1.12.2019 Ajoneuvot EU:n rengasmerkintäuudistus auttaa autoilijoita Pohjoismaissa: jää- ja lumipito näkyviin Continental Conti Viking Contact 7 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aiemmin rengasmerkinnöistä puuttuneet jää- ja lumipitoa kuvaavat arvot tulevat rengasmerkintöihin toukokuussa 2021. Merkintöjen puuttumisen katsotaan rokottaneen liikenneturvallisuutta pohjoisissa maissa. EU-rengasmerkintä on kertonut renkaiden taloudellisuuden, vesipidon ja äänekkyyden selkeillä kirjain- tai desibelimerkinnöillä. Nyt Euroopan unioni on laajentamassa käytäntöä ottamalla käyttöön lumi- ja jääpidosta kertovat merkinnät kitkarenkaille. Uudistuksen kerrotan astuvan voimaan vuoden 2021 toukokuussa. Nastarenkaille uusia merkintöjä ei tuoda.Kasvava renkaiden verkkokauppa ja käytettyjen autojen maahantuonti ovat lisänneet Keski-Euroopan olosuhteisiin tarkoitettujen talvirenkaiden käyttöä Pohjoismaissa, minkä näkynee myös turvallisuudessa. Testasimme eri tyyppisten renkaiden eroja Moottorissa 10/2019.Uudet merkinnät renkaissa helpottavat kuluttajien mahdollisuuksia vertailla keskenään eri renkaiden turvallisuutta talviolosuhteissa, joka helpottaa muun muassa renkaiden verkko-ostamista.– Aiemmin rengastarran tiedot johtivat pohjoismaista talvirenkaan ostajaa harhaan. Nyt mukaan saatava jääpitomerkintä erottelee pohjoisiin olosuhteisiin soveltuvan renkaan muista talvirenkaista. Käytännössä pohjoismaisten renkaiden EU-tarroihin lisätään sekä lumi- että jääpitoa koskevat merkinnät kansainvälisten standardien mukaisesti. Uusi tarra korjaa EU:n aiemmin tekemän virheen, Nokian Renkaiden kansainvälisistä standardeista vastaava johtaja Jarmo Sunnari kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEri alueilla vaaditaan erilaisia ominaisuuksiaPohjoismaiden kitkarenkaat suunnitellaan nimenomaan jäälle ja lumelle, kun puolestaan Keski-Euroopan talvien märät olosuhteet vaativat enemmän märkäpitoa. Näiden ominaisuudet eivät ole riittävät Pohjoismaissa.– Ainoastaan märkäpito-ominaisuuksista kertova turvallisuusinformaatio ei huomioinut Pohjoismaille tyypillisiä talviolosuhteita. Renkaan märkäpitoluokitus ei kerro talvirenkaan soveltuvuudesta pohjoisen talveen, mutta kuluttajien turvallisuuden kannalta on oleellista hankkia oikeanlaiset renkaat oikeisiin olosuhteisiin, Sunnari toteaa. Mistä on kyse? Henkilö- ja pakettiauton renkaissa on EU-merkintä, jolla ilmaistaan renkaan märkäpitoa, melua ja vaikutusta polttoaineenkulutukseen. Nykyisten merkintöjen rinnalle lisätään tieto jää- ja lumipidosta. Uusilla merkinnöillä renkaiden vertailuvuus paranee ja verkko-ostaminen helpottuu. Merkintä lisätään kaikkiin pohjoisiin olosuhteisiin suunnattuihin kitkarenkaisiin, asetus ei koske nastarenkaita. Uudet merkinnät ovat käytössä 1.5.2021 alkaen. Lisäksi Sunnari summaa nykyisen merkinnän suurimman ongelman olevan talvirankeina markkinoitavat renkaat, jotka eivät ominaisuuksiltaan sovellu kaikkiin talviolosuhteisiin. Tällaisia voi kuitenkin päätyä asiasta tietämättömälle kuluttajalle, joka katsoo vain tarrassa kerrottuja märkäpito-ominaisuuksia.Aluksi jääpitomerkintä tulee käyttöön ainoastaan henkilöautojen renkaissa. Merkintä tulee perustumaan jääpitotestiin, jota standardisoidaan paraikaa kansainvälisessä standardoimisjärjestössä. Vain pohjoisiin olosuhteisiin aidosti suunnattujen talvirenkaiden kerrotaan läpäisevän tulevat testit.Nokian Renkaat kertoo myös työskennelleensä aktiivisesti merkintöjen päivittämiseksi yhdessä pohjoismaisten viranomaisten ja päättäjien kanssa.– Suomalaisella ja yhteispohjoismaisella teollisuuden ja viranomaisten yhteistyöllä Brysselin suuntaan on tässä hankkeessa ollut valtava rooli. Suomen Traficom ja Liikenneministeriö ovat systemaattisesi pitäneet asiaa esillä. Useat suomalaiset ja ruotsalaiset mepit ovat toimineet asian hyväksi, kuten Henna Virkkunen, joka hakeutui asetuksen esittelijäksi Euroopan parlamentissa. Lisäksi neuvottelun etenemisestä huolehtivat suomalaiset virkamiehet meneillään olevan Suomen EU-puheenjohtajakauden aikana, Sunnari kiittelee.Lähde: Nokian Renkaat Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lue lisää: Osaatko vaihtaa renkaat itse? Yli kolmannes tekee renkaanvaihdossa saman virheen, 2019 Moottorin suuri kitkarengastesti: ne hiljaisemmat vaihtoehdot, 2019 Moottorin suuri nastarengastesti: Nokian Hakkapeliitta 9 on edelleen yksi kärkirenkaista, 2019 Moottorin suuri nastarengastesti: uutuusrengas Continental Conti Ice Contact 3 on edeltäjänsä tapaan tasapainoinen, 2019 Moottorin suuri nastarengastesti: 250-nastainen Michelin X-Ice North 4 voittoon, 2019 Moottorin suuri nastarengastesti: merkkirenkaat vastaan edulliset, 2019 Moottorin suuri nastarengastesti: miten nastarengas pitää eri olosuhteissa?, 2019 Moottorin suuri talvirengastesti: pohjoismaiset talvirenkaat petollisia välikelillä, 2019 Moottorin suuri talvirengastesti: talvirengaspakko poistuu – mitkä renkaat alle liukkaalla?, 2019 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen