30.10.2016 Ajoneuvot Koeajo: pian tuttu? – Kia Optima SW Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Optima on toistaiseksi tuntematon, mutta farmarimalli saattaa siivittää suosioon. Hyvää: tyylikkyys, kojelaudan ergonomia. Huonoa: ajomukavuus, takaistuintilat, niukahko moottorivalikoima. Cee’d, tiedän kyllä… Rio, tuttu on sekin… Sportage, olen kyllä kuullut… Optima, mikä ihmeen Kia Optima…?On jännää havaita, miten paljon farmariversion puute ohjaa perheautomallin myyntikehitystä Suomen markkinoilla.Kia on vaikuttanut meikäläisessä autokaupassa reilut kaksitoista vuotta, ja tullut suomalaisille varsin tutuksi. Nykyisellään merkin pienemmät mallit Rio ja Cee’d ovat vakiojäseniä ensirekisteröintitilastojen top 15 -listalla, ja niiden takana katumaasturi Sportagekin on yltänyt kohtuulliseen suosioon.Sen sijaan ylempi keskiluokka on jäänyt toistaiseksi valloittamatta. Vuodesta 2012 myynnissä olleen Kia Optiman, jota on tarjottu ainoastaan sedanina, myynti on tähän asti ollut hyvin vaatimatonta. Esimerkiksi vuonna 2015 meni kaupaksi vaivaiset 108 yksilöä, millä heltisi tilaston 135. sija.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaunis ja muunneltavaMuuttuuko tilanne nyt, kun Optimasta tuli vihdoin myyntiin myös farmari?Ainakaan ulkonäöstä asian ei pitäisi olla kiinni: Optima SW on lukuisine muotoiluyksityiskohtiensa maustamana sekä vauhdikkaan että käytännöllisen näköinen. Eniten auto tuo mieleen jo markkinoiltamme poistuneen Honda Accordin.Farkun eräs tärkeimmistä piirteistä eli tavaratilan muunneltavuus on niin ikään Optima SW:n hallussa. Takaistuin kaatuu vaateriin kolmessa osassa, kynnystä ei ole juuri lainkaan ja takaluukkukin aukeaa tarpeeksi korkealle.Sen sijaan itse tavaratilassa vihoviimeiset litrat on jätetty käyttämättä: kontti ei ole näkösuojapeitteen alla erityisen korkea. Välipohjan alta löytyy kyllä lokeroita, mutta se ei lohduta isoja tavaroita kuljetettaessa. Muunneltava välipohja tekisi terää.Takapenkillä toivomistaTakaistuintilat tuottavat isoimman pettymyksen. Etuistuinten paksut muoviset taustalevyt syövät väljyyttä polvilta ja pää hipoo kattoa – ainakin 190-senttisen matkustajan ja koeajoauton panoraamakaton kohdatessa toisensa.Uudelta ylemmän keskiluokan farmariautolta olisi lupa odottaa hieman parempaa suoritusta.Edessä tilanne on jo viihtyisämpi. Ajoasento on hyvä ja istuin mukava, ja erityiskiitoksen ansaitsee kojelaudan ergonomia. Kun kytkimet ovat suuria ja havainnollisia, mittaristo esimerkillisen selkeä ja keskinäytönkin käyttö käy ajatuksen lailla, ei voi valittaa.Perikorealainen synti, eräät halvan oloiset muoviosat, haittaavat tässä paketissa huomattavasti vähemmän.Ei suurta matkailuaOptima SW:n moottorivalikoima ei ole erityisen laaja – kaksilitrainen bensakone joko ahtimella tai ilman (245 tai 163 hv) sekä nyt koeajamamme turbodiesel. Lataushybridi (156 + 67 hv) on jätetty sedanin yksinoikeudeksi.Tällä dieselillä kyllä kerkiää, mutta ylimääräistä voimaa hakeva jäänee kaipaamaan kaksilitraista myllyä. 7-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto toimii aktiivisemmin ja pehmeämmin kuin vaikkapa Volkswagenin käyttämä samantyyppinen laatikko.Ajettavuuskin täyttää odotukset, mukavuus sen sijaan ei. Koeajoauto oli mallia GT-Line, mikä tarkoittaa sporttihöysteiden ohella massiivista 235/45 R18 -rengaskokoa. Valitettavasti, sillä värinä, nypytys ja rengasmelu ovat Suomessa jatkuvasti läsnä.Suosittelemme siis kokeilemaan järkevämmin kengitettyä perusmallia, jonka hinnat lähtevät inhimillisemmästä 31 000 euron tasosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuulette minusta vieläEdellä mainituista moitteista huolimatta Optima SW:lle on epäilemättä paikkansa. Pienet puutteet eivät ole myyntitilastoissa suomalaisia haitanneet – pitkä takuu ja miellyttävä ulkonäkö yhdistettynä helppoon lähestyttävyyteen painavat vaakakupissa enemmän. Että eiköhän tämäkin mallinimi ala pian kantautumaan entistä useamman huulille.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Kia Optima SW 1.7 CRDi Business Luxury GT-Line DCT Hinta alkaen 44 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 990 € Moottori Bensiini/dieselmoottori 1 685 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 104 kW (141 hv), 4000 r/min Vääntö 340 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 340 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,1 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 120 g/km Mitat pituus 4855 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 2805 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.2.2025 Uutinen Yksi maailman tunnetuimmista ja plagioiduimmasta tavaramerkeistä syntyi 100 vuotta sitten 19.2.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq on rantautumassa Suomeen, selkeänä tähtäimenään ensirekisteröintitilaston kärkikymmenikkö 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 17.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää”