22.7.2020 Ajoneuvot Kytkimetön vaihteisto, kolme moottoria ja vuosien kehitystyö: Renault E-Tech -hybridit pian markkinoilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault E-Tech -hybridit ovat pian markkinoilla. Vuosia kehitetyn kahden erilaisen sähkömoottorin ja pelkistetyn polttomoottorin yhdistelmä debytoi perinteisenä hybridinä Cliossa ja ladattavana hybridinä Capturissa ja Meganessa. Automaailman hiilidioksidipäästöjen pudottamiseksi vaadituille tasoille autonvalmistajat ovat sähköistäneet tarjontaansa vauhdilla. Vuosien saatossa hybridiautojen saralla on nähty useita erilaisia voimalinjaratkaisuja kevythybrideistä ladattaviin malleihin, ja kategoriat jakautuvat usein vielä useaan erilaiseen toteutustapaan. Renault on kehittänyt ja patentoinut yhden hybridivaihtoehdon lisää.Renaultin uusi hybridijärjestelmä kantaa nimeä E-Tech, ja sitä on tarkoitus hyödyntää valmistajan Clio, Captur ja Megane -suosikkimalleissa. Uusien voimalinjojen kerrotaan tulevan myyntiin tämän kesän puolella. Captur ja Megane tulevat markkinoille latausvoimalinjoilla, Clio puolestaan perinteisenä hybridinä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolmesta moottorista 15 ajotilaaJärjestelmä koostuu polttomoottorista ja kahdesta erilaisesta sähkömoottorista, sekä kytkimettömästä vaihteistosta joka yksin sisältää yli 150 patenttia. Edes Renaultin kumppani Nissan ei tule käyttämään tekniikkaa verrattavissa malleissaan. Kolmesta moottorista saadaan 15 erilaista ajotilakombinaatiota.Polttomoottorina toimii 1,6-litrainen, nelisylinterinen alun perin Nissanin kehittämä bensiinimoottori. Moottorissa ei ole turboahdinta tai suorasuihkutusta, joten sen valmistaminen on varsin edullista. Renault ei käytä moottoria muualla mallistossaan.Tehokkaamman, täysin sähköisen ajon mahdollistavan sähkömoottorin lisäksi voimalinjaan kuuluu kevythybridijärjestelmistä tuttu käynnistingeneraattori. Kaikki moottorit on sijoitettu auton etuosaan ja akku löytyy takaa.Bensiinimoottori tuottaa 67 kilowatin (90 hevosvoiman) tehon. Suuremman sähkömoottorin huipputeho perinteisissä hybrideissä on 36 kW (48 hv) ja latausmalleissa 49 kW (66 hv). Käynnistingeneraattorin vastaavat lukemat ovat 15 kW (20 hv) ja 25 kW (34 hv).Kytkimettömät E-Tech -autot käynnistyvät aina täysin sähköisessä ajotilassa. Ohjausyksikkö valitsee tilanteeseen parhaan vaihdevälityksen ja sähkömoottorit auttavat vaihteiden pehmeissä vaihdoissa. Peruutusvaihteen kerrotaan olevan täysin sähköinen.Yksinkertainen polttomoottori laskee hintaaVaihteiston tekniikan monimutkaisuudesta huolimatta Renaultin mukaan E-Tech on yksi edullisimmista ja kompakteimmista hybridiratkaisuista markkinoilla, etenkin lataushybridien valikoimassa. Edullisuus on saavutettu muun muassa pitämällä kehitystyö alihankkijoiden sijaan itsellä ja käyttämällä edullista polttomoottoria.Renaultin odotetaan valmistavan E-Tech -järjestelmän ympärille kokonaisen malliston erilaisilla vaihteistoilla ja moottoreilla. Lisäksi järjestelmän uskotaan esiintyvän tulevaisuudessa myös Renaultin tytäryhtiön Dacian tuotteissa.Lähteet: Automotive News Europe, Renault Kuvituskuvat: Renault Lue lisää: Uudistuva Renault Megane: kohokohtana ladattava hybridiversio Koeajo: Renault Captur on nyt tyylikkäämpi ja tilavampi Uusi Renault Clio ennakkomyynnissä – syysmuoti alkaen 16990 euroa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa