20.2.2020

Neste Ralli: mukana klassikoita menneiltä vuosikymmeniltä – Ouninpohjan osalta tyydyttiin kompromissiin

Latvala piti Toyotansa läpi viikonlopun hyvässä vauhdissa.

Neste Rallin 70. juhlavuoden kunniaksi kilpailuun on otettu mukaan klassikkoerikoiskokeita menneiltä vuosilta. Yksi pätkistä on ajettu edellisen kerran legendaaristen B-ryhmän autojen aikakaudella, mutta Ouninpohja ei sopinut FIA:n linjauksiin.

Neste Ralli esittelee tänä vuonna eri aikakausien nostalgiaa tähän päivään päivitettyinä. Torstaina 6.8. ralli käynnistyy parin edellisen vuoden tapaan Vesalan testierikoiskokeen merkeissä. Vesala tuli rallikansalle tutuksi etenkin 1980- ja 1990-luvuilla. Tänä vuonna Vesalan shakedown ajetaan poikkeuksellisesti käännettyyn suuntaan. Katsojien seuraamista helpottamiseksi jokainen erikoiskoe ajetaan kahteen kertaan.

Itse kilvan ajaminen käynnistyy torstaina Jyväskylän keskustan kaduilla Harjulla, joka on tullut Moottorille tutuksi muun muassa Lancia Delta S4:n ja Toyota Supran kautta. Sanonnan mukaan Harjun kaupunkierikoiskokeella ei voi voittaa paljoa aikaa, mutta hävitä hyvinkin paljon.

Harjun erikoiskokeella on totuttu suuriin katsojamassoihin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Perjantaina nähdään klassikko yli 30 vuoden takaa, sekä täysin uusi tuttavuus

Perjantaina kilpaa ajetaan jo tosissaan. Ohjelmaan kuuluu Laukaan Ruuhimäen, Humalamäen, Ässämäen ja Sahloinen-Moksin erikoiskokeet.
Ruuhimäen erikoiskoe on nähty viime vuosina rallin päättävänä Power Stagena. Erikoiskokeen varrelta löytyy vauhdikkaita osuuksia ja suuria hyppyjä, viime vuonna erikoiskokeen maalissa sijaitsevalla hyppyrillä pisimmän lennon suoritti Ogier, joka ei ollut järin imarreltu pisimmän loikan tuomasta palkinnosta.

Humalamäki on ajettu edellisen kerran kilpailuerikoiskokeena vuonna 1985, jolloin kilpaa ajettiin vielä B-ryhmän hirmuisilla kilpureilla. Kyseisenä vuonna rallin voittoon ajoi viime vuonna rallin Hall of Fameen nimitetty Timo Salonen, joka vei nimiinsä samana vuonna myös maailmanmestaruuden Peugeot 205 T16:lla.

Ässämäki ajetaan Vesalan tapaan käännettynä. Vuosina 1977–1993 Suomen MM-rallissa oli mukana Sahloisen erikoiskoe, jolla tämänkin vuoden reittiä on maustettu. Sahloinen-Moksi erikoiskokeen loppuosa on luonnollisesti perinteikästä Moksia.

Ei Ouninpohjaa, mutta kuitenkin

Lauantai käynnistyy Pihlajakosken erikoiskokeella, joka nousi yleisön suosioon jo 1970-luvulla. Tänä vuonna Pihlajakoski ajetaan samassa muodossa kuin vuonna 2019. Pihlajakoskea seuraa Päijälä, Kakaristo ja Arvaja.

Legendaarista Ouninpohjan erikoiskoetta ei saatu sopimaan kansainvälisen autoliitto FIA:n linjauksiin, mutta osin samoista osuuksista koostuva Kakaristo koettelee varmasti jokaista kuljettajaa.

Arvajan erikoiskoe on uusi tuttavuus WRC-aikakaudelle. Kisaorganisaatio lupailee erikoiskokeen sisältävän Suomen haastavimpia tieosuuksia ja tarjoavan maalipään osalta mahtavat katselualueet.

Rallin päätöspäivänä ajetaan Laajavuoren ja Oittilan erikoiskokeet. Power Stagen lisäpisteistä kilpaillaan Laajavuoressa, joka on toiminut vuosituhannen vaihteeseen saakka myös kilpailukeskuksena. Edellisen kerran WRC-autoja on nähty Laajavuoressa 2014, jolloin pikataival toimitti testierikoiskokeen virkaa.

Teksti: Eetu Kokkonen Lähde: Neste Rally Finland Kuvituskuvat: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat