12.1.2022 Ajoneuvot Mercedes-Benz EQV taipuu myös matkailuautoksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedeksen Marco Polo -matkailuautomalliston tuntevat vähintään kaikki alaan perehtyneet, mutta sähköisenä sellainen on jotain ihan uutta. Marco Polo -mallisto rakentuu Mercedeksen pikkubussien pohjalle. Niissä on kohtalaisesti tilaa ja monia mukavuusvarusteita, kuitenkin ilman täysikokoisen matkailuauton koon tuomaa kömpelyyttä ja hintaa. Marco Polo ei myöskään vieroksu tavallista arkiajoa kesälomakauden ulkopuolella samalla lailla kuin täysikokoinen matkailuauto.Mercedes on aivan ensimmäisten joukossa hyppäämässä sähköisten matkailuajoneuvojen kelkkaan. Haasteena on tässäkin tapauksessa polttomoottorin puuttuminen, sillä matkailuautossa tarvitaan energiaa myös silloin kun ei ajeta. Sähköä ei kannata nipistää jäljellä olevista ajokilometreistä yhtään enempää kuin on tarvis, etenkään keskellä ei mitään. Premiumtila-auto EQV:n matkailuautoksi Mercedestä varten räätälöinyt sveitsiläinen Sortimo onkin miettinyt pari asiaa uudestaan.Marco Polojen tunnetuin piirre on niiden teltaksi nostettava katto. Sortimo on lisännyt EQV:n nostettavan katon päälle 400 watin aurinkopaneelit. Näin vähän kuin ilmaiseksi paneelit saa säädettyä juuri oikeaan kulmaan aurinkoon nähden. Varsinaista ajoakkua auttaa tässä versiossa erillinen, kabiinin laitteita – vai pitäisikö sanoa kodinkoneita – pyörittävä akku, joka ei syö toimintamatkaa. Aurinkopaneeleilla voi sen sijaan ladata kumpaakin.Matkailuauto-EQV:n erikoisrakenteet on tehty aiempaa kevyemmiksi. Integroituun matkailuvarusteluun kuuluvat tietysti vuoteet, matkatavaratila, minikeittiö tarvittavine välineineen ja vesipisteineen, jääkaappi, USB-portit sekä riittävä valaistus.EQV-matkailuauto on saatavilla sekä lyhyemmällä 514-senttisellä että pidemmällä 537 sentin korilla. Malliversioista tarjotaan EQV 250:tä (60 kWh akku) ja EQV 300:a (90 kWh akulla). EQV 250:n toimintamatka on WLTP-mittaustavalla 213 – 236 kilometriä, 300:n puolestaan 326 – 363 kilometriä. Pidemmillä reissuilla tämä tietää varsin tiuhaa latailutahtia, ja sitä, että aivan korpeen ei välttämättä kannata lähteä. Sen sijaan lähi-/ kotiseutumatkailuun tai esimerkiksi rantapiknikille EQV:stä varmasti on.Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Mercedes-BenzMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Sähköautot Sähköautojen julkinen latausarki – lataako se varmasti? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous