5.8.2023 Ajoneuvot Esapekka Lapin pitkäaikainen manageri: ”Hän on kasvanut ihmisenä todella paljon” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Esapekka Lapin asioita hoitaa norjalaisyritys Even Management. Yritysjohtaja Erik Veiby on nähnyt suojattinsa ylä- ja alamäet, mutta ennen kaikkea Lapin henkisen kasvun. Ulkomaiset managerit ovat pienoinen harvinaisuus suomalaisten rallikuljettajien taustalla. Leijonanosa luottaa ja on luottanut kotimaiseen osaamiseen, mutta Esapekka Lappi ei ole kuten kuka tahansa. Suomalaisuus voi olla etu kuljettajamarkkinoilla, mutta taustavoimien osalta tietyn kansallisuuden suosiminen ei ole edes järkevää.Niinpä Lapin päätyminen "vieraan valtakunnan" edustajan hoteisiin ei ole ennenkuulumatonta, vaikka poikkeuksellista onkin.Erik Veibyn ja Lapin yhteistyö alkoi jo vuonna 2011, kun Lappi oli vielä melkoinen raakile rallimaailmassa. Ansioluettelosta löytyi tuossa vaiheessa vain muutama luokkavoitto rallin SM-sarjasta, eikä ulkomailla ajettuja ralleja ollut vielä lainkaan.Nähtävillä oli kuitenkin Lapin poikkeuksellinen lahjakkuus, sillä kokemukseensa nähden hän oli jo saavuttanut lupauksia herättäviä tuloksia.Kun Lappi sai kilpailukykyisen auton alleen, alkoi tulosta tulla kuin liukuhihnalta. Kaudella 2012 Lappi voitti kaikki ajamansa SM-rallit ja SM1-luokan mestaruuden ylivoimaiseen tyyliin. Suomen MM-rallissa hän löi Sébastien Ogierin Ouninpohjan erikoiskokeella ja pian nenän edessä oli tarjous liittyä Skodan tiimiin.Alkuajoista Veiby muistaa etenkin nuoren suomalaisen kovapäisyyden.Erik Veiby (oik.) on tukenut Esapekka Lapin uraa jo 12 vuoden ajan.- Kun hän tuli meille, hänelle annettiin kysely. Siinä hänen piti vastata uraan liittyviin asioihin. Siitä kävi hyvin ilmi, että hän todella haluaa maailmanmestariksi. Hän osoitti heti erittäin vahvaa mieltä ja päättäväisyyttä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKasvanut aikuiseksiVeiby kiittelee erityisesti sitä, millä tavalla Lappi on kehittynyt ajatusmaailmaltaan. Päällepäin Lappi näyttäytyi monissa tilanteissa aavistuksen kylmänä ja välinpitämättömänä, mutta ikävuosien karttuminen muutti tilanteen suotuisaan suuntaan.- Vuosien mittaan hän on kasvanut ihmisenä paljon. Perhe, talo ja bisnes ovat muuttaneet häntä. Hän on kasvanut aikuiseksi mieheksi.Lappi ei ollut suinkaan ainut Veibyn tukema kuljettaja, vaan hän pääsi osaksi isompaa lupauksien ryhmää. Sormi ei mennyt suinkaan pieksämäkeläisen suuhun, vaan Lappi otti paikkansa pohjoismaisesta tiimistä ilman epäröintiä.- Tiimissä oli jo Pontus Tidemand, Andreas Mikkelsen ja poikani (Ole Christian Veiby), mutta hän halusi kulkea omaa tietään. Hän tiesi mitä haluaa tehdä.Lapin ura MM-sarjan pääluokassa, WRC:ssä alkoi vuonna 2017 Toyotalla. Matka ei jatkunut puoltatoista kautta pidempään, minkä jälkeen kohdalle osui pari hutia, jotka söivät motivaation siinä määrin, että Lappi päätti lopettaa uransa.Lopettajaisia vietettiin kauden 2020 päätteeksi, mutta päätös oli tehty pyörrettäväksi. Taustavoimat järjestivät Lapille kaksi kisaa R5-Volkswagenilla seuraavalle kaudelle, eikä muuta tarvittu. Ura lähti uuteen nousuun jälleen Toyotan ratissa.- Se oli huonoa tuuria. Emme voineet ennustaa Citroenin lopettamista. Sen jälkeen jäi vaihtoehdoksi vain M-Sport, jolla oli vanha auto. Se siirto oli väärä valinta, joten hieman ylös, alas on Esapekan ura mennyt, Veiby myöntää.Esapekka Lappi aikoo jatkaa Hyundain leivissä myös kaudella 2024.Nöyristelyn loppuMoni asia osoittaa, että 32-vuotiaan Lapin kehitys on ollut jatkuvaa ja saavuttanut vasta hiljattain jonkinlaisen lakipisteensä. Hyundailla Lappi on puhjennut kukkaan, kun kaikki osa-alueet ovat osuneet kohdilleen.Tiimi on osoittanut sitoutuneisuutta palkkaamalla rallimaailman teknisenä nerona tunnetun Francois-Xavier Demaisonin.Lapin on tarkoitus jatkaa Hyundailla myös kaudella 2024.- Hän on parhaimmillaan nyt. Hyundai on ollut tyytyväinen Esapekkaan ja päinvastoin. Nimeä ei vielä ole sopimuspaperissa, mutta meillä on ollut hyviä puheita. Tulokset tällä kaudella ovat olleet hyviä ja hän on ollut myös kehitystesteissä hyvä. "FX" tietää, miten autoa kehitetään, joten eletään jännittäviä aikoja.Hyundai on hyvässä nosteessa, sillä tiimi on palkannut uuden tiimipäällikön lisäksi alan parhaita teknisiä osaajia.Norjalaismanagerin työ on ollut verrattain yksinkertaista, sillä kysyntää Lapin taidoille on riittänyt myös tukalissa tilanteissa. Varsinaista tyrkyttämistä ei ole tarvinnut tehdä.- Se on ollut helppoa, sillä hän on nopea kuljettaja. Viime syyskuussa Hyundai tarjosi yllättäen koko kautta ja Esapekka oli heti valmis, vaikka oli jo asennoitunut ajamaan kuusi, seitsemän kisaa Toyotalla.Jatkon suhteen varmaa on ainakin se, että mikäli Lapin ura jatkuu Hyundailla, ei pokkurointia Neuvillen suuntaan enää tapahdu.- Ei, ei, se asia on jo selvitetty. Molempien on oltava samalla tasolla.- Se on hyvä kysymys. En tiedä, tietääkö hän itsekään sitä. Vanhin lapsi taitaa mennä pian jo kouluun, joten he tarvitsevat isää. Siinä tilanteessa ei oikein voi ajaa 13 rallia ja testit päälle. Kotoa tulee oltua paljon pois, joten veikkaan, että kaksi tai kolme vuotta hän vielä jatkaa, Veiby tuumailee.Teksti: Miika Wuorela Kuvat: Miika Wuorela ja Eetu KokkonenLisää aiheestaMoottorin katsojaopas: Latvalan vinkein parhaille katselupaikoille – Secto Rally Finland 2023 Esapekka Lappi lähtee nöyrin mielin Suomen MM-ralliin: ”Realiteetit ovat Kallen voiton puolella” EK2 Laukaa 1: Kuljettajat hakevat rytmiä – Lappi ja Tänak täräyttivät tutkaan 164 km/h! Teemu Suninen Suomen MM-rallista: ”Näyttäisi tyhmältä, jos voittaisin tällä kokemuksella” Ilmiöksi noussut kartturi Reeta Hämäläinen: ”Rallin aikana yöunet jäävät neljään tuntiin”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Henkilö Ismo Leikola – Maailman hauskin rallimies 12.9.2024 Moottoriurheilu Hyundai kuuli kutsun radalle – miten käy rallin MM-sarjan kauden 2025 jälkeen? 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Mitsubishi Pajero Evolution on harvinaista maastoherkkua 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja