1.12.2019 Ajoneuvot EU:n rengasmerkintäuudistus auttaa autoilijoita Pohjoismaissa: jää- ja lumipito näkyviin Continental Conti Viking Contact 7 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aiemmin rengasmerkinnöistä puuttuneet jää- ja lumipitoa kuvaavat arvot tulevat rengasmerkintöihin toukokuussa 2021. Merkintöjen puuttumisen katsotaan rokottaneen liikenneturvallisuutta pohjoisissa maissa. EU-rengasmerkintä on kertonut renkaiden taloudellisuuden, vesipidon ja äänekkyyden selkeillä kirjain- tai desibelimerkinnöillä. Nyt Euroopan unioni on laajentamassa käytäntöä ottamalla käyttöön lumi- ja jääpidosta kertovat merkinnät kitkarenkaille. Uudistuksen kerrotan astuvan voimaan vuoden 2021 toukokuussa. Nastarenkaille uusia merkintöjä ei tuoda.Kasvava renkaiden verkkokauppa ja käytettyjen autojen maahantuonti ovat lisänneet Keski-Euroopan olosuhteisiin tarkoitettujen talvirenkaiden käyttöä Pohjoismaissa, minkä näkynee myös turvallisuudessa. Testasimme eri tyyppisten renkaiden eroja Moottorissa 10/2019.Uudet merkinnät renkaissa helpottavat kuluttajien mahdollisuuksia vertailla keskenään eri renkaiden turvallisuutta talviolosuhteissa, joka helpottaa muun muassa renkaiden verkko-ostamista.– Aiemmin rengastarran tiedot johtivat pohjoismaista talvirenkaan ostajaa harhaan. Nyt mukaan saatava jääpitomerkintä erottelee pohjoisiin olosuhteisiin soveltuvan renkaan muista talvirenkaista. Käytännössä pohjoismaisten renkaiden EU-tarroihin lisätään sekä lumi- että jääpitoa koskevat merkinnät kansainvälisten standardien mukaisesti. Uusi tarra korjaa EU:n aiemmin tekemän virheen, Nokian Renkaiden kansainvälisistä standardeista vastaava johtaja Jarmo Sunnari kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEri alueilla vaaditaan erilaisia ominaisuuksiaPohjoismaiden kitkarenkaat suunnitellaan nimenomaan jäälle ja lumelle, kun puolestaan Keski-Euroopan talvien märät olosuhteet vaativat enemmän märkäpitoa. Näiden ominaisuudet eivät ole riittävät Pohjoismaissa.– Ainoastaan märkäpito-ominaisuuksista kertova turvallisuusinformaatio ei huomioinut Pohjoismaille tyypillisiä talviolosuhteita. Renkaan märkäpitoluokitus ei kerro talvirenkaan soveltuvuudesta pohjoisen talveen, mutta kuluttajien turvallisuuden kannalta on oleellista hankkia oikeanlaiset renkaat oikeisiin olosuhteisiin, Sunnari toteaa. Mistä on kyse? Henkilö- ja pakettiauton renkaissa on EU-merkintä, jolla ilmaistaan renkaan märkäpitoa, melua ja vaikutusta polttoaineenkulutukseen. Nykyisten merkintöjen rinnalle lisätään tieto jää- ja lumipidosta. Uusilla merkinnöillä renkaiden vertailuvuus paranee ja verkko-ostaminen helpottuu. Merkintä lisätään kaikkiin pohjoisiin olosuhteisiin suunnattuihin kitkarenkaisiin, asetus ei koske nastarenkaita. Uudet merkinnät ovat käytössä 1.5.2021 alkaen. Lisäksi Sunnari summaa nykyisen merkinnän suurimman ongelman olevan talvirankeina markkinoitavat renkaat, jotka eivät ominaisuuksiltaan sovellu kaikkiin talviolosuhteisiin. Tällaisia voi kuitenkin päätyä asiasta tietämättömälle kuluttajalle, joka katsoo vain tarrassa kerrottuja märkäpito-ominaisuuksia.Aluksi jääpitomerkintä tulee käyttöön ainoastaan henkilöautojen renkaissa. Merkintä tulee perustumaan jääpitotestiin, jota standardisoidaan paraikaa kansainvälisessä standardoimisjärjestössä. Vain pohjoisiin olosuhteisiin aidosti suunnattujen talvirenkaiden kerrotaan läpäisevän tulevat testit.Nokian Renkaat kertoo myös työskennelleensä aktiivisesti merkintöjen päivittämiseksi yhdessä pohjoismaisten viranomaisten ja päättäjien kanssa.– Suomalaisella ja yhteispohjoismaisella teollisuuden ja viranomaisten yhteistyöllä Brysselin suuntaan on tässä hankkeessa ollut valtava rooli. Suomen Traficom ja Liikenneministeriö ovat systemaattisesi pitäneet asiaa esillä. Useat suomalaiset ja ruotsalaiset mepit ovat toimineet asian hyväksi, kuten Henna Virkkunen, joka hakeutui asetuksen esittelijäksi Euroopan parlamentissa. Lisäksi neuvottelun etenemisestä huolehtivat suomalaiset virkamiehet meneillään olevan Suomen EU-puheenjohtajakauden aikana, Sunnari kiittelee.Lähde: Nokian Renkaat Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lue lisää: Osaatko vaihtaa renkaat itse? Yli kolmannes tekee renkaanvaihdossa saman virheen, 2019 Moottorin suuri kitkarengastesti: ne hiljaisemmat vaihtoehdot, 2019 Moottorin suuri nastarengastesti: Nokian Hakkapeliitta 9 on edelleen yksi kärkirenkaista, 2019 Moottorin suuri nastarengastesti: uutuusrengas Continental Conti Ice Contact 3 on edeltäjänsä tapaan tasapainoinen, 2019 Moottorin suuri nastarengastesti: 250-nastainen Michelin X-Ice North 4 voittoon, 2019 Moottorin suuri nastarengastesti: merkkirenkaat vastaan edulliset, 2019 Moottorin suuri nastarengastesti: miten nastarengas pitää eri olosuhteissa?, 2019 Moottorin suuri talvirengastesti: pohjoismaiset talvirenkaat petollisia välikelillä, 2019 Moottorin suuri talvirengastesti: talvirengaspakko poistuu – mitkä renkaat alle liukkaalla?, 2019 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous