1.12.2019 Ajoneuvot EU:n rengasmerkintäuudistus auttaa autoilijoita Pohjoismaissa: jää- ja lumipito näkyviin Continental Conti Viking Contact 7 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aiemmin rengasmerkinnöistä puuttuneet jää- ja lumipitoa kuvaavat arvot tulevat rengasmerkintöihin toukokuussa 2021. Merkintöjen puuttumisen katsotaan rokottaneen liikenneturvallisuutta pohjoisissa maissa. EU-rengasmerkintä on kertonut renkaiden taloudellisuuden, vesipidon ja äänekkyyden selkeillä kirjain- tai desibelimerkinnöillä. Nyt Euroopan unioni on laajentamassa käytäntöä ottamalla käyttöön lumi- ja jääpidosta kertovat merkinnät kitkarenkaille. Uudistuksen kerrotan astuvan voimaan vuoden 2021 toukokuussa. Nastarenkaille uusia merkintöjä ei tuoda.Kasvava renkaiden verkkokauppa ja käytettyjen autojen maahantuonti ovat lisänneet Keski-Euroopan olosuhteisiin tarkoitettujen talvirenkaiden käyttöä Pohjoismaissa, minkä näkynee myös turvallisuudessa. Testasimme eri tyyppisten renkaiden eroja Moottorissa 10/2019.Uudet merkinnät renkaissa helpottavat kuluttajien mahdollisuuksia vertailla keskenään eri renkaiden turvallisuutta talviolosuhteissa, joka helpottaa muun muassa renkaiden verkko-ostamista.– Aiemmin rengastarran tiedot johtivat pohjoismaista talvirenkaan ostajaa harhaan. Nyt mukaan saatava jääpitomerkintä erottelee pohjoisiin olosuhteisiin soveltuvan renkaan muista talvirenkaista. Käytännössä pohjoismaisten renkaiden EU-tarroihin lisätään sekä lumi- että jääpitoa koskevat merkinnät kansainvälisten standardien mukaisesti. Uusi tarra korjaa EU:n aiemmin tekemän virheen, Nokian Renkaiden kansainvälisistä standardeista vastaava johtaja Jarmo Sunnari kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEri alueilla vaaditaan erilaisia ominaisuuksiaPohjoismaiden kitkarenkaat suunnitellaan nimenomaan jäälle ja lumelle, kun puolestaan Keski-Euroopan talvien märät olosuhteet vaativat enemmän märkäpitoa. Näiden ominaisuudet eivät ole riittävät Pohjoismaissa.– Ainoastaan märkäpito-ominaisuuksista kertova turvallisuusinformaatio ei huomioinut Pohjoismaille tyypillisiä talviolosuhteita. Renkaan märkäpitoluokitus ei kerro talvirenkaan soveltuvuudesta pohjoisen talveen, mutta kuluttajien turvallisuuden kannalta on oleellista hankkia oikeanlaiset renkaat oikeisiin olosuhteisiin, Sunnari toteaa. Mistä on kyse? Henkilö- ja pakettiauton renkaissa on EU-merkintä, jolla ilmaistaan renkaan märkäpitoa, melua ja vaikutusta polttoaineenkulutukseen. Nykyisten merkintöjen rinnalle lisätään tieto jää- ja lumipidosta. Uusilla merkinnöillä renkaiden vertailuvuus paranee ja verkko-ostaminen helpottuu. Merkintä lisätään kaikkiin pohjoisiin olosuhteisiin suunnattuihin kitkarenkaisiin, asetus ei koske nastarenkaita. Uudet merkinnät ovat käytössä 1.5.2021 alkaen. Lisäksi Sunnari summaa nykyisen merkinnän suurimman ongelman olevan talvirankeina markkinoitavat renkaat, jotka eivät ominaisuuksiltaan sovellu kaikkiin talviolosuhteisiin. Tällaisia voi kuitenkin päätyä asiasta tietämättömälle kuluttajalle, joka katsoo vain tarrassa kerrottuja märkäpito-ominaisuuksia.Aluksi jääpitomerkintä tulee käyttöön ainoastaan henkilöautojen renkaissa. Merkintä tulee perustumaan jääpitotestiin, jota standardisoidaan paraikaa kansainvälisessä standardoimisjärjestössä. Vain pohjoisiin olosuhteisiin aidosti suunnattujen talvirenkaiden kerrotaan läpäisevän tulevat testit.Nokian Renkaat kertoo myös työskennelleensä aktiivisesti merkintöjen päivittämiseksi yhdessä pohjoismaisten viranomaisten ja päättäjien kanssa.– Suomalaisella ja yhteispohjoismaisella teollisuuden ja viranomaisten yhteistyöllä Brysselin suuntaan on tässä hankkeessa ollut valtava rooli. Suomen Traficom ja Liikenneministeriö ovat systemaattisesi pitäneet asiaa esillä. Useat suomalaiset ja ruotsalaiset mepit ovat toimineet asian hyväksi, kuten Henna Virkkunen, joka hakeutui asetuksen esittelijäksi Euroopan parlamentissa. Lisäksi neuvottelun etenemisestä huolehtivat suomalaiset virkamiehet meneillään olevan Suomen EU-puheenjohtajakauden aikana, Sunnari kiittelee.Lähde: Nokian Renkaat Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lue lisää: Osaatko vaihtaa renkaat itse? Yli kolmannes tekee renkaanvaihdossa saman virheen, 2019 Moottorin suuri kitkarengastesti: ne hiljaisemmat vaihtoehdot, 2019 Moottorin suuri nastarengastesti: Nokian Hakkapeliitta 9 on edelleen yksi kärkirenkaista, 2019 Moottorin suuri nastarengastesti: uutuusrengas Continental Conti Ice Contact 3 on edeltäjänsä tapaan tasapainoinen, 2019 Moottorin suuri nastarengastesti: 250-nastainen Michelin X-Ice North 4 voittoon, 2019 Moottorin suuri nastarengastesti: merkkirenkaat vastaan edulliset, 2019 Moottorin suuri nastarengastesti: miten nastarengas pitää eri olosuhteissa?, 2019 Moottorin suuri talvirengastesti: pohjoismaiset talvirenkaat petollisia välikelillä, 2019 Moottorin suuri talvirengastesti: talvirengaspakko poistuu – mitkä renkaat alle liukkaalla?, 2019 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa 3.9.2024 Uutinen Volkswagen ei pysy säästötavoitteessaan – leikattava vielä miljardeja 3.9.2024 Uutinen Autoalalta ehdotus alavireisen markkinan parantamiseksi – elokuun rekisteröinnit edelleen matalat 2.9.2024 Yleinen Toyota ja BMW suunnittelevat vety-yhteistyötä 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 6.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Scania esitteli sähkökäyttöisen puutavara-auton 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 31.8.2024 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Ninja 7 Hybrid – uteliaisuus tappoi Ninjan 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta