28.4.2021 Ajoneuvot Volkswagen ID.3 – ohjelmisto päivitettiin, mutta lisää kaivataan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Käyttötestimme Volkswagen ID.3 paranee hiljalleen ohjelmistopäivitysten muodossa. Tarkkaa tietoa päivitysten sisällöstä on vaikea saada, mutta viimeisimmän päivityksen lupaillaan korjanneen suurimman osan bugeista. Tammikuussa noudimme käyttötestiin Volkswagen ID.3:n, joka oli jo päässyt otsikoihin erilaisten ohjelmistovirheiden vuoksi. Alkujaan auton ohjelmisto nousi itseasiassa otsikoihin sen vuoksi, että sen valmiiksi saamisen viivästyminen lykkäsi koko automallin tulemista markkinoille.Viikon mittaisessa kotimaan koeajossamme auto oikutteli erinäisin tavoin ja toimituksen lähipiiristä korviin kantautui lisää ongelmia, aika ikäviäkin sellaisia. Auto oli laskettu markkinoille keskeneräisenä, jotta Volkswagen sai laskettua vuonna 2020 myytyjen autojen keskimääräisiä CO2-päästöjä alaspäin, jotta se välttyi pahimmilta Euroopan Unionin määräämiltä päästösanktioilta. Maksettavaa valmistajalle jäi muuten vieläkin yli sata miljoonaa euroa.Tammikuussa hakemassamme autossa alkoi välittömästi esiintyä erilaisia vikoja. Vikailmoituksia saatiin muun muassa moottorijärjestelmästä, turvatyynystä ja 12 voltin akkujärjestelmästä. Lisäksi tietoviihdejärjestelmän ja kuljettajan aktiivisten turvajärjestelmien käyttö takkuili.Mitään kriittisen vakavia virheitä autossa ei kuitenkaan enää tuntunut. Käyttöjärjestelmä ei tehnyt totaalisia jumittumisia, lukot eivät jumittaneet eivätkä peilit jääneet kertaakaan koria vasten kääntyneiksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää koodirivejäVolkswagenin työ oli kuitenkin vielä kesken. Uudelle autolle ei kerta kaikkiaan ole hyväksyttävää toimia jumisesti tai sytytellä vikavaloja niin usein, että niihin ei oikeastaan enää edes kiinnitä huomiota.Kuten käyttötestimme avausjutussa mainitsimme, ohjelmistoversio 2.1 oli jo matkalla. Muutamaa viikkoa takaperin saimme auton vihdoin maahantuojalle piuhan päähän imuroimaan päivitystä sisuksiinsa. Sitä miten päivitys tarkalleen tehtiin ja kauanko se vei emme tiedä, sillä tapahtumaa ei saanut mennä paikan päälle seuraamaan. Seuraavana päivänä saimme kuitenkin noutaa auton liikkeeltä.Yksi tärkeimpiä bugikorjauksia päivityksessä oli 12 voltin akkujärjestelmän vikavalon sytyttänyt ongelma, joka pahimmillaan on joissakin ID.3-yksilöissä estänyt matkanteon kokonaan.Maahantuojan mukaan vika aiheutui siitä, että jossain tilanteissa vielä autosta poistumisen jälkeen autoon saattoi jäädä joitain ohjainlaitteita päälle, jotka kuluttivat virtaa tavallisesta akusta. Käyttäjälle vika siis ilmeni tyhjänä tai lähes tyhjänä akkuna. Liian tyhjäksi päässyt perinteisempi akku tarkoittaa, ettei matkaan tarvitse lähteä vaikka korkeajänniteakussa olisi täysi varaus. Se 12 voltin akku nimittäin ohjaa muun muassa kontaktoreita, jotka ohjaavat korkeajänniteakun käyttöön kytkemistä.Satunnaisesti myös kuljettajaa avustavat järjestelmät saattoivat mennä yhtäkkiä vikatilaan. Tämä ei tietenkään estä matkantekoa, mutta lähtökohtaisesti kuluttaja haluaa varmasti jokaisen maksamansa varusteen toimivan.Tarkempaa kuvausta siitä millaisissa tilanteissa avustuskatras alkoi sekoilemaan on vaikea antaa, sillä käytössämme tällaista on tapahtunut vain muutamaan otteeseen, eikä valmistajaltakaan ole saatu tarkempia tietoja.Oireettomiinkin vikoihin puututtuPäivityksessä on korjattu myös vikoja, jotka eivät ole sinällään vaikuttaneet matkantekoon. Myös ihmisten valitukset itsekseen syttyneistä moottorijärjestelmän häiriövaloista oli kantautunut Wolfsburgiin saakka ja tähänkin oli löytynyt syypää ohjelmistopuolelta.Ennen päivitystä erilaiset vikailmoitukset eivät olleet kovin harvinainen näky.Volkswagen kertoo moottori häiriövalojen syttyneen usein pitkien, yli kahdeksan tuntia kestävien latausten jälkeen, eli lähinnä sukolatauksessa. Kuitenkin käyttötestiautomme herjasi moottorin vikatilasta myös kotilatausaseman jälkeen, joten aivan yksiselitteinen ei tämä(kään) vika ole.Vikailmoitusten poisto yleensä helppoaVälillä vikailmoitusten huomioimatta jättäminen on tuntunut väärältä, sillä mistä käyttäjä voi tietää onko kyse oikeasta viasta, vai pelkästään vinoon menneestä bitistä? Suurin osa aiheettomista vikakoodeista kuitenkin on kadonnut ennen seuraavaa ajokertaa.Volkswagenin maahantuojan mukaan isosta osaa bugeista on päässyt eroon noin vartin mittaisella tauolla. Auton väyläjärjestelmän pitäisi mennä alas kun auto on ollut sammutettuna noin kymmenisen minuuttia, jonka jälkeen aiheettomista vikailmoituksista ei pitäisi olla enää merkintää mittaristossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi toimintoPäivityksen myötä ID.3:een saatiin vihdoin myös OTA (Over the air) -päivitystoiminto. Tämä tarkoittaa, että jatkossa osa päivityksistä voidaan ladata ja asentaa autoon ilman korjaamokäyntiä. Auto tulee kertomaan käyttäjälle, kun uusi päivitys on saatavilla, jonka jälkeen käyttäjä päättää milloin tulee päivityksen asentamaan.Päivittämisen pitäisi maahantuojan mukaan olla helppoa, sillä auton luvataan kertovan tarkkaan miten päivityksen lataamiseksi tulee toimia. Luultavasti pääsemme vielä testaamaan tätä itse käyttötestin aikana, sillä ensimmäiset OTA-päivitykset ovat alustavasti tulossa kesällä, tarkkaa ajankohtaa ei tosin ole tiedossa.Vielä keskeneräinenMuutoksia työstetään yhä lisää isolla kädellä. Esimerkiksi käyttötestimme talviraportissa mainitsimme auton luistoneston toimivan erittäin holhoavasti, jonka takia liukkaalla pinnalla liikkeellelähdöt saattavat olla tuskaisen hitaita. Ilmeisesti samansuuntaista palautetta on tullut muualtakin, sillä tähän on luvattu ratkaisu. Vielä ei ole kuitenkaan varmaa ehtiikö muutos vielä ensi talven liukkaille. Myös ajoakun esilämmityksen lisäämisestä toimintoihin on huhuttu.Isoja muutoksia tulee saamaan myös We Connect ID. -sovellus, ei tosin toimivuuden, vaan toimintojen osalta. Tällä hetkellä sovelluksella voi käytännössä ainoastaan hallita ilmastointia ja seurata akun varaustilaa, mutta ei esimerkiksi ajastaa lataustapahtumaa, vaikka niin aiemmin virheellisesti väitimme. Lataustapahtuman ajastamisen uskotaan kuitenkin päivittyvän sovellukseen lähiaikoina, kuten myös ajastustietojen synkronoimisen autosta sovellukseen ja toisinpäin. Tällä hetkellä lähtöajat täytyy syöttää sekä sovellukseen, että itse autoon.Parempaan suuntaanToistaiseksi päivityksen jälkeen ei vikakoodeja ole ilmennyt. Valmiiksi ID.3:a ei voi kuitenkaan vieläkään kutsua. Onneksi autoa voidaan kuitenkin muuttaa päivityksillä lennosta, sillä muuten valmiin auton saamiseksi joutuisi odottelemaan facelift-mallia, joka julkistetaan automallille tyypillisesti 3–5 vuoden iässä – toivomme ainakin ettei ohjelmistopäivityksillä aikaa menisi yhtä paljoa.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 19.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pahvilaatikosta baanalle – CFMOTO 800 MT-X saatettiin ajokuntoon 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous