22.2.2020

Koeajo: Numeroitaan parempi – Audi Q5 55 TFSIe

Audi Q5 55 TFSIe quattro

Audi Q5 55 TFSIe ei ole paperilla erityinen, mutta arjessa ladattava hybridi pelaa hienosti. Hyvää: eheä kokonaisuus, vaivaton sähköajo, kaksivaiheinen lataus, neliveto. Huonoa: vaatii hieman perehtymistä, navigaattori kallis lisävaruste.

Aamu alkaa ladattavan hybridin haasteella: edessä on 126 kilometrin moottoritiematka Kotkasta Helsinkiin. Lähtöpisteessä syötän Moottorin toimituksen osoitteen Audi Q5 55 TFSIe:n navigaattoriin. Reittitiedolla lasketaan hybridijärjestelmän taloudellisin toimintatapa – harmi, että navigaattori maksaa parisen tonnia.

Auto on ollut yön yli latauksessa. Akku on täynnä, ja verkkovirralla lämmitetty ohjaamo kutsuu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Aina neliveto

Audi Q5 TFSe quattro

Alun taajamakilometrit Audi etenee 105 kilowattisen (143 hv) sähkömoottorin turvin. Sähköajo on vaivatonta, ja polkimen vaste kertoo selkeästi kohdasta, jonka jälkeen polttomoottori heräisi rivakamman kiihtyvyyden takaamiseksi.

Audin sähkökone sijoittuu polttomoottorin ja vaihteiston väliin, eli voima kulkee 7-portaisen kaksoiskytkinvaihteiston läpi quattro ultra -nelivedolle. Järjestelmä ei ole enää jatkuva: etuvedon tueksi kytketään takaveto mahdollisimman ennakoiden. Sateinen koeajoviikko ei antanut mahdollisuutta koetella toimintaa. Hybridijärjestelmän rakenne mahdollistaa sähköajon nelivedolla, joten polttomoottoria ei tarvitse herätellä käyntiin pito-ongelmien vuoksi. Se on iso plussa Audille esimerkiksi Volvon ladattaviin hybrideihin verrattuna.

Audi antaa kuljettajan ohjata hybridijärjestelmää (kuvaushetkellä EV ei mahdollinen tyhjän akun vuoksi), mutta järjestelmä optimoi reitin tehokkaasti myös navigaattorin ohjaamana.

Audin siirtyessä E18-moottoritielle vaihtuu vetovastuu sähkömoottorilta bensiinikoneelle, seuraavat vajaat sata kilometriä Audi kulkee fossiilisella polttoaineella.

Reipas suorituskyky

Kaksilitraisen nelisylinterisen turboahdetun bensiinimoottorin huipputeho on 185 kilowattia eli 252 hevosvoimaa. Molempien järjestelmien yhteisteho kohoaa 270 kilowattiin (367 hv), mikä takaa 5,3 sekunnin kiihtyvyyden sataseen.

Suomen talvinopeuksilla tuosta huipputehosta käytetään vain murunen. Neloskoneen ääni ei Q5:n ohjaamossa liiaksi vaivaa. Korkean katumaasturin ja turboahdetun bensiinimoottorin yhdistelmä ei kyllä edusta ekotekoa: jo talvirajoituksilla hetkellinen kulutus pyörii reilussa 8 litrassa sataa kilometriä kohden.

Audi Q5 TFSe quattro
Mittaristosta löytyy paljon tietoa ja näkymä on varsin hyvin muokattavissa.

Saksan ensikoeajossa moitimme Audi Q5:n alustaa epämukavaksi. Soraääniä riitti myös tahmeaan ja keskinkertaisesti palauttavaan ohjaukseen. Ilahduttavasti nyt Suomessa kitkarenkain ajettu auto tuntuu huomattavasti paremmalta: alusta on kyllä jämäkkä, mutta enemmän hyvässä kuin epämukavassa mielessä, ja ohjaus tuntuu perinteiseltä Audilta: herkkä ja tarkka, mutta vähän etäiseksi vaimennettu. Toivottavasti Q5 55TFSIe tarjoaa mukavan matkakumppanin myös kesärengaskaudella.

Automaattista optimointia

Audi Q5 TFSe quattro
Audin latausportti löytyy kuljettajan puolen takalokasuojasta.

Lähes sadan kilometrin moottoritieajon jälkeen eteneminen vaihtuu bensiinistä sähköön. Kohteeseen on 27 kilometriä. Hybridijärjestelmä laskee sähkön riittävän päätepisteeseen saakka, epäaerodynaamisesta katumaasturikorista huolimatta.

Käyttövoiman vaihtuessa sähköön sanoo ajotietokone keskikulutukseksi 8,2 l/100 km. Kun 27 kilometriä myöhemmin Q5 55 TFSIe lipuu sähkövoimalla toimituksen latausasemalle, on sähköajon osuus leikannut polttoaineenkulutuksen 6,3 litraan sataa kilometriä kohden.

Audi Q5 TFSe quattro
Järjestelmä raportoi sähköajon osuuden.

Toki lyhyemmällä matkalla sähköajo leikkaa kulutusta entisestään, pidemmällä taas lähestytään pelkän bensiiniajon lukemia.

Voimalinjan suurin miinus tulee toiminnasta akku tyhjänä: liikkeellelähdössä polttomoottori käynnistyy vähän nykäisten.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Toimiva kokonaisuus

Yhtä kaikki, tällaisella matkalla Audin järjestelmä toimii. Päätepisteessä akku latautuu kaksivaihelaturilla (2x16A) 7,4 kilowatilla reilussa parissa tunnissa, joten lataus on mielekästä jo pidemmällä kauppareissulla. Kaksivaihejärjestelmä takaa tehokkaan kotilatauksenkin, kunhan kotoa löytyy voimavirtapistoke tai kotilatausasema. Tavallisesta pistorasiasta lataukseen menee noin 9 tuntia.

Audi voisi kyllä viestiä latauksesta paremmin: vain merkkivalo latausportissa viestii latauksen etenemisestä, mittariston aikanäyttö sammuu nopeasti lukituksen jälkeen.

Taajamatyyppisessä ajossa sähköinen toimintamatka jää 4 asteen lämpötilassa 36 kilometriin – kesällä matka lienee pidempi.

Audi Q5 TFSe quattro

Tiloiltaan ladattava TFSIe-malli ei perus-Q5:stä juuri poikkea, mutta tavaratilan välipohjan puute tuo kaapelispagetin tavaratilaan. Jos sen sietää, on Audin ladattava hybridi miellyttävä tuttavuus.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Audi Q5 55 TFSIe Quattro S tronic Launch Edition

Hinta alkaen

66 995 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

78 848 €

Moottori

Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

185 kW (252 hv), 5000–6000 r/min

Vääntö

370 Nm (1600–4500 r/min)

Vääntö

370 Nm (1600–4500 r/min)

Akku

Akuston energiasisältö: teoreettinen/käytössä oleva 14,1 / 10,4 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (2 x 16 A).

Toimintamatka

45 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

270 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

5,3 s

Huippunopeus

239 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 2,2-2,7 (yhd.)

CO2-päästöt

50 g/km

Mitat

pituus 4671 mm, leveys 1893 mm, korkeus 1635 mm, akseliväli 2824 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1750 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia