10.7.2023 Ajoneuvot M-Sport uuden edessä – Dakar-ralli viemässä voiton MM-rallien kiertämisestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Brittitiimi M-Sport on ollut yhtä rallin MM-sarjan kanssa vuodesta 1997 lähtien. Jatkossa ei kuitenkaan ole takeita, että näin olisi. Yrityksen omistaja Malcolm Wilson on huolestunut. Viime vuosien riskisijoitukset ovat tuoneet urheilullista hyvää, mutta taloustilanteen kanssa on toisin. Jatkossa M-Sport aikookin suunnata uusille urille ja lähteä aavikon valloitukseen.- Se on uusi luku meille. Odotan sitä todella paljon. Teemme aluksi yhteistyötä Neil Woolridgen ja hänen eteläafrikkalaisen yrityksensä kanssa hänen ajokillaan. Tuli myös mahdolliseksi Fordin suunnalta, että osallistumme vuoden 2025 Dakariin täydellä tehtaan panostuksella. M-Sport tekee siihen kisaan aivan uuden auton. Nykyisellä autolla on ajettu paljon testiä Marokossa tällä viikolla.Ford Performance on luonnehtinut sopimusta monivuotiseksi. Ensimmäisellä ajokerralla ajokkina on Ford Ranger 3,5-litraisella moottorilla, mutta seuraavaksi vuodeksi, varsinaista Dakarin valloitusta varten M-Sport rakentaa aivan uuden Ranger Raptor -mallin.Asioista sovittiin vasta hiljattain Neil Woolridge Motorsportin (NWM) ja Ford Performancen kanssa.- Olemme olleet viime vuodesta lähtien puheissa, ja aiemmin tänä vuonna projekti tuli mahdolliseksi. Sopimuksemme on kunnollinen.Malcolm Wilson ei sulje pois vaihtoehtoa, että jossain kohtaa MM-sarjan rallit on nähty hänen johtamaltaan M-Sportilta - ainakin mitä Rally1-luokkaan tulee.Wilson ei vielä halua todeta varmaksi, että Dakar-projekti siirtäisi M-Sportin painotuksen täysin aavikolle, pois tutuista erikoiskoeralleista.- En tiedä. Katsotaan, mitä rallin MM-sarjan kanssa tapahtuu, Wilson täräyttää.Kaiken rallibisneksessä nähnyt britti ei säästele sanojaan ruotiessaan sarjan nykytilaa. Jossain vaiheessa 67-vuotias Wilson saattaa kokea saaneensa tarpeekseen MM-sarjan erikoiskokeista.- Viime aikoina on ollut niin paljon negatiivista uutisointia MM-sarjan ympärillä, että se on suuri häpeä. Tämä on elämäni, enkä halua lähteä pois sarjasta, mutta kaikesta on tullut todella vaikeaa. Olen sanonut joka vuosi, että jossain vaiheessa tulee aika siirtyä sivuun.Kaikesta kuitenkin näkee, kuinka paljon rallin korkeimmalla tasolla mukana olo Wilsonille merkitsee. Perheyrityksen talous ei välttämättä kestä uusia riskisijoituksia, sillä Fordin autotehtaan katse on jo lukittunut uusiin haasteisiin, eikä rallin MM-sarja nykyisessä kuosissaan ole osa kiinnostuksen kohteita.- Toivon, että niin ei käy, mutta Dakar tulee olemaan joka tapauksessa iso projekti. Haluaisin pysyä myös rallin MM-sarjassa, mutta on oltava realisti. Jatkamme kaikkien Rally2 - Rally5 -autojen parissa, mutta muista asioista on liian aikaista sanoa.Ott Tänak on tuskaillut autonsa kanssa pitkin kuluvaa kautta. Virolainen on ollut usein kilpailukykyisessä vauhdissa, kunnes tekniikkamurheet ovat sotkeneet kisan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNäyteikkuna velvoittaaIso rahallinen panostus Ott Tänakin palkkaamiseksi tiimiin on yhä tuntunut Wilsonista järkiratkaisulta, vaikka ongelmia on ollut yllin kyllin.- Varmasti. Eivät nämä kuusi kuukautta ole olleet sellaiset, jotka olisin halunnut, mutta olen yhä luottavainen, että voimme voittaa kisoja kauden jälkipuoliskolla. Ott on ollut nopea täälläkin, mutta sitten on tapahtunut kaikenlaista. Töitä riittää ja parannuksia on tulossa, mutta kyllä Kallea (Rovanperä) on vaikea voittaa. Hän on nyt niin hyvässä asemassa.Pääasiassa Rally1:ssä mukana olonsa Wilson perustelee itselleen sillä, että muutoin pikkuautojen myynti ja vuokraus olisivat merkittävästi vaikeampaa.- Se on yhä näyteikkunani, mutta sen tarvitsee olla parempi näyteikkuna, mitä rallin MM-sarja on nyt ollut.Huolimatta siitä, että Wilson tuntee voimakasta muutoksen tarvetta, ei hänellä itsellään ole valmista konseptia takataskussa. Eikä se hänen velvollisuuksiinsa kuulukaan, vaan Kansainvälisen Autoliitto FIA:n ja rallipromoottorin on yhteistyössä tehtävä sarjasta niin houkutteleva, että autonvalmistajat eivät voi jäädä ulkopuolelle.Puma Rally1 Hybrid on M-Sportin tärkein tuote toistaiseksi, mutta tuleva Dakar-projekti saattaa hyvinkin heilauttaa painopisteen pois perinteisistä pikataivalralleista.Mikäli oikealta tuntuva teknologia löytyy, eikä se sellaisenaan sovi ralliin, on rallin tutun konseptin joustettava. Harva jaksaa seurata enää monipäiväisiä osakilpailuja, joissa on rallin kevytkuluttajia sekoittavia sääntöjä, kuten Superralli, jossa keskeyttänyt autokunta voi jatkaa kilpailua.- Ei minulla ole vastausta asioihin. Jos katsoo tulevaisuutta, ja sitä, että tähän asti on edetty sata vuotta polttomoottorilla, niin seuraavat sata vuotta mennään vedyllä, sähköllä ja muilla ratkaisuilla. Ei jatkossa tule olemaan enää vain yhtä ratkaisua. MM-sarja ei nykytilassaan voi siirtyä täyssähköön, mutta ehkä ralli voi sopeutua siihen. Ne ovat isoja askeleita, Wilson huomauttaa.Köydenveto uhkaa jatkua vielä tulevaisuudessakin, sillä neuvottelupöydissä ei ole saatu yhtenäistä ratkaisua aikaiseksi.- Niiden täytyy kulkea rinnakkain. Tarvitaan lisää valmistajia, mutta kun kaikilla on eri näkökulma asioihin. Toyota haluaa vetyä ja Ford sekä Stellantis sähköä. Autonvalmistajilla ei tällä hetkellä ole sama suunta.Teksti ja kuvat: Miika WuorelaLisää aiheestaPölyä Dusterille: Dacia lähtee Dakar-ralliin 2025 Rallin MM-sarja: tehdastiimit ja yksityistiimit – kahden kerroksen väkeä M-Sport hamuaa takaisin isojen joukkoon – Secto Rally Finland 2022 Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen