Käytetyt erikoisuudet: Chrysler Pacifica Plug-in Hybrid – arvaat varmasti, mikä hyytävä yllätys sen tavaratilasta paljastuu

Kuva Nettiauto

Tähän aikaan vuodesta angloamerikkalaiset kulttuuriperinteet ovat muodissa, ja jopa karkkien sisältä voi paljastua kepposia.

Chrysler Pacifica oli aiemmin tänä vuonna Moottorissa otsikoissa juhlamallina, kun Chrysler täytti pyöreitä vuosia tasan saman verran kuin Moottori itse.

Mutta miksi juuri Pacifica oli juhlamallin pohjana koko Chryslerin mahtipontisen historian 100. juhlavuotena, johtui siitä, että se on periaatteessa amerikkalaisvalmistajan ainoa jäljellä oleva malli. Siihen Chrysler sitten asensi tarran ja alkoi kutsua sitä juhlamalliksi.

Chrysler Pacifica on suurikokoinen, periamerikkalainen tila-auto, joka toimii seuraajana Chrysler-konsernin kuuluisille tila-autoille, viimeisimpänä Chrysler Town & Countrylle sekä Dodge Caravanille. Pacifica eteni tuotantoon jo vuonna 2016, ja matkan varrella sitä on päivitetty maltillisesti.

Pacifican tuotantokaaren aikana tämä aikoinaan loistokas ja monia innovaatioita automaailmaan tuonut amerikkalaisvalmistaja on lakkauttanut sen ympäriltä kaikki muut mallit. Tällä hetkellä Chrysler myy tätä yhtä tila-autoa peräti kolmella eri identiteetillä, Pacificana, Pacifica Plug-in Hybridinä (josta nimi kertoo kaiken) sekä hieman budjettiystävällisempänä Voyagerina. Chrysler Voyagerin nimi on siis vuosien jälkeen palautettu eloon oudolla tavalla.

Ja Euroopassahan Chrysler ei ole virallisesti edustanut sen jälkeen, kun Isossa-Britanniassa ja Irlannissa lakattiin myymästä Lancia Ypsilonia ja Deltaa Chryslerin nimellä.

Suomeen viime aikoina tuodut Chryslerit ovat siis tietenkin päätyneet maahan muuten kuin virallisen merkkiedustuksen kautta. Useat niistä palvelevat yhtä tiettyä, hyvin erityistä tarkoitusta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mitä lakikirja sanoo?

"1. Ruumisauto on kuolleiden henkilöiden kuljetukseen tarkoitettu M-luokan ajoneuvo, jossa on erityisvarusteita tätä tarkoitusta varten.

2. Autoverolaissa tarkoitettu verovapaaruumisauto on hautaustointa harjoittavan omistuksessa oleva ruumiiden kuljetukseen tarkoitettu, väriltään musta, valkoinen tai hopeanharmaa M 1 -luokan auto, jossa on kiinteällä vetolavalla varustettu kori.

3. Verovapaan ruumisauton ohjaamon ja arkkutilan välillä on kiinteä väliseinä. Arkkutilan pituus 0,4 metrin korkeudelta vetolavasta mitattuna on vähintään 2,1 metriä. Arkkutilassa on enintään yksi istuin yhdelle henkilölle."

Edellä lainatun lakitekstin perusteella tämänkertainen Käytetty erikoisuutemme näyttäisi täyttävän pilkuntarkasti monille Suomeen tuoduille Chryslerin tila-autoille osoitetun kunniatehtävän vaatimukset.

Chrysler Pacifica Plug-in Hybrid vm. 2020

Nettiauton valikoimista tämä Chrysler löytyy erikoisajoneuvoihin erikoistuneen tamperelaisliikkeen ilmoittamana.

Auto edustaa vuosimallia 2020 ja mittariinsa se on kerryttänyt 12 000 kilometriä. Iän, mittarilukeman, kuvien ja arvokkaan tehtävän perusteella auton kunto on varmasti siisti ja hyvä.

Yli viisi metriä pitkä amerikkalaistila-auto on oivallinen pohja hautausautolle, sillä sen kyytiin saa mahtumaan lain velvoittaman 2,1-metrisen arkkutilan ilman, että auton koriin täytyy tehdä muutoksia. Perinteisiin premiumautoihin, kuten ehkä yleisimmin E-sarjan Mercedekseen tehtävät hautausautomodifikaatiot ovat varsin kalliita, joten tässä autossa hautausurakoitsija on säästänyt pitkän pennin.

Valkoinen on yksi kolmesta lain hyväksymästä hautausauton ulkoväristä.

Sähköisen takaluukun alta avautuu arkkutila, jossa on vetolava. Lain vaatima väliseinä löytyy etuistuinten takaa. Auton takapenkit ovat myös olemassa, ja ne kuuluvat myynti-ilmoituksen mukaan hintaan. Itse asiassa kuvien perusteella takaistuinten turvavyöt ovat edelleen paikallaan.

Chrysler Pacifica -hautausauto edustaa mainittua lataushybridimallia. Siinä on 3,6-litrainen Pentastar-V6-bensiinimoottori yhdistettynä kahteen sähkömoottoriin ja 16 kilowattitunnin akkuun. Järjestelmäteho on 264 hevosvoimaa, ja se välitetään etupyörille. Auto pystyy amerikkalaisella EPA-syklillä 53 kilometrin sähköiseen toimintamatkaan.

Lataushybridinä tämän hautausauton polttoainekulut pysyvät aisoissa, ja hautausurakoitsija voi myös kertoa saattavansa vainajat heidän viimeiselle automatkalleen vähäpäästöisesti, mikäli vain muistaa autoaan latailla.

Ja tässä tapauksessa, kuten myynti-ilmoituksessakin mainitaan, sähköinen ajotila mahdollistaa äänettömän arvokkaan kulkemisen esimerkiksi juuri hautausmailla.

Lähteet: Nettiauto, Finlex, Chrysler

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat