30.10.2016 Ajoneuvot Koeajo: pian tuttu? – Kia Optima SW Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Optima on toistaiseksi tuntematon, mutta farmarimalli saattaa siivittää suosioon. Hyvää: tyylikkyys, kojelaudan ergonomia. Huonoa: ajomukavuus, takaistuintilat, niukahko moottorivalikoima. Cee’d, tiedän kyllä… Rio, tuttu on sekin… Sportage, olen kyllä kuullut… Optima, mikä ihmeen Kia Optima…?On jännää havaita, miten paljon farmariversion puute ohjaa perheautomallin myyntikehitystä Suomen markkinoilla.Kia on vaikuttanut meikäläisessä autokaupassa reilut kaksitoista vuotta, ja tullut suomalaisille varsin tutuksi. Nykyisellään merkin pienemmät mallit Rio ja Cee’d ovat vakiojäseniä ensirekisteröintitilastojen top 15 -listalla, ja niiden takana katumaasturi Sportagekin on yltänyt kohtuulliseen suosioon.Sen sijaan ylempi keskiluokka on jäänyt toistaiseksi valloittamatta. Vuodesta 2012 myynnissä olleen Kia Optiman, jota on tarjottu ainoastaan sedanina, myynti on tähän asti ollut hyvin vaatimatonta. Esimerkiksi vuonna 2015 meni kaupaksi vaivaiset 108 yksilöä, millä heltisi tilaston 135. sija.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaunis ja muunneltavaMuuttuuko tilanne nyt, kun Optimasta tuli vihdoin myyntiin myös farmari?Ainakaan ulkonäöstä asian ei pitäisi olla kiinni: Optima SW on lukuisine muotoiluyksityiskohtiensa maustamana sekä vauhdikkaan että käytännöllisen näköinen. Eniten auto tuo mieleen jo markkinoiltamme poistuneen Honda Accordin.Farkun eräs tärkeimmistä piirteistä eli tavaratilan muunneltavuus on niin ikään Optima SW:n hallussa. Takaistuin kaatuu vaateriin kolmessa osassa, kynnystä ei ole juuri lainkaan ja takaluukkukin aukeaa tarpeeksi korkealle.Sen sijaan itse tavaratilassa vihoviimeiset litrat on jätetty käyttämättä: kontti ei ole näkösuojapeitteen alla erityisen korkea. Välipohjan alta löytyy kyllä lokeroita, mutta se ei lohduta isoja tavaroita kuljetettaessa. Muunneltava välipohja tekisi terää.Takapenkillä toivomistaTakaistuintilat tuottavat isoimman pettymyksen. Etuistuinten paksut muoviset taustalevyt syövät väljyyttä polvilta ja pää hipoo kattoa – ainakin 190-senttisen matkustajan ja koeajoauton panoraamakaton kohdatessa toisensa.Uudelta ylemmän keskiluokan farmariautolta olisi lupa odottaa hieman parempaa suoritusta.Edessä tilanne on jo viihtyisämpi. Ajoasento on hyvä ja istuin mukava, ja erityiskiitoksen ansaitsee kojelaudan ergonomia. Kun kytkimet ovat suuria ja havainnollisia, mittaristo esimerkillisen selkeä ja keskinäytönkin käyttö käy ajatuksen lailla, ei voi valittaa.Perikorealainen synti, eräät halvan oloiset muoviosat, haittaavat tässä paketissa huomattavasti vähemmän.Ei suurta matkailuaOptima SW:n moottorivalikoima ei ole erityisen laaja – kaksilitrainen bensakone joko ahtimella tai ilman (245 tai 163 hv) sekä nyt koeajamamme turbodiesel. Lataushybridi (156 + 67 hv) on jätetty sedanin yksinoikeudeksi.Tällä dieselillä kyllä kerkiää, mutta ylimääräistä voimaa hakeva jäänee kaipaamaan kaksilitraista myllyä. 7-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto toimii aktiivisemmin ja pehmeämmin kuin vaikkapa Volkswagenin käyttämä samantyyppinen laatikko.Ajettavuuskin täyttää odotukset, mukavuus sen sijaan ei. Koeajoauto oli mallia GT-Line, mikä tarkoittaa sporttihöysteiden ohella massiivista 235/45 R18 -rengaskokoa. Valitettavasti, sillä värinä, nypytys ja rengasmelu ovat Suomessa jatkuvasti läsnä.Suosittelemme siis kokeilemaan järkevämmin kengitettyä perusmallia, jonka hinnat lähtevät inhimillisemmästä 31 000 euron tasosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuulette minusta vieläEdellä mainituista moitteista huolimatta Optima SW:lle on epäilemättä paikkansa. Pienet puutteet eivät ole myyntitilastoissa suomalaisia haitanneet – pitkä takuu ja miellyttävä ulkonäkö yhdistettynä helppoon lähestyttävyyteen painavat vaakakupissa enemmän. Että eiköhän tämäkin mallinimi ala pian kantautumaan entistä useamman huulille.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Kia Optima SW 1.7 CRDi Business Luxury GT-Line DCT Hinta alkaen 44 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 990 € Moottori Bensiini/dieselmoottori 1 685 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 104 kW (141 hv), 4000 r/min Vääntö 340 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 340 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,1 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 120 g/km Mitat pituus 4855 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 2805 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa