23.10.2017 Liikenne Älä emmi liian kauan – talvirenkaat alle ajoissa! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viisas vaihtaa talvirenkaat alle ennen petollisia ensiliukkaita. Talvirenkaat ovat jälleen ajankohtaiset. Lakiin on kirjattu, että nastarenkaiden käyttöaika alkaa 1.11., mutta moni autoilija ei hoksaa, että nastarenkaita saa käyttää aikaisemminkin, mikäli sää tai keli sitä edellyttää. Kitkarenkaiden käytölle ei ole ajankohta-rajoituksia.Turvallisuuden kannalta tuo lain tarkka päivämäärä on haasteellinen, sillä sen velvoittamana moni autoilija jättää talvirenkaiden allelaiton liian myöhäiseen ajankohtaan.Nastarenkaat ovat alla hieman yli 80 prosentissa henkilö-ja pakettiautoja, kitkarenkaiden osuuden ollessa 17–18 prosenttia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutonrengasliitto: tarkkaile ajokeliäTalvirengaspakko on voimassa joulu-, tammi- ja helmikuussa. Autonrengasliitto muistuttaa, että talvirenkaat kannattaa kuitenkin vaihtaa alle ajokelin mukaan, eikä kalenteriin tuijottamalla.Talvirenkaat puhuttavat syksyllä ja keväällä. Niiden käyttösääntöihin saattaa tulla muutoksia osana tieliikennelain kokonaisuudistusta, joka menee eduskuntaan vielä kuluvan syksyn aikana.Hallituksen esitysluonnoksen mukaan talvirenkaita olisi käytettävä marras–maaliskuun aikana, jos sää tai keli sitä edellyttää. Autonrengasliiton mukaan se parantaisi liikenneturvallisuutta marras- ja maaliskuussa, sillä nykysääntö sallii kesärenkaat silloin liukkaallakin kelillä.Talvirenkaiden käyttöä edellytettäisiin, kun alueen tieverkko pienemmät tiet mukaan lukien ovat liukkaat tai mahdollisesti liukkaat. Päätös olisi autoilijan, mikä toteuttaisi tavoitetta tienkäyttäjien omasta vastuullisuudesta liikenneturvallisuudessa. Yksittäistapauksessa liikenteenvalvoja määrittelisi ovatko olosuhteet sellaiset, että talvirenkaita olisi käytettävä.Poliisi: säätiedotukset tarkkailuunPoliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta muistuttaa autoilijoita ajonopeuden ja renkaiden tärkeydestä.– Syksyllä autoilijoiden on syytä huomioida säätiedotukset ja varautua olosuhteiden muutoksiin sopivalla rengastuksella. Myös asenne ja ajotapa pitää vaihtaa olosuhteiden mukaiseksi, Ihalainen painottaa.Poliisihallitus arvioi tieliikennelain esitysluonnoksen lausuntokierroksella, että talvikelin määrittely saattaisi aiheuttaa yksittäistapauksissa tulkintaerimielisyyksiä.– Poliisin pitäisi huomioida sivuteilläkin olevat olosuhteet, vaikka päätiellä pärjäisi kesärenkailla. Nykyisen kaltainen aikarajoihin sidottu talvirengaspakko olisi valvonnan kannalta yksinkertaisempi ja selkeämpi, poliisitarkastaja Ihalainen toteaa.Rengasalan teknisen foorumin mielestä talvirenkaiden käyttö pitäisi olla pakollista jo lokakuun ensiliukkailla, jonka lisäksi tulisi säilyttää kalenteriin sidottu käyttövelvoite joulukuun alusta helmikuun loppuun.– Suurin osa autoilijoista kantaisi varmasti vastuunsa asianmukaisesti, mutta jotkut riskikuljettajat voisivat vaarantaa liikennettä omilla sääntötulkinnoillaan, puheenjohtaja Juha Mustakangas toteaa.Haasteena on monitulkintaisuus.– Kuljettajan on hyvin vaikea silmämääräisesti päätellä, vaatiiko keli talvirenkaiden käyttöä vai ei. Lisäksi hänen on mahdotonta liikkeelle lähtiessään tietää, vaihtuuko keli äkillisesti auton käytön aikana tai onko hänen reittinsä varrella tieosuuksia, jotka ovat pääteitä liukkaampia.Nykylakiin on kirjattu, että nastarenkaiden sallittu käyttöaika on pääsääntöisesti 1.11.–31.3. tai toista pääsiäispäivää ensinnä seuraavaan maanantaihin, myöhemmän ajankohdan ollessa määräävä. Nastarenkaita saa käyttää muunakin aikana, mikäli sää tai keli sitä edellyttää.Tekninen foorumi ehdottaa nastarenkaiden käyttöä sallittavaksi 1.10.–30.4. sekä muulloinkin sään tai kelin sitä vaatiessa.Todennäköisesti autoilijat olisivat valmiimpia talvikeleihin, jos nastarenkaat sallittaisiin selväsanaisesti jo lokakuussa kuten naapurimaissamme. Ruotsissa nastarenkaiden käyttö sallitaan 1.10. ja Virossa 15.10. alkaen. Ahvenanmaallakin nastarenkaita saa käyttää 16.10. alkaen.Autonrengasliiton mielestä nykymääräys ohjaa liian myöhäiseen nastarenkaiden vaihtoon – ja keväällä tulee puolestaan liian kiire vaihtaa nastarenkaat pois.Vuosina 2000–2011 kesärenkailla on lokakuun talvikeleillä aiheutettu 14 kuolonkolaria, joissa on menehtynyt 17 henkilöä ja marraskuussa 7 kuolonkolaria, joissa menehtyi 12 henkilöä.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Lähteet: Autonrengasliitto, Nokian Renkaat, Liikennevakuutuskeskus, Autonrengasliitto Kuva: Antti Hentinen Lue myös: Rengasala ehdottaa: talvirengassesonki käyntiin jo lokakuussa Talvirengasvertailut paljastavat: huipulla myös halpamerkkejä Tarkkana talvirenkaiden hankinnassa Talvirengastesti osoittaa: tässä ovat renkaiden parhaat ja heikoimmat Viisi varmaa vinkkiä talvirengasvalintaan Jäitä hattuun renkaiden ostossa – osta mieluiten alan erikoisliikkeestä! Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa 3.9.2024 Uutinen Volkswagen ei pysy säästötavoitteessaan – leikattava vielä miljardeja 3.9.2024 Uutinen Autoalalta ehdotus alavireisen markkinan parantamiseksi – elokuun rekisteröinnit edelleen matalat 2.9.2024 Yleinen Toyota ja BMW suunnittelevat vety-yhteistyötä 1.9.2024 Uutinen Näillä konsteilla takaat kesäautolle mukavan talviunen 31.8.2024 Autoilu Teiden kehno kunto – korjausvelka kasvaa tänäkin vuonna 50 miljoonalla eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: SAS Scandinavian Airlines vaihtoi Star Alliancesta SkyTeamiin - tätä se tarkoittaa matkustajan näkökulmasta 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta