäisiin autoihin, eikä korkeakorisia malleja näy juuri taksikäytössäkään. Sedanit eivät siis ole vielä kuolleet, mutta niiden markkinoille voi olla aiempaa haastavampaa änkeä mukaan.DS 9:n on määrä kilpailla asiakkaista ylemmän keskiluokan paremman pään kilpailijoiden kanssa – kovimmat haastettavat ovat Audi A4, BMW 3-sarja ja Mercedes-Benz C-sarja. Myyntimäärässä DS tuskin lähentelee näitä malleja, koska ne ovat vakiinnuttaneet paikkansa markkinoilla, mutta jostain on lähdettävä liikkeelle.DS 9:n akseliväli on varsin reippaat 2 895 millimetriä, mikä on niukasti kaikkia edellä mainittuja saksalaiskilpailijoita pidempi. Akselivälillä on haettu pidempiä sisätiloja ja takamatkustajien viihtyvyyteen on muutenkin panostettu vahvasti – lisävarusteena takaistuimiinkin saa esimerkiksi ilmastoinnin ja hierontatoiminnon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKokoa kaduilleUlkomitat ovat luokassaan muutenkin varsin kookkaat, esimerkiksi kokonaispituutta on lähes viisi metriä. Auto myös tuntuu ajettaessa isolta niin hyvässä kuin pahassakin – kyyti on varsin vakaata ja mukavaa, mutta tiukemmissa käännöksissä esiintyy myös kankeutta.Takapenkillä kaksi pidempää henkilöä mahtuu istumaan peräkkäin, mutta takapenkillä pääntila loppuu nopeasti kesken, joten rennompi istuma-asento on tarpeen. Sitä puolestaan vaikeuttaa ahdas varvastila kuljettajan istuimen alla.Muuten takatilat ovat hulppeasti varustellussa koeajoyksilössä erinomaiset. Hieronnassa on tarjolla kolme eri tilaa ja kesäisessä kelissä nahkapenkillä istuimen ilmastointi on paikallaan. Vänkärin puolella etuistuimen pitkittäissäädölle on myös oma painike selkänojan kyljessä, josta takapenkkiläinen tai kuljettaja voi säätää penkin eteen tehdäkseen tilaa takana matkustavalle. Istuimet ovat edessä ja takana mukavat, mutta kovahkot ja sivulta huonosti tukevat. Lisää mukavuutta tuo leveä ’’lounge’’-kyynärnoja.Rubiininpunaista sisustusta maustaa ainakin DS 7:n valikoimasta aiemmin tuttu nappanahkainen rannekellokuosi. Nahkaa on levitetty ohjaamoon kauttaaltaan oikeastaan vain ovien alareunoja lukuun ottamatta, ja tämä on tehty tyylikkäästi. Verhoilusta löytyy DS:lle tyypilliseen tapaan erilaisia kuvioita sekä yksityiskohtia, ja kojelautaa koristaa myöskin DS 7:sta tuttu ranskalaisen B.R.M:n valmistama viisarikello.HybridipainotteisestiDS 9 tulee aluksi myyntiin Puretech 225 -bensiinivoimalinjalla sekä E-Tense 225 ja E-Tense 4X4 360 -lataushybridivoimalinjoilla. Näistä eniten kauppaa uskotaan tekevän pienempitehoisen hybridin, jollainen ajamamme yksilökin oli. 225 hevosvoiman yhteisteho riittää auton suuresta koosta huolimatta hyvin. Moottoritienopeuksiin kiihdytettäessä 1,6-litrainen bensiinimoottori kyllä ärjyy, mutta neloskoneen ruma ääni on erinomaisesti eristetty. Korviin kantautuva voimanlähteen soundi on matalataajuinen ja varsin hiljainen.Pelkällä sähköllä ajaminen on etenkin taajamassa ja maantiellä mukavan hiljaista, eikä tehoa rauhalliseen ajamiseen tarvitse välttämättä enempää – silti mallistosta löytyvä tehokkaampi vaihtoehto on perusteltu. Hybridiajotilaan auto siirtyy huomaamattomasti ja meno säilyy tasaisena. Ainoa epäkohta tuntuu jarrupolkimessa – DS ei ole onnistunut viimeistelemään hybridinsä jarrutuntumaa markkinoiden kärjen tasolle.WLTP-syklin mukainen sähkötoimintamatka on 48 kilometriä, mutta tämän paikkaansa pitävyyttä kokeilemme vasta myöhemmin, kun saamme auton pidempään koeajoon. Lataus toimii ainoastaan yhden vaiheen kautta, joten yleisimmällä 16 A:n sulakkeella latausteho jää 3,6 kilowattiin. Huippulatausteho 7,4 kW saadaan 32 A -virralla.Tuttuun tyyliinDS on halunnut alusta alkaen tuoda markkinoille sitä mitä Citroënkin aikanaan – mukavuutta. Maantiellä DS 9 keinahtelee suurempienkin kuoppien yli vaivatta. Harmittavasti alustaa kuitenkin vaivaa sama vika kuin muissakin konsernin tuotteissa, eli se on pintakova. Poikittaissaumat tärskähtelevät ikävästi ohjaamoon, mikä saa kaipaamaan vuosia sitten kustannussyistä haudattua kaasunestejousitusta. DS 7:sta tuttu DS Active Scan -jousitusjärjestelmä, jossa alustan toimintaa säädetään tiestä luetun tiedon mukaisesti, on lataushybridimalleissa vakiona. Kamerasta, erilaisista sensoreista ja ohjausyksiköstä koostuva järjestelmä on toiminnassa 15–130 km/h -nopeusalueella. Järjestelmän tuomasta edusta tosin on vaikea sanoa mitään, ennen kuin on ajanut peräkkäin autoa jossa sitä ei ole.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPremiumin hintaDS:n lippulaivamallissa on runsaasti premium-tuntua, mikä koostuu useasta tasokkaasta yksityiskohdasta. Parannettavaa on kuitenkin juuri kokonaisuudessa. Etenkin, kun ajamamme Rivoli+ -varusteisen auton hinta alkaa 65 519 eurosta ja yksilö oli kuorrutettu vielä yli kymppitonnin lisävarusteilla, ei autossa saisi enää jäädä moitteen sijaa pienille hiomattomuuksille, kuten jarrutuntumalle ja pintakovuudelle.Edullisimmillaan DS 9:n saa bensiinimoottorilla ilman lisävarusteita 49 380 eurolla. Sekään ei ole mikään pikkusumma tässä segmentissä, joten toivottavasti auto tuntuu yhtä laadukkaalta ilman lisähöysteitäkin. Tämän hetken ökyin E-Tense 4x4 360 -malli Rivoli+ -varustelulla on lähtöön jo 76 389 euron hintainen – jolla edustusautoa haluava saa jo E-sarjan mersun melko hyvillä varusteilla. Korkeasta hinnasta huolimatta syksyllä Suomeen saapuva DS 9 on kuitenkin piristävä uutuus luokassaan.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen DS 9 E-Tense 225 Rivoli+ Hinta alkaen 65 519 € Koeajetun auton hinta varusteineen 76 329 € Moottori bensiinimoottori 1 597 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 133 kW (180 hv), 5500 r/min Vääntö 300 Nm (3000 r/min) Vääntö 300 Nm (3000 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 11,9 / 9,3 kWh. Lataus Type 2 7,4kW (1 x 32 A). Toimintamatka 48 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 240 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,5 (yhd.) CO2-päästöt 33–35 g/km Mitat pituus 4934 mm, leveys 1932 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2895 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Å koda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma "Lemmenlaiva" nähty Helsingin Katajanokalla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster