24.5.2018

Hyvästit italialaiselle pikkuautolle? FCA keskittyy Jeepiin ja Maseratiin

Hyvästit italialaiselle pikkuautolle? FCA keskittyy Jeepiin ja Maseratiin

Huhut Fiat Chryslerin uudesta suunnasta merkitsisivät pikkuautojen tuotannon päättymistä Länsi-Euroopassa.

Fiat Chrysler Automobiles ja sen räväkkä pääjohtaja Sergio Marchionne pohtivat sisäpiirilähteiden mukaan merkittäviä muutoksia konsernin mallistoon. Samalla ravistelun kohteeksi joutuvat myös tuotantopaikat. Marchionnen uusi viisivuotissuunnitelma paljastettaneen 1. kesäkuuta ja 65-vuotias pääjohtaja itse jää eläkkeelle ensi vuonna. Marchionne uskoo, että pieniä, edullisia henkilöautoja ei kannata enää valmistaa kalliin työvoiman maissa Länsi-Euroopassa.

Poistumassa konsernin mallistosta olisi esimerkiksi Alfa Romeo MiTo, jota valmistetaan Torinossa Mirafiorin tehtaalla. Mallin tilalle tehtaalle tulee todennäköisesti toinen Maseratin katumaasturi Levanten seuraksi. Torinon historiallisen autotehtaan vihki vuonna 1939 käyttöön itse Benito Mussolini ja tehtaan huippuvuosina 1970-luvulla se työllisti peräti 50 000 työntekijää.

Alfa Romeo MiTo
Alfa Romeo MiTo on sisäpiiriläisten mukaan poistumassa tuotannosta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvästit italialaiselle pikkuautolle

Eräs kipeimmistä muutoksista olisi Fiatin malliston kutistuminen pelkän 500:n ja Pandan varaan. Vuonna 1899 perustettu italialaismerkki on tullut tutuksi kotimaassaan erityisesti pienistä, edullisista automalleista, joilla Italian suuret massat ovat voineet liikkua. Rooli korostui toisen maailmansodan jälkeisinä vuosina, Fiatin ollessa osa Italian uudelleenrakennusta.

Uudessa suunnitelmassa esimerkiksi Melfissä valmistettavan Punton tarina päättyisi kokonaan. Pomiglianossa valmistettava Panda puolestaan korvattaisiin pienellä Jeep-katumaasturilla, Pandan tuotannon siirtyessä takaisin Puolaan. Uutinen ei kerro, mikä olisi Mazdan tehtaalla Japanissa valmistettavan Fiat 124 Spiderin kohtalo.

Fiat 124 Spider
Japanissa valmistettava Fiat 124 Spider selvinnee tehdasruletista.

Jeep ja Maserati tuloskunnon kärkenä

Jatkossa FCA panostaisi Länsi-Euroopan tuotannossa Maseratin ja Jeepin kaltaisiin korkeamman profiilin merkkeihin ja malleihin, joissa on korkeampi kate. Luvassa olisi myös enemmän hybridejä. Dieselmoottorit taasen väistynevät pienemmistä automalleista. Marchionne arveli tammikuussa, että koko FCA-konsernin voitto voitaisiin kaksinkertaistaa viiden vuoden tähtäimellä juuri Jeepin avulla.

Automalleista huhuissa ovat pyörineet kolmen istuinrivin isoveli Alfa Romeo Stelviolle, avolavaversio Jeep Wranglerista sekä todennäköisesti älyttömän makea Alfa Romeo Giulia coupé. Yhdysvalloissa nähtäneen lisää katumaastureita Chryslerin piskuisen malliston täytteenä ja Dodge Challenger jatkaa todennäköisesti Hellcatin ja Demonin viitoittamalla tiellä suorituskyvyn lähettiläinä.

Räväkistä päätöksistään tunnettu Marchionne ruoski FCA:n Yhdysvaltain toiminnot tuloskuntoon lopettamalla Dodge Dartin ja Chrysler 200:n tuotannon, antaen mallien tehdaskapasiteetin Jeepille ja Ram-avolavoille. Päätösten ansiosta FCA:n voittomarginaali ohitti Fordin vastaavan, johon Ford vastasi ilmoittamalla perinteisten henkilöautojen vaiheittaisesta poistumisesta Yhdysvalloissa. Marchionne arvelee, että FCA tavoittaa vielä General Motorsin tuloskunnon ennen pääjohtajan eläkepäiviä.

Jeep logo

Lähteet: Automotive News, Motor Trend Kuvat: Fiat, Alfa Romeo, Lauri Ahtiainen, Petri Munukka

Lue myös:

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat