5.8.2023 Ajoneuvot Esapekka Lapin pitkäaikainen manageri: ”Hän on kasvanut ihmisenä todella paljon” Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Esapekka Lapin asioita hoitaa norjalaisyritys Even Management. Yritysjohtaja Erik Veiby on nähnyt suojattinsa ylä- ja alamäet, mutta ennen kaikkea Lapin henkisen kasvun. Ulkomaiset managerit ovat pienoinen harvinaisuus suomalaisten rallikuljettajien taustalla. Leijonanosa luottaa ja on luottanut kotimaiseen osaamiseen, mutta Esapekka Lappi ei ole kuten kuka tahansa. Suomalaisuus voi olla etu kuljettajamarkkinoilla, mutta taustavoimien osalta tietyn kansallisuuden suosiminen ei ole edes järkevää. Niinpä Lapin päätyminen "vieraan valtakunnan" edustajan hoteisiin ei ole ennenkuulumatonta, vaikka poikkeuksellista onkin. Erik Veibyn ja Lapin yhteistyö alkoi jo vuonna 2011, kun Lappi oli vielä melkoinen raakile rallimaailmassa. Ansioluettelosta löytyi tuossa vaiheessa vain muutama luokkavoitto rallin SM-sarjasta, eikä ulkomailla ajettuja ralleja ollut vielä lainkaan. Nähtävillä oli kuitenkin Lapin poikkeuksellinen lahjakkuus, sillä kokemukseensa nähden hän oli jo saavuttanut lupauksia herättäviä tuloksia. Kun Lappi sai kilpailukykyisen auton alleen, alkoi tulosta tulla kuin liukuhihnalta. Kaudella 2012 Lappi voitti kaikki ajamansa SM-rallit ja SM1-luokan mestaruuden ylivoimaiseen tyyliin. Suomen MM-rallissa hän löi Sébastien Ogierin Ouninpohjan erikoiskokeella ja pian nenän edessä oli tarjous liittyä Skodan tiimiin. Alkuajoista Veiby muistaa etenkin nuoren suomalaisen kovapäisyyden. Erik Veiby (oik.) on tukenut Esapekka Lapin uraa jo 12 vuoden ajan. - Kun hän tuli meille, hänelle annettiin kysely. Siinä hänen piti vastata uraan liittyviin asioihin. Siitä kävi hyvin ilmi, että hän todella haluaa maailmanmestariksi. Hän osoitti heti erittäin vahvaa mieltä ja päättäväisyyttä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kasvanut aikuiseksi Veiby kiittelee erityisesti sitä, millä tavalla Lappi on kehittynyt ajatusmaailmaltaan. Päällepäin Lappi näyttäytyi monissa tilanteissa aavistuksen kylmänä ja välinpitämättömänä, mutta ikävuosien karttuminen muutti tilanteen suotuisaan suuntaan. - Vuosien mittaan hän on kasvanut ihmisenä paljon. Perhe, talo ja bisnes ovat muuttaneet häntä. Hän on kasvanut aikuiseksi mieheksi. Lappi ei ollut suinkaan ainut Veibyn tukema kuljettaja, vaan hän pääsi osaksi isompaa lupauksien ryhmää. Sormi ei mennyt suinkaan pieksämäkeläisen suuhun, vaan Lappi otti paikkansa pohjoismaisesta tiimistä ilman epäröintiä. - Tiimissä oli jo Pontus Tidemand, Andreas Mikkelsen ja poikani (Ole Christian Veiby), mutta hän halusi kulkea omaa tietään. Hän tiesi mitä haluaa tehdä. Lapin ura MM-sarjan pääluokassa, WRC:ssä alkoi vuonna 2017 Toyotalla. Matka ei jatkunut puoltatoista kautta pidempään, minkä jälkeen kohdalle osui pari hutia, jotka söivät motivaation siinä määrin, että Lappi päätti lopettaa uransa. Lopettajaisia vietettiin kauden 2020 päätteeksi, mutta päätös oli tehty pyörrettäväksi. Taustavoimat järjestivät Lapille kaksi kisaa R5-Volkswagenilla seuraavalle kaudelle, eikä muuta tarvittu. Ura lähti uuteen nousuun jälleen Toyotan ratissa. - Se oli huonoa tuuria. Emme voineet ennustaa Citroenin lopettamista. Sen jälkeen jäi vaihtoehdoksi vain M-Sport, jolla oli vanha auto. Se siirto oli väärä valinta, joten hieman ylös, alas on Esapekan ura mennyt, Veiby myöntää. Esapekka Lappi aikoo jatkaa Hyundain leivissä myös kaudella 2024. Nöyristelyn loppu Moni asia osoittaa, että 32-vuotiaan Lapin kehitys on ollut jatkuvaa ja saavuttanut vasta hiljattain jonkinlaisen lakipisteensä. Hyundailla Lappi on puhjennut kukkaan, kun kaikki osa-alueet ovat osuneet kohdilleen. Tiimi on osoittanut sitoutuneisuutta palkkaamalla rallimaailman teknisenä nerona tunnetun Francois-Xavier Demaisonin. Lapin on tarkoitus jatkaa Hyundailla myös kaudella 2024. - Hän on parhaimmillaan nyt. Hyundai on ollut tyytyväinen Esapekkaan ja päinvastoin. Nimeä ei vielä ole sopimuspaperissa, mutta meillä on ollut hyviä puheita. Tulokset tällä kaudella ovat olleet hyviä ja hän on ollut myös kehitystesteissä hyvä. "FX" tietää, miten autoa kehitetään, joten eletään jännittäviä aikoja. Hyundai on hyvässä nosteessa, sillä tiimi on palkannut uuden tiimipäällikön lisäksi alan parhaita teknisiä osaajia. Norjalaismanagerin työ on ollut verrattain yksinkertaista, sillä kysyntää Lapin taidoille on riittänyt myös tukalissa tilanteissa. Varsinaista tyrkyttämistä ei ole tarvinnut tehdä. - Se on ollut helppoa, sillä hän on nopea kuljettaja. Viime syyskuussa Hyundai tarjosi yllättäen koko kautta ja Esapekka oli heti valmis, vaikka oli jo asennoitunut ajamaan kuusi, seitsemän kisaa Toyotalla. Jatkon suhteen varmaa on ainakin se, että mikäli Lapin ura jatkuu Hyundailla, ei pokkurointia Neuvillen suuntaan enää tapahdu. - Ei, ei, se asia on jo selvitetty. Molempien on oltava samalla tasolla. - Se on hyvä kysymys. En tiedä, tietääkö hän itsekään sitä. Vanhin lapsi taitaa mennä pian jo kouluun, joten he tarvitsevat isää. Siinä tilanteessa ei oikein voi ajaa 13 rallia ja testit päälle. Kotoa tulee oltua paljon pois, joten veikkaan, että kaksi tai kolme vuotta hän vielä jatkaa, Veiby tuumailee. Teksti: Miika Wuorela Kuvat: Miika Wuorela ja Eetu Kokkonen Lisää aiheesta Moottorin katsojaopas: Latvalan vinkein parhaille katselupaikoille – Secto Rally Finland 2023 Esapekka Lappi lähtee nöyrin mielin Suomen MM-ralliin: ”Realiteetit ovat Kallen voiton puolella” EK2 Laukaa 1: Kuljettajat hakevat rytmiä – Lappi ja Tänak täräyttivät tutkaan 164 km/h! Teemu Suninen Suomen MM-rallista: ”Näyttäisi tyhmältä, jos voittaisin tällä kokemuksella” Ilmiöksi noussut kartturi Reeta Hämäläinen: ”Rallin aikana yöunet jäävät neljään tuntiin” Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa – niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 30.10.2025 Ajoneuvot Maserati MCPura ja Alfa Romeo Giulia QV liittyivät Italian karabinieereihin – tehtävä liittyy enemmän lääketieteeseen kuin liikennekurin valvomiseen 29.10.2025 Ajoneuvot Kia PV5 ajoi täydellä kuormalla, yhdellä latauksella 693,38 kilometriä – tulos riitti Guinnessin maailmanennätykseen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 8.11.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Daihatsu Charade De Tomaso 7.11.2025 Moottoripyörät Brabus 1400 R Signature Edition – äärimmäinen mörkönaku 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan