30.10.2025 Autoilu Ministeri Lulu Ranne liikenneturvallisuudesta: olemme Norjan ja Ruotsin perässä Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa ”Parissa vuosikymmenessä Suomessa on puolitettu liikennekuolemat. Karu fakta on kuitenkin, että etenemme liian hitaasti.” Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps) tähdensi tänäisen Liikenneturvallisuusfoorumi 2025 -tilaisuuden aluksi, että Suomessa on tehty hyvää yhteistyötä liikenneturvallisuuden eteen. Mutta savottaa tieliikenneturvallisuuden eteen on yhä paljon. Kun ministeriltä tivattiin keskustelutilaisuudessa, mitä etenkin nuoria koskevan tieliikenteen liikenneturvallisuustyössä pitäisi tehdä, viittasi Ranne siihen, että etenkin nuorimmat tieliikenteeseen liittyvät kuljettajat ovat vaaravyöhykkeessä, sillä heillä on tutkimusten mukaan selvästi suurempi riski joutua onnettomuuteen kuin kokeneemmilla autoilijoilla. – Nuorten liikenneturvallisuuden kohentamisen osalta keskeisiä toimia on lisätä koulutusta ja lisätä rajoja, vastasi ministeri ja viittasi muun muassa hallituksen tuoreeseen esitysluonnokseen ajokorttilain muuttamisesta, joka täsmentää ja osin tiukentaa merkittävästikin ehtoja, joilla 17-vuotias voisi saada henkilöauton ajokortin poikkeusluvalla. Moottori uutisoi aikeista tuoreeltaan otsikolla 17-vuotiaille öinen ajokielto – jos hallituksen lakiaikeet toteutuvat. Toisaalta hyvääkin kehitystä on tapahtunut. Nuorten liikennekuolemat ovat puolittuneet 15 vuodessa eli vuosien 2010–2024 välillä kuolemien määrä laski 41:stä 20:een, paljastaa liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tuore julkaisu, jonka otsikko on Nuorten onnettomuudet tieliikenteessä – Tilastoja vuosilta 2010–2024. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Emme pärjää pohjolassa Vaikka liikennevahinkojen määrä Suomessa on laskenut sitten takavuosikymmenien, on liikenne kuitenkin yhä vakava uhka kansalaisten terveydelle. Suomen tieliikenteessä kuolee noin 200 henkeä vuosittain. Vaikka ajetut kilometrit ja autojen määrä teillä ovat moninkertaistuneet, eivät liikennekuolemat kuitenkaan ole onneksi nousseet samassa suhteessa. Kuolemien määrää ei kuitenkaan ole Suomessa saatu merkittävästi laskettua, toisin kuin liikenneolosuhteiltaan pitkälti samankaltaisissa verrokkimaissa eli Norjassa ja Ruotsissa. – Parissa vuosikymmenessä Suomessa on puolitettu liikennekuolemat. Karu fakta on kuitenkin, että etenemme liian hitaasti, olemme jääneet jälkeen esimerkiksi Norjasta ja Ruotsista, Lulu Ranne totesi Liikenneturvallisuusfoorumi 2025 -tilaisuudessa. Nollavisiosta on pidettävä kiinni, korosti ministeri, ja tarkoitti tällä tavoitetta, että vuonna 2050 Suomen tieliikenteessä ei sattuisi yhtään kuolemaa. Tämä voi olla utopia, mutta sitä kohti on Lulu Ranteen mukaan syytä tehdä pontevasti töitä. Parisataa kuollutta joka vuosi Tieliikenteen kuolinluvut ovat pysyneet Suomessa viime vuodet sitkaasti noin 200 kuolonuhrissa vuosittain. Vuosien 2022–2024 keskiarvo on noin 190 kuollutta vuodessa. Edistystäkin on tapahtunut, sillä aiemmin eli vuosien 2009–2020 välillä onnettomuudet tieliikenteessä vaativat vuosittain keskimäärin 252 ihmisen hengen. Vertailun vuoksi Norjassa, jossa on suurin piirtein sama määrä henkilöautoja kuin Suomessa, kuoli tieliikenteessä 80 henkeä vuonna 2021. Moottori uutisoi aiemmin poliisin tietoanalyytikon keräämistä vertailutiedoista, jotka koskivat vuosia 2019 ja 2020. Suomessa sattui noina vuosina 3,8 ja 4,1 tieliikennekuolemaa 100 000 asukasta kohden. Vastaavat luvut Ruotsista olivat 2,1 ja 2,0 kuolemaa 100 000 asukasta kohden, ja Norjasta 2,0 ja 1,7 kuolemaa 100 000 asukasta kohden. Moottorin artikkelin otsikkona oli Suomi jää jälkeen pohjoismaista tiekuolemien ehkäisyssä. Vakavat loukkaantumisetkin huolena Torstaisessa Liikenneturvallisuusfoorumi 2025 -tilaisuudessa esiintynyt liikenne- ja viestintävirasto Traficomin johtava asiantuntija Inkeri Parkkari totesi, että kirittävää riittää, jotta ylletään vuoden 2030 tavoitteeseen, joka on 112 kuolintapausta. Suomessa ollaan myös yhä jäljessä vakavasti loukkaantuneiden määrän laskemistavoitteesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille – vai onko liiankin? 5.11.2025 Autoilu Älä ole perskärpänen! – Turvaväli pidetään kyllä hisseissä, muttei liikenteessä 4.11.2025 Autoilu Liikenteen automaattinen tulevaisuus lähenee – miten Suomessa? 4.11.2025 Uutinen Pakettiautokauppa on tänä vuonna piristynyt – henkilöautojen ensirekisteröinnit pari prosenttia viime vuotta jäljessä 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 31.10.2025 Sähköautot Sähköautoilijan matkatoive – jonottamatta pikalatausta, kiitos! 30.10.2025 Uutinen Näetkö ratin takaa varmasti riittävän hyvin? – Salakavala kaihi autoilijoiden riesana 29.10.2025 Autoilu Autoilija: luovutaan talvinopeusrajoituksista! 28.10.2025 Autoilu Talvirengaskysely: yllättäen hinta ei ratkaise – mutta nastat vai kitkat? Kommentit (2) Jotta liikenneturvallisuudessa päästäisiin nopeammin Ruotsin ja Norjan tasolle, pitää tehdä seuraavat asiat, vaikka ne maksavat yhteiskunnallemme. 1. Tierahat tulee heti kaksinkertaistaa. Ruotsissa lähes puolet liikenteestä ja autoilijoilta kerätystä noin 9 miljardin summasta palautetaan liikenteen hyväksi! 2. Autovero pitää heti poistaa kaikilta uusilta henkilöautoilta. Tätä veroa ei ole esimerkiksi Ruotsissa eikä Saksassa. Uudistuva autokanta lisää merkittävästi liikenneturvallisuutta ja on myös vähempipäästöistä kuin vanha autokanta. Autojen käyttömaksuja voi hitusen nostaa. Laitan vielä lisäyksen liikenneturvallisuuden parantamiseksi ylläolevien kohtien 1 ja 2 lisäksi. 3. Promilleraja henkilöautoilussa olisi syytä laskea arvoon 0,3 promillea ja törkeän rattijuopumuksen raja arvoon 0,8 promillea kaiken ikäisille kuljettajille. Lisäksi tulee vaatia poliiseilta ja lääkäreiltä huomattavasti nykyistä parempaa seurantaa autoilijoiden terveydentilasta ja tarvittaessa toimenpiteitä, joiila voidaan estää ajokunnottomien ajaminen. Suurin Suomessa liikenneonnettomuuksia aiheuttava asia taitaa olla joko humalassa/huumeissa ajo tai auton ajamiseen riittämätön terveyden tila! PS. Nopeusrajoitusten alentaminen nykytasosta, joka on osin jo liian alhainen, ei liikenneturvallisuutta paranna. Pikemminkin ottaen huomioon liian tiukkojen nopeusrajoitusen aiheuttamat negatiiviset asiat, kuten reilu matka-aikojen piteneminen (suutet yhteiskuntataloudelliset kustannukset) ja rajoitusten arvostuksen heikkeneminen, olisi hyvä lopettaa Suomessa ainutlaatuiset talvirajoitukset ja nostaa harkitusti nopeusrajoituksia suurella osalla hyvää tiestöä! Muistakaamme Euroopassa yleisin moottoriteillä 130 km/h rajoitus ja Puolan 140 km/h sekä Tsekin kokeilu 150 km/h puhumattakaan Saksan moottoriteistä, jotka ovat moninkertaisesti Suomen moottoriteitä turvallisempia vaikka 2/3:lla niistä ei ole lainkaan nopeusrajoituksia! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta - luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan