10.7.2023

M-Sport uuden edessä – Dakar-ralli viemässä voiton MM-rallien kiertämisestä

Brittitiimi M-Sport on ollut yhtä rallin MM-sarjan kanssa vuodesta 1997 lähtien. Jatkossa ei kuitenkaan ole takeita, että näin olisi.

Yrityksen omistaja Malcolm Wilson on huolestunut. Viime vuosien riskisijoitukset ovat tuoneet urheilullista hyvää, mutta taloustilanteen kanssa on toisin. Jatkossa M-Sport aikookin suunnata uusille urille ja lähteä aavikon valloitukseen.

- Se on uusi luku meille. Odotan sitä todella paljon. Teemme aluksi yhteistyötä Neil Woolridgen ja hänen eteläafrikkalaisen yrityksensä kanssa hänen ajokillaan. Tuli myös mahdolliseksi Fordin suunnalta, että osallistumme vuoden 2025 Dakariin täydellä tehtaan panostuksella. M-Sport tekee siihen kisaan aivan uuden auton. Nykyisellä autolla on ajettu paljon testiä Marokossa tällä viikolla.

Ford Performance on luonnehtinut sopimusta monivuotiseksi. Ensimmäisellä ajokerralla ajokkina on Ford Ranger 3,5-litraisella moottorilla, mutta seuraavaksi vuodeksi, varsinaista Dakarin valloitusta varten M-Sport rakentaa aivan uuden Ranger Raptor -mallin.

Asioista sovittiin vasta hiljattain Neil Woolridge Motorsportin (NWM) ja Ford Performancen kanssa.

- Olemme olleet viime vuodesta lähtien puheissa, ja aiemmin tänä vuonna projekti tuli mahdolliseksi. Sopimuksemme on kunnollinen.

Malcolm Wilson ei sulje pois vaihtoehtoa, että jossain kohtaa MM-sarjan rallit on nähty hänen johtamaltaan M-Sportilta - ainakin mitä Rally1-luokkaan tulee.

Wilson ei vielä halua todeta varmaksi, että Dakar-projekti siirtäisi M-Sportin painotuksen täysin aavikolle, pois tutuista erikoiskoeralleista.

- En tiedä. Katsotaan, mitä rallin MM-sarjan kanssa tapahtuu, Wilson täräyttää.

Kaiken rallibisneksessä nähnyt britti ei säästele sanojaan ruotiessaan sarjan nykytilaa. Jossain vaiheessa 67-vuotias Wilson saattaa kokea saaneensa tarpeekseen MM-sarjan erikoiskokeista.

- Viime aikoina on ollut niin paljon negatiivista uutisointia MM-sarjan ympärillä, että se on suuri häpeä. Tämä on elämäni, enkä halua lähteä pois sarjasta, mutta kaikesta on tullut todella vaikeaa. Olen sanonut joka vuosi, että jossain vaiheessa tulee aika siirtyä sivuun.

Kaikesta kuitenkin näkee, kuinka paljon rallin korkeimmalla tasolla mukana olo Wilsonille merkitsee. Perheyrityksen talous ei välttämättä kestä uusia riskisijoituksia, sillä Fordin autotehtaan katse on jo lukittunut uusiin haasteisiin, eikä rallin MM-sarja nykyisessä kuosissaan ole osa kiinnostuksen kohteita.

- Toivon, että niin ei käy, mutta Dakar tulee olemaan joka tapauksessa iso projekti. Haluaisin pysyä myös rallin MM-sarjassa, mutta on oltava realisti. Jatkamme kaikkien Rally2 - Rally5 -autojen parissa, mutta muista asioista on liian aikaista sanoa.

Ott Tänak on tuskaillut autonsa kanssa pitkin kuluvaa kautta. Virolainen on ollut usein kilpailukykyisessä vauhdissa, kunnes tekniikkamurheet ovat sotkeneet kisan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Näyteikkuna velvoittaa

Iso rahallinen panostus Ott Tänakin palkkaamiseksi tiimiin on yhä tuntunut Wilsonista järkiratkaisulta, vaikka ongelmia on ollut yllin kyllin.

- Varmasti. Eivät nämä kuusi kuukautta ole olleet sellaiset, jotka olisin halunnut, mutta olen yhä luottavainen, että voimme voittaa kisoja kauden jälkipuoliskolla. Ott on ollut nopea täälläkin, mutta sitten on tapahtunut kaikenlaista. Töitä riittää ja parannuksia on tulossa, mutta kyllä Kallea (Rovanperä) on vaikea voittaa. Hän on nyt niin hyvässä asemassa.

Pääasiassa Rally1:ssä mukana olonsa Wilson perustelee itselleen sillä, että muutoin pikkuautojen myynti ja vuokraus olisivat merkittävästi vaikeampaa.

- Se on yhä näyteikkunani, mutta sen tarvitsee olla parempi näyteikkuna, mitä rallin MM-sarja on nyt ollut.

Huolimatta siitä, että Wilson tuntee voimakasta muutoksen tarvetta, ei hänellä itsellään ole valmista konseptia takataskussa. Eikä se hänen velvollisuuksiinsa kuulukaan, vaan Kansainvälisen Autoliitto FIA:n ja rallipromoottorin on yhteistyössä tehtävä sarjasta niin houkutteleva, että autonvalmistajat eivät voi jäädä ulkopuolelle.

Puma Rally1 Hybrid on M-Sportin tärkein tuote toistaiseksi, mutta tuleva Dakar-projekti saattaa hyvinkin heilauttaa painopisteen pois perinteisistä pikataivalralleista.

Mikäli oikealta tuntuva teknologia löytyy, eikä se sellaisenaan sovi ralliin, on rallin tutun konseptin joustettava. Harva jaksaa seurata enää monipäiväisiä osakilpailuja, joissa on rallin kevytkuluttajia sekoittavia sääntöjä, kuten Superralli, jossa keskeyttänyt autokunta voi jatkaa kilpailua.

- Ei minulla ole vastausta asioihin. Jos katsoo tulevaisuutta, ja sitä, että tähän asti on edetty sata vuotta polttomoottorilla, niin seuraavat sata vuotta mennään vedyllä, sähköllä ja muilla ratkaisuilla. Ei jatkossa tule olemaan enää vain yhtä ratkaisua. MM-sarja ei nykytilassaan voi siirtyä täyssähköön, mutta ehkä ralli voi sopeutua siihen. Ne ovat isoja askeleita, Wilson huomauttaa.

Köydenveto uhkaa jatkua vielä tulevaisuudessakin, sillä neuvottelupöydissä ei ole saatu yhtenäistä ratkaisua aikaiseksi.

- Niiden täytyy kulkea rinnakkain. Tarvitaan lisää valmistajia, mutta kun kaikilla on eri näkökulma asioihin. Toyota haluaa vetyä ja Ford sekä Stellantis sähköä. Autonvalmistajilla ei tällä hetkellä ole sama suunta.

Teksti ja kuvat: Miika Wuorela

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia