28.4.2021 Ajoneuvot Volkswagen ID.3 – ohjelmisto päivitettiin, mutta lisää kaivataan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Käyttötestimme Volkswagen ID.3 paranee hiljalleen ohjelmistopäivitysten muodossa. Tarkkaa tietoa päivitysten sisällöstä on vaikea saada, mutta viimeisimmän päivityksen lupaillaan korjanneen suurimman osan bugeista. Tammikuussa noudimme käyttötestiin Volkswagen ID.3:n, joka oli jo päässyt otsikoihin erilaisten ohjelmistovirheiden vuoksi. Alkujaan auton ohjelmisto nousi itseasiassa otsikoihin sen vuoksi, että sen valmiiksi saamisen viivästyminen lykkäsi koko automallin tulemista markkinoille.Viikon mittaisessa kotimaan koeajossamme auto oikutteli erinäisin tavoin ja toimituksen lähipiiristä korviin kantautui lisää ongelmia, aika ikäviäkin sellaisia. Auto oli laskettu markkinoille keskeneräisenä, jotta Volkswagen sai laskettua vuonna 2020 myytyjen autojen keskimääräisiä CO2-päästöjä alaspäin, jotta se välttyi pahimmilta Euroopan Unionin määräämiltä päästösanktioilta. Maksettavaa valmistajalle jäi muuten vieläkin yli sata miljoonaa euroa.Tammikuussa hakemassamme autossa alkoi välittömästi esiintyä erilaisia vikoja. Vikailmoituksia saatiin muun muassa moottorijärjestelmästä, turvatyynystä ja 12 voltin akkujärjestelmästä. Lisäksi tietoviihdejärjestelmän ja kuljettajan aktiivisten turvajärjestelmien käyttö takkuili.Mitään kriittisen vakavia virheitä autossa ei kuitenkaan enää tuntunut. Käyttöjärjestelmä ei tehnyt totaalisia jumittumisia, lukot eivät jumittaneet eivätkä peilit jääneet kertaakaan koria vasten kääntyneiksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää koodirivejäVolkswagenin työ oli kuitenkin vielä kesken. Uudelle autolle ei kerta kaikkiaan ole hyväksyttävää toimia jumisesti tai sytytellä vikavaloja niin usein, että niihin ei oikeastaan enää edes kiinnitä huomiota.Kuten käyttötestimme avausjutussa mainitsimme, ohjelmistoversio 2.1 oli jo matkalla. Muutamaa viikkoa takaperin saimme auton vihdoin maahantuojalle piuhan päähän imuroimaan päivitystä sisuksiinsa. Sitä miten päivitys tarkalleen tehtiin ja kauanko se vei emme tiedä, sillä tapahtumaa ei saanut mennä paikan päälle seuraamaan. Seuraavana päivänä saimme kuitenkin noutaa auton liikkeeltä.Yksi tärkeimpiä bugikorjauksia päivityksessä oli 12 voltin akkujärjestelmän vikavalon sytyttänyt ongelma, joka pahimmillaan on joissakin ID.3-yksilöissä estänyt matkanteon kokonaan.Maahantuojan mukaan vika aiheutui siitä, että jossain tilanteissa vielä autosta poistumisen jälkeen autoon saattoi jäädä joitain ohjainlaitteita päälle, jotka kuluttivat virtaa tavallisesta akusta. Käyttäjälle vika siis ilmeni tyhjänä tai lähes tyhjänä akkuna. Liian tyhjäksi päässyt perinteisempi akku tarkoittaa, ettei matkaan tarvitse lähteä vaikka korkeajänniteakussa olisi täysi varaus. Se 12 voltin akku nimittäin ohjaa muun muassa kontaktoreita, jotka ohjaavat korkeajänniteakun käyttöön kytkemistä.Satunnaisesti myös kuljettajaa avustavat järjestelmät saattoivat mennä yhtäkkiä vikatilaan. Tämä ei tietenkään estä matkantekoa, mutta lähtökohtaisesti kuluttaja haluaa varmasti jokaisen maksamansa varusteen toimivan.Tarkempaa kuvausta siitä millaisissa tilanteissa avustuskatras alkoi sekoilemaan on vaikea antaa, sillä käytössämme tällaista on tapahtunut vain muutamaan otteeseen, eikä valmistajaltakaan ole saatu tarkempia tietoja.Oireettomiinkin vikoihin puututtuPäivityksessä on korjattu myös vikoja, jotka eivät ole sinällään vaikuttaneet matkantekoon. Myös ihmisten valitukset itsekseen syttyneistä moottorijärjestelmän häiriövaloista oli kantautunut Wolfsburgiin saakka ja tähänkin oli löytynyt syypää ohjelmistopuolelta.Ennen päivitystä erilaiset vikailmoitukset eivät olleet kovin harvinainen näky.Volkswagen kertoo moottori häiriövalojen syttyneen usein pitkien, yli kahdeksan tuntia kestävien latausten jälkeen, eli lähinnä sukolatauksessa. Kuitenkin käyttötestiautomme herjasi moottorin vikatilasta myös kotilatausaseman jälkeen, joten aivan yksiselitteinen ei tämä(kään) vika ole.Vikailmoitusten poisto yleensä helppoaVälillä vikailmoitusten huomioimatta jättäminen on tuntunut väärältä, sillä mistä käyttäjä voi tietää onko kyse oikeasta viasta, vai pelkästään vinoon menneestä bitistä? Suurin osa aiheettomista vikakoodeista kuitenkin on kadonnut ennen seuraavaa ajokertaa.Volkswagenin maahantuojan mukaan isosta osaa bugeista on päässyt eroon noin vartin mittaisella tauolla. Auton väyläjärjestelmän pitäisi mennä alas kun auto on ollut sammutettuna noin kymmenisen minuuttia, jonka jälkeen aiheettomista vikailmoituksista ei pitäisi olla enää merkintää mittaristossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi toimintoPäivityksen myötä ID.3:een saatiin vihdoin myös OTA (Over the air) -päivitystoiminto. Tämä tarkoittaa, että jatkossa osa päivityksistä voidaan ladata ja asentaa autoon ilman korjaamokäyntiä. Auto tulee kertomaan käyttäjälle, kun uusi päivitys on saatavilla, jonka jälkeen käyttäjä päättää milloin tulee päivityksen asentamaan.Päivittämisen pitäisi maahantuojan mukaan olla helppoa, sillä auton luvataan kertovan tarkkaan miten päivityksen lataamiseksi tulee toimia. Luultavasti pääsemme vielä testaamaan tätä itse käyttötestin aikana, sillä ensimmäiset OTA-päivitykset ovat alustavasti tulossa kesällä, tarkkaa ajankohtaa ei tosin ole tiedossa.Vielä keskeneräinenMuutoksia työstetään yhä lisää isolla kädellä. Esimerkiksi käyttötestimme talviraportissa mainitsimme auton luistoneston toimivan erittäin holhoavasti, jonka takia liukkaalla pinnalla liikkeellelähdöt saattavat olla tuskaisen hitaita. Ilmeisesti samansuuntaista palautetta on tullut muualtakin, sillä tähän on luvattu ratkaisu. Vielä ei ole kuitenkaan varmaa ehtiikö muutos vielä ensi talven liukkaille. Myös ajoakun esilämmityksen lisäämisestä toimintoihin on huhuttu.Isoja muutoksia tulee saamaan myös We Connect ID. -sovellus, ei tosin toimivuuden, vaan toimintojen osalta. Tällä hetkellä sovelluksella voi käytännössä ainoastaan hallita ilmastointia ja seurata akun varaustilaa, mutta ei esimerkiksi ajastaa lataustapahtumaa, vaikka niin aiemmin virheellisesti väitimme. Lataustapahtuman ajastamisen uskotaan kuitenkin päivittyvän sovellukseen lähiaikoina, kuten myös ajastustietojen synkronoimisen autosta sovellukseen ja toisinpäin. Tällä hetkellä lähtöajat täytyy syöttää sekä sovellukseen, että itse autoon.Parempaan suuntaanToistaiseksi päivityksen jälkeen ei vikakoodeja ole ilmennyt. Valmiiksi ID.3:a ei voi kuitenkaan vieläkään kutsua. Onneksi autoa voidaan kuitenkin muuttaa päivityksillä lennosta, sillä muuten valmiin auton saamiseksi joutuisi odottelemaan facelift-mallia, joka julkistetaan automallille tyypillisesti 3–5 vuoden iässä – toivomme ainakin ettei ohjelmistopäivityksillä aikaa menisi yhtä paljoa.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan on pinnalta kova mutta sisältä pehmeä ajettava 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?