22.2.2020 Ajoneuvot Koeajo: Numeroitaan parempi – Audi Q5 55 TFSIe Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi Q5 55 TFSIe ei ole paperilla erityinen, mutta arjessa ladattava hybridi pelaa hienosti. Hyvää: eheä kokonaisuus, vaivaton sähköajo, kaksivaiheinen lataus, neliveto. Huonoa: vaatii hieman perehtymistä, navigaattori kallis lisävaruste. Aamu alkaa ladattavan hybridin haasteella: edessä on 126 kilometrin moottoritiematka Kotkasta Helsinkiin. Lähtöpisteessä syötän Moottorin toimituksen osoitteen Audi Q5 55 TFSIe:n navigaattoriin. Reittitiedolla lasketaan hybridijärjestelmän taloudellisin toimintatapa – harmi, että navigaattori maksaa parisen tonnia. Auto on ollut yön yli latauksessa. Akku on täynnä, ja verkkovirralla lämmitetty ohjaamo kutsuu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Aina neliveto Alun taajamakilometrit Audi etenee 105 kilowattisen (143 hv) sähkömoottorin turvin. Sähköajo on vaivatonta, ja polkimen vaste kertoo selkeästi kohdasta, jonka jälkeen polttomoottori heräisi rivakamman kiihtyvyyden takaamiseksi. Audin sähkökone sijoittuu polttomoottorin ja vaihteiston väliin, eli voima kulkee 7-portaisen kaksoiskytkinvaihteiston läpi quattro ultra -nelivedolle. Järjestelmä ei ole enää jatkuva: etuvedon tueksi kytketään takaveto mahdollisimman ennakoiden. Sateinen koeajoviikko ei antanut mahdollisuutta koetella toimintaa. Hybridijärjestelmän rakenne mahdollistaa sähköajon nelivedolla, joten polttomoottoria ei tarvitse herätellä käyntiin pito-ongelmien vuoksi. Se on iso plussa Audille esimerkiksi Volvon ladattaviin hybrideihin verrattuna. Audi antaa kuljettajan ohjata hybridijärjestelmää (kuvaushetkellä EV ei mahdollinen tyhjän akun vuoksi), mutta järjestelmä optimoi reitin tehokkaasti myös navigaattorin ohjaamana. Audin siirtyessä E18-moottoritielle vaihtuu vetovastuu sähkömoottorilta bensiinikoneelle, seuraavat vajaat sata kilometriä Audi kulkee fossiilisella polttoaineella. Reipas suorituskyky Kaksilitraisen nelisylinterisen turboahdetun bensiinimoottorin huipputeho on 185 kilowattia eli 252 hevosvoimaa. Molempien järjestelmien yhteisteho kohoaa 270 kilowattiin (367 hv), mikä takaa 5,3 sekunnin kiihtyvyyden sataseen. Suomen talvinopeuksilla tuosta huipputehosta käytetään vain murunen. Neloskoneen ääni ei Q5:n ohjaamossa liiaksi vaivaa. Korkean katumaasturin ja turboahdetun bensiinimoottorin yhdistelmä ei kyllä edusta ekotekoa: jo talvirajoituksilla hetkellinen kulutus pyörii reilussa 8 litrassa sataa kilometriä kohden. Mittaristosta löytyy paljon tietoa ja näkymä on varsin hyvin muokattavissa. Saksan ensikoeajossa moitimme Audi Q5:n alustaa epämukavaksi. Soraääniä riitti myös tahmeaan ja keskinkertaisesti palauttavaan ohjaukseen. Ilahduttavasti nyt Suomessa kitkarenkain ajettu auto tuntuu huomattavasti paremmalta: alusta on kyllä jämäkkä, mutta enemmän hyvässä kuin epämukavassa mielessä, ja ohjaus tuntuu perinteiseltä Audilta: herkkä ja tarkka, mutta vähän etäiseksi vaimennettu. Toivottavasti Q5 55TFSIe tarjoaa mukavan matkakumppanin myös kesärengaskaudella. Automaattista optimointia Audin latausportti löytyy kuljettajan puolen takalokasuojasta. Lähes sadan kilometrin moottoritieajon jälkeen eteneminen vaihtuu bensiinistä sähköön. Kohteeseen on 27 kilometriä. Hybridijärjestelmä laskee sähkön riittävän päätepisteeseen saakka, epäaerodynaamisesta katumaasturikorista huolimatta. Käyttövoiman vaihtuessa sähköön sanoo ajotietokone keskikulutukseksi 8,2 l/100 km. Kun 27 kilometriä myöhemmin Q5 55 TFSIe lipuu sähkövoimalla toimituksen latausasemalle, on sähköajon osuus leikannut polttoaineenkulutuksen 6,3 litraan sataa kilometriä kohden. Järjestelmä raportoi sähköajon osuuden. Toki lyhyemmällä matkalla sähköajo leikkaa kulutusta entisestään, pidemmällä taas lähestytään pelkän bensiiniajon lukemia. Voimalinjan suurin miinus tulee toiminnasta akku tyhjänä: liikkeellelähdössä polttomoottori käynnistyy vähän nykäisten. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Toimiva kokonaisuus Yhtä kaikki, tällaisella matkalla Audin järjestelmä toimii. Päätepisteessä akku latautuu kaksivaihelaturilla (2x16A) 7,4 kilowatilla reilussa parissa tunnissa, joten lataus on mielekästä jo pidemmällä kauppareissulla. Kaksivaihejärjestelmä takaa tehokkaan kotilatauksenkin, kunhan kotoa löytyy voimavirtapistoke tai kotilatausasema. Tavallisesta pistorasiasta lataukseen menee noin 9 tuntia. Audi voisi kyllä viestiä latauksesta paremmin: vain merkkivalo latausportissa viestii latauksen etenemisestä, mittariston aikanäyttö sammuu nopeasti lukituksen jälkeen. Taajamatyyppisessä ajossa sähköinen toimintamatka jää 4 asteen lämpötilassa 36 kilometriin – kesällä matka lienee pidempi. Tiloiltaan ladattava TFSIe-malli ei perus-Q5:stä juuri poikkea, mutta tavaratilan välipohjan puute tuo kaapelispagetin tavaratilaan. Jos sen sietää, on Audin ladattava hybridi miellyttävä tuttavuus. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi Q5 55 TFSIe Quattro S tronic Launch Edition Hinta alkaen 66 995 € Koeajetun auton hinta varusteineen 78 848 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 185 kW (252 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 370 Nm (1600–4500 r/min) Vääntö 370 Nm (1600–4500 r/min) Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen/käytössä oleva 14,1 / 10,4 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (2 x 16 A). Toimintamatka 45 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 270 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,3 s Huippunopeus 239 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 2,2-2,7 (yhd.) CO2-päästöt 50 g/km Mitat pituus 4671 mm, leveys 1893 mm, korkeus 1635 mm, akseliväli 2824 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1750 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe