2.10.2020 Ajoneuvot Moottorin kitkarengastesti 2020: Continental ja Michelin jakoivat voiton, mutta millä kelillä kisa ratkesi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nastattomien talvirenkaiden kärkituote oli tähän syksyyn asti Continental Conti Viking Contact 7. Nyt uutuusrengas Michelin X-Ice Snow ylsi testissämme tasapisteisiin. Moottorin viimesyksyisen kitkarengastestin voittaja Continental Conti Viking Contact 7 oli itseoikeutettu osallistuja tämänkertaiseenkin testiimme, missä uutuusrengas Michelin X-Ice Snow heitti haasteen kokeneita konkareita vastaan. Tehtävä ei ollut helppo, sen verran suvereeni Continental on omassa kategoriassaan viime ajat ollut – erityisesti hyvä pito jäällä sekä lumella vakuuttavat edellisen testimme 205/55 R16 -koossa, ja myös renkaan ajokäytös on ilahduttavan tasapainoista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMolemmat hyviä jäällä ja lumellaSama tahti jatkui nyt, kun testirenkaiden kooksi valittiin astetta leveämpi 225/50 R17: Continentalin ajokäytöstä kuvailtiin rauhalliseksi kaikissa olosuhteissa. Lumella Conti Viking Contact 7 sijoittui selvällä marginaalilla koko testin parhaaksi, ja jäälläkin sivuttaispito luokiteltiin erinomaiseksi. Niinpä rengas oli neljästä testirenkaasta koostuvan ryhmän priimus niin jää- kuin lumiradallakin.Sen sijaan pitkittäispito jäällä oli Continentalilla suhteessa heikompaa, ja juuri tällä osa-alueella uusi Michelin X-Ice Snow löi kiilaa saksalaisrenkaan menestykselle. Ranskalaiskumi vastasi testin parhaasta veto- ja jarrutuspidosta jäällä, ja Michelin kiihtyy ja pysähtyy myös lumella tehokkaasti. Ohjautuminen lumella on tarkkaa silloin, kun ohjauspyörää käännetään vähän, mutta lievänä akilleenkantapäänä esiintyy puskemistaipumusta suuremmilla kääntökulmilla.Paljas asvaltti akilleenkantapäänäMichelin on myös paljailla teillä – siis märällä ja kuivalla kestopäällysteellä – Continentalia parempi, mutta kumpikaan ei yllä näissä olosuhteissa testin selvän asvalttitaiturin eli Goodyear Ultra Grip Ice 2:n tasolle.Michelinin ajokäytös on sulalla kelillä loogista ja ääritilannekäytös turvallista. Märkäpito on kuitenkin heikohkoa tasoa. Continental puolestaan vastasi selvästi pisimmistä jarrutusmatkoista märällä, ja ohjaukseltaan se on kaikkein ”talvirengasmaisin”. Ratin liikkeisiin se reagoi selvimmällä viiveellä, ja jää myös ohjaustunnossa sekä -tarkkuudessa jonkin verran muista.Täydelliseen testiraporttiin kannattaa siis tutustua, jotta pystyy valitsemaan autonsa alle juuri oikeanlaiset ominaisuudet tarjoavat nastattomat talvirenkaat. Testi löytyy 30.9. ilmestyneestä Moottorin numerosta 10/2020, jonka voi lukea myös sähköisesti Lehtiluukun kautta. Testirenkaat, koko 225/50 R17 Continental Conti Viking Contact 7 Goodyear Ultra Grip Ice 2 Michelin X-Ice Snow Nokian Hakkapeliitta R3 Teksti: Pasi Piironen ja Jussi Saarinen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi PiironenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 27.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniper” on nyt tilattavissa Suomessakin – toimitukset käyntiin maaliskuussa 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y "Juniper" on nyt tilattavissa Suomessakin - toimitukset käyntiin maaliskuussa 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 28.1.2025 Autoilu Autoliitto: Helsingin polttomoottorikielto ongelmallinen 27.1.2025 Koeajo Koeajo: Renault Captur – käytännöllisyyttä ja mukavuutta perusteellisesti uudistuneella ilmeellä 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 25.1.2025 Lentokoneet Päivän kuva: miljoonien litrojen höyryshow Helsinki-Vantaalla 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 24.1.2025 Autoilun hinta Näin autoilun kustannukset muuttuvat, kun siirrytään vanhasta käytetystä sähköautoon 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa