22.2.2020 Ajoneuvot Koeajo: Numeroitaan parempi – Audi Q5 55 TFSIe Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi Q5 55 TFSIe ei ole paperilla erityinen, mutta arjessa ladattava hybridi pelaa hienosti. Hyvää: eheä kokonaisuus, vaivaton sähköajo, kaksivaiheinen lataus, neliveto. Huonoa: vaatii hieman perehtymistä, navigaattori kallis lisävaruste. Aamu alkaa ladattavan hybridin haasteella: edessä on 126 kilometrin moottoritiematka Kotkasta Helsinkiin. Lähtöpisteessä syötän Moottorin toimituksen osoitteen Audi Q5 55 TFSIe:n navigaattoriin. Reittitiedolla lasketaan hybridijärjestelmän taloudellisin toimintatapa – harmi, että navigaattori maksaa parisen tonnia.Auto on ollut yön yli latauksessa. Akku on täynnä, ja verkkovirralla lämmitetty ohjaamo kutsuu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAina nelivetoAlun taajamakilometrit Audi etenee 105 kilowattisen (143 hv) sähkömoottorin turvin. Sähköajo on vaivatonta, ja polkimen vaste kertoo selkeästi kohdasta, jonka jälkeen polttomoottori heräisi rivakamman kiihtyvyyden takaamiseksi.Audin sähkökone sijoittuu polttomoottorin ja vaihteiston väliin, eli voima kulkee 7-portaisen kaksoiskytkinvaihteiston läpi quattro ultra -nelivedolle. Järjestelmä ei ole enää jatkuva: etuvedon tueksi kytketään takaveto mahdollisimman ennakoiden. Sateinen koeajoviikko ei antanut mahdollisuutta koetella toimintaa. Hybridijärjestelmän rakenne mahdollistaa sähköajon nelivedolla, joten polttomoottoria ei tarvitse herätellä käyntiin pito-ongelmien vuoksi. Se on iso plussa Audille esimerkiksi Volvon ladattaviin hybrideihin verrattuna.Audi antaa kuljettajan ohjata hybridijärjestelmää (kuvaushetkellä EV ei mahdollinen tyhjän akun vuoksi), mutta järjestelmä optimoi reitin tehokkaasti myös navigaattorin ohjaamana.Audin siirtyessä E18-moottoritielle vaihtuu vetovastuu sähkömoottorilta bensiinikoneelle, seuraavat vajaat sata kilometriä Audi kulkee fossiilisella polttoaineella.Reipas suorituskykyKaksilitraisen nelisylinterisen turboahdetun bensiinimoottorin huipputeho on 185 kilowattia eli 252 hevosvoimaa. Molempien järjestelmien yhteisteho kohoaa 270 kilowattiin (367 hv), mikä takaa 5,3 sekunnin kiihtyvyyden sataseen.Suomen talvinopeuksilla tuosta huipputehosta käytetään vain murunen. Neloskoneen ääni ei Q5:n ohjaamossa liiaksi vaivaa. Korkean katumaasturin ja turboahdetun bensiinimoottorin yhdistelmä ei kyllä edusta ekotekoa: jo talvirajoituksilla hetkellinen kulutus pyörii reilussa 8 litrassa sataa kilometriä kohden.Mittaristosta löytyy paljon tietoa ja näkymä on varsin hyvin muokattavissa.Saksan ensikoeajossa moitimme Audi Q5:n alustaa epämukavaksi. Soraääniä riitti myös tahmeaan ja keskinkertaisesti palauttavaan ohjaukseen. Ilahduttavasti nyt Suomessa kitkarenkain ajettu auto tuntuu huomattavasti paremmalta: alusta on kyllä jämäkkä, mutta enemmän hyvässä kuin epämukavassa mielessä, ja ohjaus tuntuu perinteiseltä Audilta: herkkä ja tarkka, mutta vähän etäiseksi vaimennettu. Toivottavasti Q5 55TFSIe tarjoaa mukavan matkakumppanin myös kesärengaskaudella.Automaattista optimointiaAudin latausportti löytyy kuljettajan puolen takalokasuojasta.Lähes sadan kilometrin moottoritieajon jälkeen eteneminen vaihtuu bensiinistä sähköön. Kohteeseen on 27 kilometriä. Hybridijärjestelmä laskee sähkön riittävän päätepisteeseen saakka, epäaerodynaamisesta katumaasturikorista huolimatta.Käyttövoiman vaihtuessa sähköön sanoo ajotietokone keskikulutukseksi 8,2 l/100 km. Kun 27 kilometriä myöhemmin Q5 55 TFSIe lipuu sähkövoimalla toimituksen latausasemalle, on sähköajon osuus leikannut polttoaineenkulutuksen 6,3 litraan sataa kilometriä kohden.Järjestelmä raportoi sähköajon osuuden.Toki lyhyemmällä matkalla sähköajo leikkaa kulutusta entisestään, pidemmällä taas lähestytään pelkän bensiiniajon lukemia.Voimalinjan suurin miinus tulee toiminnasta akku tyhjänä: liikkeellelähdössä polttomoottori käynnistyy vähän nykäisten.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToimiva kokonaisuusYhtä kaikki, tällaisella matkalla Audin järjestelmä toimii. Päätepisteessä akku latautuu kaksivaihelaturilla (2x16A) 7,4 kilowatilla reilussa parissa tunnissa, joten lataus on mielekästä jo pidemmällä kauppareissulla. Kaksivaihejärjestelmä takaa tehokkaan kotilatauksenkin, kunhan kotoa löytyy voimavirtapistoke tai kotilatausasema. Tavallisesta pistorasiasta lataukseen menee noin 9 tuntia.Audi voisi kyllä viestiä latauksesta paremmin: vain merkkivalo latausportissa viestii latauksen etenemisestä, mittariston aikanäyttö sammuu nopeasti lukituksen jälkeen.Taajamatyyppisessä ajossa sähköinen toimintamatka jää 4 asteen lämpötilassa 36 kilometriin – kesällä matka lienee pidempi.Tiloiltaan ladattava TFSIe-malli ei perus-Q5:stä juuri poikkea, mutta tavaratilan välipohjan puute tuo kaapelispagetin tavaratilaan. Jos sen sietää, on Audin ladattava hybridi miellyttävä tuttavuus.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi Q5 55 TFSIe Quattro S tronic Launch Edition Hinta alkaen 66 995 € Koeajetun auton hinta varusteineen 78 848 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 185 kW (252 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 370 Nm (1600–4500 r/min) Vääntö 370 Nm (1600–4500 r/min) Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen/käytössä oleva 14,1 / 10,4 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (2 x 16 A). Toimintamatka 45 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 270 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,3 s Huippunopeus 239 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 2,2-2,7 (yhd.) CO2-päästöt 50 g/km Mitat pituus 4671 mm, leveys 1893 mm, korkeus 1635 mm, akseliväli 2824 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1750 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle