Moottorin nastarengastestit tarjoavat monipuolista tietoa kuluttajille. Testien avulla kartoitetaan renkaiden eroavaisuuksia talvisissa olosuhteissa. Henkilöautojen renkaiden lisäksi Moottori perehtyy myös pakettiautojen ja peräkärryjen renkaisiin.
7.12.2024
8.12.2024
5.12.2024
1.12.2024
3.12.2024
25.11.2024
21.11.2024
Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin ja lisäksi Moottori-lehden 9 kertaa vuodessa. Jäsenenä pääset myös nauttimaan lukuisista rahanarvoisista jäseneduista. Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan jatkumisen Suomessa ja yli 40 Euroopan maassa!
Suomessa keskimääräinen henkilöauton hinta on noin 7000 euroa, minkä haluamme pitää mielessämme koeajoja tehdessämme. Tästä syystä hankimme vuodessa useita käytettyjä henkilöautoja, joilla teemme pidemmät käyttötestit. Voimme peilata kokemuksiamme uuteen automalliin, sillä olemme ajaneet nyt käytetyn auton vuosia sitten uutena autona.
Moottori ajaa autoja niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Ulkomaan koeajot ovat usein automaahantuojien uusien automallien lanseerauksia. Automallien ensikoeajot järjestetään usein eurooppalaisille automedioille samaan aikaan, joten Moottori kutsutaan paikalle muiden medioiden tavoin.
Uuden automallin lanseerauksia tehdään toki myös kotimaassa, mutta harvemmin, sillä usein uudet automallit rantautuvat Suomeen vasta myöhemmin. Etenkin muutaman viimeisen vuoden aikana komponenttipula on hidastanut uusien automallien saapumista Suomeen ja asiakkaille, joten ulkomaan koeajomatkat voivat olla ainoa tapa päästä ajamaan uutta automallia.
Teemme koeajoista kahta erilasta juttutyyppiä: maistiainen ja koeajo. Näistä nopeatempoisempi juttutyyppi on maistiainen. Siinä kerromme automallista mahdollisimman paljon tietoa ja mukana on myös tiiviimpi kuvaus auton ajo-ominaisuuksista. Maistiainen on nopeampi juttutyyppi toteuttaa, jolloin saamme välitettyä autosta tietoa lukijoillemme mahdollisimman nopeasti.
Koeajo puolestaan kertoo laajemmin siitä, millainen automalli on kulloinkin kyseessä. Keskitymme koeajossa kertomaan laajemmin auton ominaisuuksista ja käsittelemään mielellään myös sen, kuinka automalli soveltuu kotimaan ajo-olosuhteisiin. Ulkomaan koeajomatkoilla tien kunto poikkeaa usein merkittävästi kotimaan olosuhteista, joten on tärkeää päästä ajamaan autoa myös kotimaan olosuhteissa.
Auton koeajo kestää pääsääntöisesti viikon. Tuona aikana autoa ajaa jutun kirjoittavan toimittajan lisäksi usein myös toinen henkilö toimituksesta. Tällä tavalla jokainen toimittajakuntamme jäsen saa vuoden aikana mahdollisimman laajan kuvan markkinoilla olevasta autokannasta. Viikon mittainen koeajo palvelee tarkoitustaan, sillä näin koeajon aikana saadaan kokemusta auton toimivuudesta erilaisissa ajo-olosuhteissa. Lisäksi pääsemme peilaamaan WLTP-vertailuarvoja ja todellista kulutusta kaupunkiajossa ja maantiellä.
Kaikkein kattavin koeajon muoto on käyttötesti, jossa autolla ajetaan noin puolen vuoden ajan. Käyttötestissä päästään sukeltamaan oikeasti syvään päähän, jolloin automallista saadaan käyttökokemuksia useasta vuodenajasta. Käyttötesti kertoo ne asiat, jotka eivät välttämättä aukea noin viikon mittaisen koeajon aikana.